Новите двумасови маховици – с обтяжни ролки


21
юни
2018

Технологията за двумасов маховик е разработвана в продължение на повече от 30 години. Този сложен механизъм съчетава функционалностите на маховик и амортисьор на трептения при усукване. Популярността на тази технология се повишава по време на периода на увеличаване на разпространението на дизеловите двигатели. Т.нар. Downsizing, тенденцията, следваща въвеждането на новите норми за емисии на въглероден диоксид, принуди производителите на автомобили да оборудват своите нови модели с двигатели с по-малкa кубатура и да редуцират броя цилиндри. Новите двигатели генерират по-високи осцилации на коляновия вал, както и по-голям усукващ момент. В резултат силовите агрегати имат нужда от повече и по-сложни компоненти, за да се справят с усукващите вибрации, произлизащи от двигателя, и да защитят скоростната кутия.

Като голям доставчик на двумасови маховици за автомобилните производители Valeo има решение на проблема. Най-новата технология е създадена съвсем наскоро и е базирана на иновативната идея за подмяна на стария дизайн на често използваните дъгови пружини с технологията Valeo Blade. Класическият дизайн на двумасов маховик е базиран на две независими маси (инерции). Конструкцията отделя инерцията между двигателя и трансмисията, за да запази резонанса на силовия агрегат под скоростта на празен ход на двигателя. Разликата от системите с плътни маховици, е, че резонанс възниква по време на движение и увеличаване на скоростта. Това е причината, поради която този дизайн с двумасов маховик предлага най-висока възможна степен на комфорт. Основният маховик е прикрепен директно към коляновия вал и включва комплект от демпферни дъгови пружини, които работят със специална грес. Вторичният маховик е монтиран с конвенционален притискател на съединителя с по-ниска инерция, което играе положителна роля при превключване.

Основното преимущество при използването на дъгови пружини е по-високата степен на ъглово демпфериране, което позволява максимално филтриране на вибрациите при усукване. При високи скорости на двигателя, центробежната сила избутва пружините срещу водачите на пружините, като създава триене. Поради това триене между пружините и водачите активният брой на винтови пружини се редуцира. Това е причината, поради коятоефективната здравина на пружината се повишава и капацитетът за демпфериране се редуцира. Този проблем се разрешава с помощта на модификации, въведени към класическия дизайн на двумасов маховик, при който към двусекционния маховик са добавени вътрешни винтови пружини. Това прави двумасовия маховик по-малко чувствителен спрямо центробежното натоварване, което му помага да запази своя демпферен капацитет. За някои автомобили с изключително високи изисквания (особено при задвижване на задните колела) е необходимо да се постигне изключително ниско равнище на вибрации в скоростната кутия при входно равнище. Valeo въвежда специална технология демпфериране с дълъг ход (Long Travel Damper – LTD), за да отговори на тези нужди.

Технологията за демпфериране с дълъг ход (LTD) е разработена, за да удовлетвори нуждите на по-сложните двигатели с изключително висока мощност (като например BlueTec при Mercedes). За двигателите с най-високи изисквания, които са общи за дейността за следпродажбено обслужване, Valeo патентова изцяло нова технология – наречена „Vblade двумасови маховици”. Няма визуални разлики, но това, което прави този двумасов маховик уникален, са неговият демпферен механизъм и вътрешният му дизайн. За да разреши един от основните проблеми с двумасовите маховици, а именно факта, че прегряващите пружини не работят със смазка както пружините в стандартния вид двумасовите маховици. При този дизайн не е необходима смазка, тъй като топлинното поведение е оптимизирано, като иновативните пружини не се трият срещу водачи (както в класическия дизайн), а срещу обтяжна ролка. Пружините се плъзгат безпроблемно върху обтяжните ролки, като елиминират разрушителното триене.

 

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >