Новата Toyota GR Yaris: бог на лед и сняг с най-мощния 3-цилиндров сериен двигател

0603
2024

Един рали автомобил от световна класа трябва да има стабилно поведение на всякакви настилки и при всякакви условия, от нагорещен асфалт и кални макадамови отсечки до коварен лед и заснежени пътища. Това е качество, което претендентите за Световния рали шампионат (WRC) на Toyota демонстрират с голям успех, спомагайки за осигуряването на впечатляващ брой световни титли при пилотите и производителите. Печелившата комбинация от мощност, управляемост и прецизен контрол на състезателния автомобил GR YARIS Rally1 HYBRID, доказала се на състезателните трасета, се пренася директно в технологичния пакет на новия GR Yaris, автомобил, който наистина е „роден от WRC“. Този спортен хечбек, чийто приоритет е безупречното динамично поведение, е перфектен израз на фокуса на Toyota върху използването на участието в моторните спортове от най-високо ниво, като основа за развитието на все по-добри автомобили – както за състезания, така и за нормални условия за шофиране.

Новата Toyota GR Yaris направи своя световен дебют по-рано тази година на автомобилния салон в Токио. Автомобилът е преминал през технически, дизайнерски и конструктивни подобрения, които обещават да осигурят още по-силно изживяване при шофиране. Инженерите на  TOYOTA GAZOO Racing са работили с професионалисти в моторните спортове в името на постоянното усъвършенстване, за да обогатят базовия характер на GR Yaris като автомобил, насочен към водача. Така той има основната задача да създаде специално изживяване и удоволствие още от момента, в който застанете зад волана и стартирате двигателя.

При представянето на пазара двигателят на GR Yaris с турбопълнене се отличаваше с това, че е най-мощният трицилиндров сериен агрегат в света. Сега обаче той предлага още повече: мощността е увеличена с 19 к.с. по DIN и водачът може да използва допълнителни 30 Нм въртящ момент, като максималните стойности нарастват от 261 к.с. по DIN к.с. и 360 Нм до 280 к.с. по DIN к.с. и 390 Нм.

Този нов еталон за динамични качества затвърждава превъзходството на автомобила в неговия клас, увеличавайки преднината му пред конкуренцията, и гарантирайки усещане за автентичен състезателен автомобил. Това е начинът, по който Toyota реализира амбицията си да създаде рали автомобил за пътя.

Същевременно, с увеличаването на мощността на двигателя, са предприети стъпки, за да се гарантира запазване на издръжливостта и надеждността. И отново състезателната писта и рали спортът се превръщат в тестовия полигон. Двигателят е тестван до максималната зона на издръжливост в Японския рали шампионат и Японската серия състезания за издръжливост. Промените в компонентите включват усилен газоразпределителен механизъм, нови материали за изработката на изпускателните клапани и повишено налягане на впръскване на горивото на системата D-4ST. Използвани са нови бутала с по-ниско тегло и устойчиви на износване бутални пръстени и е добавен нов сензор за  налягането във всмукателния тракт.

В Европа новият модел се предлага в една спецификация, “Circuit”, която включва пакет за охлаждане cooling performance pack. При него е интегриран нов допълнителен радиатор за подобряване на надеждността при шофиране при пълно натоварване, модификации на всмукателната система и впръскване на вода върху междинния охладител.

ИЗКЛЮЧИТЕЛНО БЪРЗО ПРЕВКЛЮЧВАНЕ С НОВАТА ДИРЕКТНА АВТОМАТИЧНА ТРАНСМИСИЯ GAZOO RACING

Въвеждането на изцяло нова осемстепенна директна автоматична трансмисия GAZOO Racing Direct Automatic Transmission е една от най-значимите промени в новата  програма на GR Yaris и се предлага като опция, освен утвърдената шестстепенна механична скоростна кутия. При проектирането на новия агрегат Toyota се фокусира върху постигането на възможно най-високата скорост при превключване на по-ниска предавка. При преминаване към автоматична работа, водачът може да се съсредоточи повече върху управлението и използването на педалите на спирачката и газта.

Докато конвенционалното превключване на предавките се базира на отчитане и анализ на поведението на автомобила, като надлъжно, напречно ускорение и скорост, оптимизираният софтуер на новата трансмисия, добавя към това анализ на начина, по който водачът използва спирачките и газта. По този начин системата предвижда кога е необходимо превключване на предавките, дори преди да настъпят промени в поведението на автомобила. По този начин изборът на предавка отразява намеренията на водача и е подобен на начина, по който работят професионалните пилоти.

Системата демонстрира своите възможности на писта, осигурявайки възможност за постигане на по-бързи обиколки от тези при използване на механична трансмисия. Принос за ефективността на управлението имат и предният и заден Torsen диференциал, ограничаващи буксуването на колелата.

За да се справят с проблеми, включително уязвимостта на автоматичните трансмисии към повреди от прегряване, и необходимостта от балансиране на високата скорост на превключване с управляемостта, инженерите на GR извършиха многократни анализи, за да използват най-подходящите материали и софтуер. Тестовата програма включваше пилоти на TGR World Rally Team, които тестваха автомобилите на различни настилки, включително покрити със сняг пътища във Финландия. Технологията беше използвана и в Японския рали шампионат Japan Rally Championship, състезанията TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge и Super Taikyu Series.

Увеличаването на броя на предавки от шест на осем осигурява на трансмисията по-близки предавателни съотношения. Задвижването използва нова система за контрол на въртящия момент и компактен линеен соленоид със способност за бърза реакция. Използването на силно устойчив на топлина материал на фрикционните съединители, отговорни за смяна на предавките и адаптацията на контролния софтуер, са довели до скорости на превключване от изключително ниво. Превключването в D режим също е на ниво за състезания, а функцията за предсказуем избор на предавка се съгласува перфектно с намеренията на водача. Изискванията за охлаждане се удовлетворяват с инсталирането на радиатор на маслото за автоматичната трансмисия стандартно.

Налична е нова функция за избор на режим на шофиране, за да адаптирате автомобила както за спортно шофиране, така и за ежедневна употреба. Режимите Sport, Normal и Eco включват различни настройки за електрическото сервоуправление, работата на климатика, алгоритъма за движение на дроселовата клапа и инструменталния дисплей на водача. При моделите, оборудвани с автоматична трансмисия GAZOO Racing Direct Automatic Transmission, усещането и  начинът на избор на предавките също се регулират. Усещането за превключване е ориентирано към реакцията в режим Sport и е баланс между остротата и плавността на реакцията в режимите Normal и Eco. В режим Sport реакцията е с приоритет и при режим D, докато използването на варианта за механично превключване M гарантира най-високо бързодействие. Водачът може да се наслади на факта, че работата на двигателя в диапазона на оборотите от 4900 об./мин до червената линия от 7200 об./мин го поставя в центъра на екшъна.

СИСТЕМА ЗА ЗАДВИЖВАНЕ НА ЧЕТИРИТЕ КОЛЕЛА GR-FOUR

Както при сегашния GR Yaris, оптималното сцепление с пътя се постига и благодарение на електронно контролираната система за постоянно задвижване на четирите колела GR-FOUR. Разпределението на въртящия момент между предния и задният мост се управлява от съединител с висока скорост на реакция, а два Torsen диференциала имат грижата да разпределят въртящия момент между левите и десните колела, за да осигурят естествен и директен контрол на автомобила.

Високотехнологичната система използва леко различаващи се предавателни числа за главното предаване на предния и задния мост и позволява теоретичен диапазон на баланс на въртящия момент преден/заден мост от 100:0 (изцяло предно предаване) до 0:100 (изцяло задно предаване). Тази гъвкавост дава предимство по отношение на динамичните качества в сравнение с AWD системите с непостоянно двойно предаване, които използват конвенционално двойно предаване с междуосев съединител или централен диференциал. Системата GR-FOUR също е значително по-лека.

В интериора на GR Yaris също бяха направени значителни промени, за да придадат на кокпита на водача автентично спортно усещане с дизайн, който е верен на принципите „шофьорът на първо място“, философия на която е базиран целият автомобил.

Водачът може да регулира начина на задвижването на четирите колела според предпочитанията си или ситуацията на шофиране с помощта на превключвател за избор на режим 4WD. В нормален режим стандартното разпределение на въртящия момент преден/заден мост е 60:40; в режим Track балансът се измества назад с променливо разпределение на въртящия момент между 60:40 и 30:70 за постигане на удоволствие от шофирането по криволичещи пътища и писти; а в режим за чакъл Gravel базовата настройка е 53:47 за бързо, състезателно шофиране на състезателни трасета или специални етапи. Независимо от режима балансът на въртящия момент се регулира автоматично в отговор на действията на водача, поведението на автомобила и условията на пътя или пистата.

Системата за електронно управление ECU на системата за задвижване на всички колела осигурява линеен контрол на разпределението на въртящия момент, в съответствие със ситуацията на шофиране, на базата на информацията за автомобила, включително скоростта, ускорението и приложеното спирачно налягане. Системата използва електронно управляван многодисков съединител, работещ на базата на данни от сензори, измерващи скоростта на колелата, надлъжните и напречните ускорения и температурата на съединителя.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин