2023
Четвъртото поколение на Skoda Superb дебютира като седан и комби и е по-близко до VW Passat от когато и да било. Докоснахме се до новия флагман на Skoda!
Skoda Superb остава успешен модел – напък на SUV-изацията в автомобилния свят! Над 1,5 милиона бройки от модела са продадени от трите й поколения от 2001 г. насам. От тях само на предпоследната версия 3V се падат над 800 000. Четвъртото поколение на флагмана вече е на пазара – и е изключително тясно свързано с новия VW Passat. И двата модела ще бъдат произвеждани в един и същи завод в Братислава и споделят много повече от една платформа!
Първата разлика е във вариантите на каросерията: докато VW предлага само Passat като Variant, клиентите със Superb все още могат да избират измежду седан и комби – а това е съществен плюс за чехите.
Дизайн, типичен за Skoda
По отношение на дизайна няма изненади. Предната част се характеризира с познатата осмоъгълна радиаторна решетка, а върху капака е разположено леко преработено лого. Новост са също по-тънките фарове (серийно LED) и модифицираната броня. Матрични LED-фарове можете да получите срещу доплащане и се разпознават по цветните вложки, които напомнят кристално стъкло.

Подобно на фаровете, задните светлини също са малко по-тесни и могат да бъдат поръчани в две различни версии. Между тях е интегрирано логото на Skoda, а светлоотразителите са разположени в долната част на престилката. Визуално Superb е типична Skoda: елегантна и излъчваща спокойствие.
Новата Skoda Superb: по-добрият Passat?
Аеродинамичните характеристики са подобрени с до 15 процента благодарение на малки промени – по данни на Skoda коефициентът на аеродинамично съпротивление е 0,26 (0,23 – при седана). Ако се вгледате внимателно, ще ви направят впечатление по-големият наклон на предно стъкло и оптимизираната линия на покрива, която стига до фин спойлер на покрива със странични елементи. А при поглед отстрани веднага забелязваме, че Superb Combi има същите врати и стъкла като Passat Variant.
Четири сантиметра по-дълъг от своя предшественик
Ето защо не е изненадващо, че размерите на двата модела са почти еднакви. С дължина 4,92 метра, VW има една идея по-дълъг заден капак. Skoda се простира на 4,90 метра – т.е. с около четири сантиметра повече от своя предшественик. Това увеличение на размерите се отразява при обема на багажника: Passat и Superb могат да погълнат до 690 литра (Superb седан – 645 литра), което при Superb е с 30 литра повече от преди. При сгънати задни седалки ще разполагате с максимум 1920 литра. Между другото, новият Mercedes E-класа T-модел изостава от Skoda, защото побира от 615 до 1830 литра!
Кокпитът – сравнително изчистен
Интериорът на Superb е преработен изцяло, но в никакъв случай не изглежда претрупан – тук няма дисплей за пътника до водача или други подобни глезотии. Кокпитът залага на традиционно оформление с 10-инчово дигитално табло и свободно стоящ 13-инчов тъчскрийн (серийно – 10-инчов). Skoda най-накрая предлага Head-up дисплей за своя флагман.
Изцяло нови Smart Dials
Изцяло нови за модела са т.нар. Smart Dials над централната конзола, познати от Kodiaq. Температурата и отоплението/вентилацията на седалките могат да се управляват с помощта на двата външни въртящи се бутона (всеки с малък дисплей с диаметър 32 милиметра); а на централния контролер могат да бъдат зададени различни функции, избрани от потребителя. Smart Dials ни впечатлиха още при първия досег с модела, защото с тях се работи интуитивно и лесно. Те можеха да се превърнат в черешката на тортата, ако наистина бяха метални, а не пластмасови – но това си е мрънкане на високо ниво.

Защото като цяло избраните материали и изработката са на обичайното високо ниво, както очаквахме. Освен това кокпитът изглежда много подреден – за което допринася и разположението на скоростния лост върху кормилната колона. Това решение вече ни е познато от Kodiaq и благодарение на него се отваря повече място в централната конзола – включително за Phone Box с функции за индуктивнo зареждане и охлаждане, както и едно от няколкото нови решения Simply Clever: т.нар. Jumbo Box с почистващ препарат за екрана. Общо Superb интегрира 28 различни Simply Clever идеи, от стъргалката за лед до новата електрическа ролетна щора на багажника при комбито.

И стигаме до въпроса с пространството в купето – по традиция коронната дисциплина на Skoda Superb. Мястото за главата отпред и отзад е леко увеличено (+7 мм отпред и +8 мм отзад). Надали обаче повечето потребители ще го усетят – аз поне не мога. Но по-важното в случая е, че Superb продължава да бъде цар на пространството – защото предлага простор, характерен за автомобил от по-висок клас. В интерес на истината обаче, при тази дисциплина и Passat е наваксал значително.
Подобрени асистиращи системи за Superb
Skoda е напреднала сериозно и по отношение на асистиращите системи. Асистентите за завои и кръстовища са нови, а радарът отпред ще може да разпознава по-добре велосипедистите в бъдеще. Гамата от линии на оборудване е по-ограничена: Ambition, Active и Style отиват в историята – новият Superb ще се предлага само във версиите Essence, Selection и L&K. На по-късен етап ще има и Sportline.

Клиентите могат да избират между осем цвята за екстериора, шест от които са нови. 16-цоловите алуминиеви джанти са серийни, а срещу доплащане можете да се сдобиете с размер до 19 цола. За още по-високо ниво на комфорт Superb може да бъде поръчан с адаптивното окачване DDC (стандартно за L&K). При него сгъването и разгъването на амортисьорите се управляват отделно чрез два клапана, което гарантира по-бързи реакции на амортисьорите и по-сериозни разлики в поведението на автомобила.
Три бензинови двигателя, два дизелови, един plug-in хибрид
Както обикновено, гамата от двигатели е много богата – като в нея са включени няколко нововъведения. С шест моторизации всеки ще намери това, което търси. При Superb имате избор между три бензинови двигателя, два дизела и plug-in хибрид.
За първи път Skoda предлага Superb като мек хибрид. 1.5 e-TSI е базовият двигател – той генерира 150 к.с. 2-литровият бензинов агрегат се предлага в две нива на мощност – 204 или 265 к.с., като последното се предлага само със задвижване на четирите колела. Популярните дизели също остават в гамата. Във вариант 2.0 TDI Superb разполага със 150 или 193 к.с., като и тук по-потентният вариант винаги е в комбинация с 4х4.

Plug-in хибридът ще запази означението iV и ще се предлага само при комбито. Версията комбинира 1,5-литров бензинов двигател и електромотор. Системната мощност е 204 к.с. – Skoda не разкрива повече. Новата батерия с капацитет 25,7 кВтч (преди – 12,7 кВтч) вече ще може да се зарежда с до 50 кВт при постоянен ток (при променлив – с до 11 кВт) и ще позволява над 100 километра пробег изцяло на ток. Всички версии ще бъдат оборудвани с DSG-трансмисия със седем предавки, единствено при Plug-in хибрида те ще бъдат шест. С други думи, „ръчката“ отпада.
Новият модел ще бъде пуснат на пазара от пролетта на 2024 г. – тогава ще бъдат обявени и цените му.
Извод
С новото поколение Superb се доближава още повече до Passat. И двата предлагат много място и широка гама от двигатели. Дизайнът и интериорът на Skoda ми допадат повече, затова бих избрал Superb Combi!