2016
ДИЗАЙНЕРИТЕ СА СТРАННИТЕ ПТИЦИ в шарения автомобилен свят. Най-често те имат повече свобода, отколкото им се полага в йерархията – например директен достъп до управителите на концерна. Това обаче не е изненадващо. Повечето клиенти на автомобилите първо се влюбват в дизайна, а след това харесват техниката. Освен това дизайнерите могат да дадат на една марка съвсем нов имидж – справка Škoda. Там Йозеф Кабан свърши чудесна работа и помогна на чешката марка да стане символ на авангарда, макар и никой да не очакваше това от чехите. Благородната посестрима на Škoda от концерна Audi пък показва как нещата могат да се развият в отрицателна насока. Новият Q7 и актуалното A4 са наистина добри автомобили – не обаче и на пръв поглед. Основната критика: прекалено близки до предшественика и твърде малко иновативни. От Инголщат го проумяха по време на IAA 2013 – няколко седмици след автосалона се разделиха с втория шеф-дизайнер в рамките на една година. И чак с назначаването на Марк Лихте спокойствието се завърна. Човекът е стар познайник за концерна – той върна във форма актуалния Golf, Passat и Touran.
Audi A6 Avant
Едва в Инголщат обаче получи възможността да се развихри. Заедно със своя екип той оформя бъдещето на Audi: първоначално през лятото на 2017 г. на пазара ще се появи новото A8, след още 3 месеца – новото A6, и накрая A7. Още във Волфсбург Лихте оформя A8 като първия модел на Audi, който е изцяло негово дело. Истинска революция: през последните години нито един модел от Инголщат не е изглеждал толкова спортно и прогресивно. Ниската муцуна, агресивните фарове, стилната странична линия и стегнатата задница – някои производители биха говорили за Coupé с четири врати. Който е смятал, че студията Prologue обещава твърде много, сега е наясно – новото A8 дори прави още една крачка напред. Това, разбира се, подхожда на прогресивната му техника. Във вътрешното пространство ще има изцяло нова концепция на управление на кокпита. Почти няма да намерите бутони и превключватели, а вместо тях има тъчскрийн, чиято повърхност дава значително по-осезаема обратна връзка.
Audi A8
Престиж при изпреварване: муцуната на новото A8 „души“ асфалта като спортен автомобил
За първи път и пътникът до водача ще разполага със свой интегриран в кокпита монитор, като например ще може да изпраща на водача въведени от него цели на навигационната система. По темата за автономното шофиране A8 също изпреварва новия Mercedes E-клас. До скорост от 130 км/ч Audi ще може да се управлява само. Както и да отмени водача на автомобила при придвижване в задръстване: шофьорът може да чете, да отговаря на имейли или дори да подремне за малко. В сравнение с този високотехнологичен пакет задвижването изглежда почти обикновено. Познатите ни двигатели са преработени, като благодарение на 48-волтовата бордова мрежа и на електрическата турбина имат по-голяма мощност при същевременно намален разход на гориво. Естествено, че на по-късен етап ще се появи Plug-in хибрид с възможност за електрически пробег от 50 километра и с мощност от 250 к.с.
Ще видим и спортния модел S8, както и 12-цилиндровия мотор, който е важен най-вече за азиатския пазар. За първи път ще има и RS 8 с мощност 700 к.с. Моделът вероятно ще бъде доста нишов за супербогаташи. Ще има и по-евтини варианти – новото A6 ще е базирано на леко скъсената платформа на A8 и ще предлага почти всички асистиращи системи и цялата свързаност на по-големия модел. Разбира се, както и A7 то ще носи атрактивната дизайнерска линия на събрата от високия клас. Така A6 ще се разграничи още повече от стила на най-важните си конкуренти – E-клас, който някои критици оприличават на по-голям C-клас, и BMW Серия 5, който ще бъде само внимателно обновен. В този случай е възможно A6 да привлече някои нови клиенти. Не само заради революцията в интериора. Или иначе казано: Марк Лихте направи големите модели на Audi отново секси!
Audi A7
ИЗВОД
Революция като при новите A6, A7 и A8 имаше в Инголщат за последно през 80-те години. Неин автор бе Фердинанд Пийх. Новите модели са не само лидери в техническо отношение, но и най-после дават на Audi онова, което напоследък им липсваше: предимство по отношение на визията.