Новата Skoda Superb: по-добрият Passat?

0311
2023

Четвъртото поколение на Skoda Superb дебютира като седан и комби и е по-близко до VW Passat от когато и да било. Докоснахме се до новия флагман на Skoda!

Skoda Superb остава успешен модел – напък на SUV-изацията в автомобилния свят! Над 1,5 милиона бройки от модела са продадени от трите й поколения от 2001 г. насам. От тях само на предпоследната версия 3V се падат над 800 000. Четвъртото поколение на флагмана вече е на пазара – и е изключително тясно свързано с новия VW Passat. И двата модела ще бъдат произвеждани в един и същи завод в Братислава и споделят много повече от една платформа!

Първата разлика е във вариантите на каросерията: докато VW предлага само Passat като Variant, клиентите със Superb все още могат да избират измежду седан и комби – а това е съществен плюс за чехите.

Дизайн, типичен за Skoda

По отношение на дизайна няма изненади. Предната част се характеризира с познатата осмоъгълна радиаторна решетка, а върху капака е разположено леко преработено лого. Новост са също по-тънките фарове (серийно LED) и модифицираната броня. Матрични LED-фарове можете да получите срещу доплащане и се разпознават по цветните вложки, които напомнят кристално стъкло.

За разлика от аналогичния като техника Passat, новият Superb ще бъде пуснат на пазара и като седан.

Подобно на фаровете, задните светлини също са малко по-тесни и могат да бъдат поръчани в две различни версии. Между тях е интегрирано логото на Skoda, а светлоотразителите са разположени в долната част на престилката. Визуално Superb е типична Skoda: елегантна и излъчваща спокойствие.

Новата Skoda Superb: по-добрият Passat?

Аеродинамичните характеристики са подобрени с до 15 процента благодарение на малки промени – по данни на Skoda коефициентът на аеродинамично съпротивление е 0,26 (0,23 – при седана). Ако се вгледате внимателно, ще ви направят впечатление по-големият наклон на предно стъкло и оптимизираната линия на покрива, която стига до фин спойлер на покрива със странични елементи. А при поглед отстрани веднага забелязваме, че Superb Combi има същите врати и стъкла като Passat Variant.

Четири сантиметра по-дълъг от своя предшественик

Ето защо не е изненадващо, че размерите на двата модела са почти еднакви. С дължина 4,92 метра, VW има една идея по-дълъг заден капак. Skoda се простира на 4,90 метра – т.е. с около четири сантиметра повече от своя предшественик. Това увеличение на размерите се отразява при обема на багажника: Passat и Superb могат да погълнат до 690 литра (Superb седан – 645 литра), което при Superb е с 30 литра повече от преди. При сгънати задни седалки ще разполагате с максимум 1920 литра. Между другото, новият Mercedes E-класа T-модел изостава от Skoda, защото побира от 615 до 1830 литра!

Кокпитът – сравнително изчистен

Интериорът на Superb е преработен изцяло, но в никакъв случай не изглежда претрупан – тук няма дисплей за пътника до водача или други подобни глезотии. Кокпитът залага на традиционно оформление с 10-инчово дигитално табло и свободно стоящ 13-инчов тъчскрийн (серийно – 10-инчов). Skoda най-накрая предлага Head-up дисплей за своя флагман.

Изцяло нови Smart Dials

Изцяло нови за модела са т.нар. Smart Dials над централната конзола, познати от Kodiaq. Температурата и отоплението/вентилацията на седалките могат да се управляват с помощта на двата външни въртящи се бутона (всеки с малък дисплей с диаметър 32 милиметра); а на централния контролер могат да бъдат зададени различни функции, избрани от потребителя. Smart Dials ни впечатлиха още при първия досег с модела, защото с тях се работи интуитивно и лесно. Те можеха да се превърнат в черешката на тортата, ако наистина бяха метални, а не пластмасови – но това си е мрънкане на високо ниво.

Новият кокпит на Skoda Superb е с три големи въртящи се контролера с вградени дисплеи, наречени Smart Dials.

Защото като цяло избраните материали и изработката са на обичайното високо ниво, както очаквахме. Освен това кокпитът изглежда много подреден – за което допринася и разположението на скоростния лост върху кормилната колона. Това решение вече ни е познато от Kodiaq и благодарение на него се отваря повече място в централната конзола – включително за Phone Box с функции за индуктивнo зареждане и охлаждане, както и едно от няколкото нови решения Simply Clever: т.нар. Jumbo Box с почистващ препарат за екрана. Общо Superb интегрира 28 различни Simply Clever идеи, от стъргалката за лед до новата електрическа ролетна щора на багажника при комбито.

Пространство отзад продължава да бъде изключително щедро – и при седана, и при комбито.

И стигаме до въпроса с пространството в купето – по традиция коронната дисциплина на Skoda Superb. Мястото за главата отпред и отзад е леко увеличено (+7 мм отпред и +8 мм отзад). Надали обаче повечето потребители ще го усетят – аз поне не мога. Но по-важното в случая е, че Superb продължава да бъде цар на пространството – защото предлага простор, характерен за автомобил от по-висок клас. В интерес на истината обаче, при тази дисциплина и Passat е наваксал значително.

Подобрени асистиращи системи за Superb

Skoda е напреднала сериозно и по отношение на асистиращите системи. Асистентите за завои и кръстовища са нови, а радарът отпред ще може да разпознава по-добре велосипедистите в бъдеще. Гамата от линии на оборудване е по-ограничена: Ambition, Active и Style отиват в историята –  новият Superb ще се предлага само във версиите Essence, Selection и L&K. На по-късен етап ще има и Sportline.

Superb се предлага общо в осем екстериорни цвята, шест от които са нови, в т.ч. и „Ice Tea Beige“.

Клиентите могат да избират между осем цвята за екстериора, шест от които са нови. 16-цоловите алуминиеви джанти са серийни, а срещу доплащане можете да се сдобиете с размер до 19 цола. За още по-високо ниво на комфорт Superb може да бъде поръчан с адаптивното окачване DDC (стандартно за L&K). При него сгъването и разгъването на амортисьорите се управляват отделно чрез два клапана, което гарантира по-бързи реакции на амортисьорите и по-сериозни разлики в поведението на автомобила.

Три бензинови двигателя, два дизелови, един plug-in хибрид

Както обикновено, гамата от двигатели е много богата – като в нея са включени няколко нововъведения. С шест моторизации всеки ще намери това, което търси. При Superb имате избор между три бензинови двигателя, два дизела и plug-in хибрид.

За първи път Skoda предлага Superb като мек хибрид. 1.5 e-TSI е базовият двигател – той генерира 150 к.с. 2-литровият бензинов агрегат се предлага в две нива на мощност – 204 или 265 к.с., като последното се предлага само със задвижване на четирите колела. Популярните дизели също остават в гамата. Във вариант 2.0 TDI Superb разполага със 150 или 193 к.с., като и тук по-потентният вариант винаги е в комбинация с 4х4.

Равенство: Superb Combi и Passat Variant могат да поемат до 1920 литра в багажника. Това е повече, отколкото при новия T-модел на Mercedes E-класа!

Plug-in хибридът ще запази означението iV и ще се предлага само при комбито. Версията комбинира 1,5-литров бензинов двигател и електромотор. Системната мощност е 204 к.с. – Skoda не разкрива повече. Новата батерия с капацитет 25,7 кВтч (преди – 12,7 кВтч) вече ще може да се зарежда с до 50 кВт при постоянен ток (при променлив – с до 11 кВт) и ще позволява над 100 километра пробег изцяло на ток. Всички версии ще бъдат оборудвани с DSG-трансмисия със седем предавки, единствено при Plug-in хибрида те ще бъдат шест. С други думи, „ръчката“ отпада.

Новият модел ще бъде пуснат на пазара от пролетта на 2024 г. – тогава ще бъдат обявени и цените му.

Извод

С новото поколение Superb се доближава още повече до Passat. И двата предлагат много място и широка гама от двигатели. Дизайнът и интериорът на Skoda ми допадат повече, затова бих избрал Superb Combi!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин