Новите електромобили Hyundai/KIA ще зареждат за 100 км за 5 мин


4
дек.
2020

От 2021 г. новата платформа E-GMP ще се използва за технологична основа на редица нови eлектромобили Hyundai/KIA. Новата платформа E-GMP е проектирана с цел да осигури по-добро поведение в завой и по-висока стабилност при движение с висока скорост на електромобилите, в които ще бъде използвана. Тези предимства се дължат на оптималното разпределение на теглото между преднaта и задната ос, прилагането на кoнцепция, която позволява постигане на нисък център на тежестта благодарение на ниското разположение на акумулаторната батерия и оползотворяването на заеманото преди от двигателите с вътрешно горене пространство с използване на подходящи тягови електродвигатели.

Внедряването на новата E-GMP платформа ще спомогне и за увеличаване на вътрешното пространство чрез възможността за осъществяване на компановка с дълго междуосие, къси предни и задни надвеси, и малка по обем секция на арматурното тегло. С разположената в подовата част на каросерията акумулаторна батерия, E-GMP позволява формиране на равен под на купето, с което се осигурява повече място за краката на пътниците и свобода за различни конфигурации на предните и задни седалки.

Разположеният между преднaта и задната ос акумулаторен комплект сам по себе си е системата с най-висока енергийна плътност, създавана някога от Hyundai Motor Group. Това високо постижение се дължи отчасти на повишената ефективност на охлаждането в резултат на новата, отделна структура на охлаждащия блок, която дава възможност за постигане на по-компактни размери на акумулаторния блок. Благодарение на увеличената с около 10% в сравнение с досега съществуващите технологични решения енергийна плътност, акумулаторните батерии при E-GMP са по-леки, могат да бъдат монтирани по-ниско в каросерията и така да освободят повече пространство за пътници и багаж.

Новото компактно електрическо задвижване PE (Power Electric System) в състава на технологичната платформа E-GMP се състои от мощен електродвигател, EV трансмисия и инвертор. Тези три компонента са интегрирани в общ компактен модул и осигуряват изключително добри динамични показатели благодарение на възможността за увеличаване на максималните обороти на електродвигателя с до 70% в сравнение със съществуващите агрегати. Високооборотният двигател е по-малък по размери от другите електромотори, но осигурява сравнима производителност и е по-ефективен както като тегло, така и като обем на използваното пространство.

Стандартизираната акумулаторна система на свой ред може да бъде настроена за осигуряване на най-подходящите за модел от даден пазарен сегмент динамични показатели, за постигане на максимално продължителен автономен пробег или за удовлетворяване на други специфични за модела или пазарния сегмент потребителски изисквания.

Работата на тяговия електродвигател се управлява от инвертора и силовата електроника с полупроводникови елементи от силициев карбид (SiC). С помощта на този двигател ефективността на системата може да се повиши с около 2 до 3%, което на практика означава, че съответният електромобил може да измине приблизително 5% по-дълго разстояние с един и същи заряд на акумулаторната батерия.

Моделите на новата платформа E-GMP ще използват за основа задното задвижване, но клиентите ще имат избор и на конфигурации с 4х4, като тези модели могат да бъдат оборудвани и с допълнителен електромотор. Системата за двойно задвижване ще използва превключвател в състава на EV трансмисията, който ще контролира връзката между допълнителния двигател и предните колела и съответно ще избира режим на задно или на 4х4 задвижване с цел оптимизация на енергийната ефективност. Този подход ще осигури оптимални нива на мощността и динамиката на пътя съобразно конкретните пътни условия и стил на шофиране.

Всички електромобили, разработени върху платформата E-GMP, ще използват комплекти от акумулаторни клетки в стандартизирани модули. Всеки модул ще бъде комплектован от различен брой стандартизирани клетки в различно количество в зависимост от изискванията на всеки конкретен модел.

Mулти- (800 V и 400 V) и двупосочно зареждане

Повечето съществуващи в момента електромобили и инфраструктурата от бързозарядни станции осигуряват зареждане с капацитет от 50 кВтч до 150 кВтч за EV модели, оборудвани със системи с напрежение 400V, но в същото време развитието на инфраструктурата за 800V и 350 кВтч ще съкрати значително времето, необходимо за зареждане.

В пълно съответствие с тази тенденция, Hyundai Motor Group инвестира в развитието на IONITY – водещата европейска мрежа от бързозарядни станции, в качеството си на стратегически партньор и акционер. В мрежата на IONITY към момента работят 298 бързозарядни станции HPC (High-Power Charging), предлагащи заряден капацитет до 350 кВтч в непосредствена близост до магистралните отсечки в европейските страни. В периода до 2022 г. компанията планира да увеличи този брой до 400 HPC зарядни станции, 53 от които се изграждат в момента.

Платформата E-GMP ще предложи стандартна възможност за зареждане с 800V и ще позволява зареждане с 400V без необходимост от използване на допълнителни устройства и преходници. Tази т.нар. „мултизарядна” система е първата по рода си в световен мащаб патентована технология, при която напрежението в електродвигателя и инвертора се покачва от 400 на 800V за осигуряване на необходимата за стабилен заряден процес съвместимост.

Електромобилите (BEV), използващи новата платформа E-GMP, ще се отличават с максимален пробег от над 500 км с едно пълно зареждане на батерията в съответствие с изискванията на тестовата процедура WLTP (Worldwide Harmonized Light-duty Vehicles Теst Procedure). Oсвен това, на бързозарядна станция те ще могат да възстановят до 80% от заряда в рамките само на 18 минути и да заредят достатъчно енергия за изминаване на до 100 км за едва 5 минути.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин