Новите горивни клетки на Toyota – издръжливи колкото дизелов двигател

1902
2025

Toyota представи нова горивна клетка. Очаква се третото поколение водородно задвижване да бъде по-икономично и по-издръжливо от актуалното, което Mirai използва

Водородното задвижване навлиза в следващата фаза на своето развитие: Toyota вече представи третото поколение горивни клетки за мобилни приложения в Япония. Както сме свикнали, и сега най-големият производител на автомобили в света, разкрива съвсем малко подробности. Засега няма и технически данни. Нямаме възможност да видим и прототип на новата горивна клетка – а само илюстрация.

Но Toyota очевидно вече е провела широкообхватни тестове с новата горивна клетка. Производителят подчертава издръжливостта на новия модел. В сравнение с предишното поколение жизненият цикъл бил два пъти по-дълъг. „Постигнахме издръжливост и възможност за работа с много малко операции по поддръжката, сравними с тези при дизеловите двигатели“, казват японците.

Второто поколение Toyota Mirai се произвежда от 2020 г. и неговата горивна клетка генерира 174 к.с. Бутилките под налягане могат да поберат 5,6 килограма водород, което теоретично позволява пробег от 650 км (според WLTP).

През 2014 г. Toyota пусна първото поколение на електромобила с горивни клетки Mirai (FCEV), последван от второто през 2020 г. Оттогава, според производителя, от модела били продадени около 28.000 бройки в повече от 30 страни.

Освен това от 2019 г. Toyota предлага системи с горивни клетки и за автобуси, за железопътния транспорт, както и за стационарни генератори на електроенергия. Към днешна дата повече от 2700 бройки са доставени на над 100 клиенти по целия свят.

Дали това е пробивът към широкомащабното производство на автомобили с горивни клетки? Toyota определя разработката като „значима стъпка“, но се въздържа от суперлативи. Конструкцията е предназначена за комерсиални приложения, т.е. за интензивна употреба. За първи път и тежкотоварните автомобили са включени в спектъра с възможни приложения.

20 процента по-икономична от предшественика

Но преди всичко ефективността е увеличена значително: според Toyota консумацията на водород е намалена с около 20 процента. Ако вземем за база тестовия разход от 1,08 килограма водород на 100 км, който AUTO BILD отчете при Toyota Mirai, същият автомобил с новата горивна клетка би следвало да има разход 0,86 килограма/100 км. С оглед на актуалните цени по станциите за водород, които в момента се движат средно по 15 евро за килограм, разходът за 100 км би бил около 12,90 евро (по данни за Германия). Това би означавало, че разходите за експлоатация на водородните автомобили ще бъдат приблизително на същото ниво като при електрическите автомобили и моделите на двигателите с вътрешно горене.

Toyota представя само някои графики. Благодарение на тях забелязваме поне външната разлика между новата (вляво) и старата конструкция на горивните клетки.

Чисто хипотетично, разбира се. Защото Toyota все още не е разкрила кога новата горивна клетка ще бъде пусната на пазара, но със сигурност това няма да стане преди 2026 г. Производителят не разкрива и очакваната цена. Новата горивна клетка ще бъде стандартно решение, което ще става също за камиони, автобуси, трактори и кораби. Японците определят като напредък също „значителното намаляване на разходите чрез иновации в конструкцията на клетките и производствените процеси“.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин