/ Новата Skoda Kodiaq – без ръчни трансмисии, но с много интелигентни решения (ТЕСТ)

Новата Skoda Kodiaq – без ръчни трансмисии, но с много интелигентни решения (ТЕСТ)

Tя е само на седем, а е толкова голяма – и толкова интелигентна. Освен това е и доста спретната. Да не говорим за отличничката в нашия клас? Не, имаме предвид новата Skoda Kodiaq. Нейното второ поколение ще бъде пуснато на пазара съвсем скоро – и за моделна година 2024 ще се простира на цели 4,75 метра. Звучи подобаващо, нали?

Още през 2016, когато се появи на бял свят, „чехкинята“ радваше купувачите си със своите страхотни TDI и нежно работещи TSI. Но Skoda ще въведе модернизации и по отношение на задвижването.

В гамата вече ще има „меки“ и Рlug-in хибриди, а при „малкия“ бензинов агрегат ще работят турбокомпресор с променлива геометрия и система за деактивиране на цилиндрите, която ще намалява разхода. Освен това Skoda иска да спечели нови клиенти с интелигентни функционални решения, както и с по-изпипан интериор.

Двигателите работят прилично

Всичко това звучи много интересно – и вероятно ще изглежда страхотно. Но не можем да опишем как точно, защото Skoda ни позволява да се докоснем само до автомобили с „камуфлаж“. Но това не е такъв голям проблем – от производителя ни дават разширена информация по отношение на техниката.

Междуосието от 2791 мм е същото като преди, но дължината е увеличена до 4758 мм (+61 мм).

И най-важното – позволяват ни да покараме маскираните прототипи! 1.5 TSI като „мек хибрид“ не радва с мощна тяга, но за сметка на това е доста тих. Електромоторът (т.е. 48-волтовият „алтернатор“ с водно охлаждане) и четирицилиндровият двигател работят добре в тандем, свързани посредством ремък, бензиновият агрегат никога не прави впечатление на претоварен и се държи приятно култивирано при частично натоварване, като работи по цикъла на Милър (т.е. с много ранно на затваряне на всмукателните клапани).

Серийната DSG-трансмисия „изрежда“ нежно и бързо седемте предавки. TDI работи дискретно – със стабилен въртящ момент в осезаемия полезен работен диапазон между 2000 и 3000 об/мин.

Движи се перфектно – както сме свикнали

В същото време Kodiaq се придвижва комфортно, (опционалното) прогресивно кормилно управление задава прецизно посоката и автомобилът следва точно желаната траектория – и дори когато стане малко напечено, SUV-ът не става твърде неспокоен. Както и преди, седалките гарантират оптимална опора, а мястото за пътниците и багажа им е разточително.

Новият Kodiaq е получил съществени обновления по отношение на техниката.

Казано накратко: автомобилът няма изразени слабости, не се клати, движи се добре и уверено както винаги – а за още по-високото ниво на безопасност съдействат асистиращите системи, например асистентът за задръствания позволява напълно автономно управление при скорост до 60 км/ч. Освен това XL SUV-ът ще може да бъде маневриран на тесни паркоместа дистанционно посредством смартфона – е, макар и само когато става въпрос за изминаване на кратко разстояние направо.

Отвътре Kodiaq e брилянтен – но не можем да ви го покажем

Навън е скучно. Партито е отвътре. Поне при избрания „оголен“ екземпляр, който ни позволиха да поразгледаме. Той изглежда шикозно и достолепно, широката централна конзола с голям брой отделения за съхранение прави визията на интериора по-приятна и създава ефирно усещане за простор. А изработката е качествена – явно е направена с много любов.

С офроуд възможности – големите двигатели (2.0 TDI, 193 к.с. и 2.0 TSI, 204 к.с.) ще бъдат комбинирани с 4х4-задвижване.

Харесваме комбинацията от малък брой фиксирани бутони, въртящи се контролери със свободна конфигурация на функциите за тъчскрийна, големия Head-up дисплей и най-вече изнесения на кормилната колона лост за превключване на предавките. Благодарение на всичко това Kodiaq изглежда толкова изискано, че бихме могли да го причислим и към по-висок клас (и все пак – да не забравяме, че този исполин стъпва на същата платформа като VW Golf).

Много ни допадат и типичните „simply clever“ решения като двойното отделение за индукционно зареждане на смартфон (с мощност 15 вата и охлаждане), микрофибърната кърпа за почистване на дисплея и удобно подредените поставки за чаши.

Пет вида задвижване – PHEV може да измине до 100 км напълно електрически

Skoda планира гама от пет двигателя. Няма да има ръчни трансмисии, всички двигатели с четири цилиндъра ще бъдат комбинирани със седемстепенна автоматична скоростна кутия (DSG). Базовата версия ще бъде „мекият хибрид“ 1.5 TSI (150 к.с.) със система за изключване на цилиндрите (АСТ), а Skoda ще предлага по-големия 2.0 TSI (204 к.с.) само в комбинация с 4х4.

В гамата ще има пет двигателя – включително вариант Plug-in хибрид с пробег 100 км изцяло на ток.

2.0 TDI ще генерира 150 или 193 к.с., като по-мощният от двата дизела ще изпраща мощността си към четирите колела. 1,5-литровият Рlug-in хибрид с 6-степенна DSG-кутия генерира системна мощност 204 к.с. и винаги разчита на предно задвижване.

По принцип този вариант ще може да изминава до 100 километра изцяло електрически. Зареждането на батерията може да става с 11 кВт или с 50 кВт (на прав ток) при наличие на бързо зарядно устройство – това е изключително добро постижение за такъв тип автомобил.

Новият XL SUV – на пазара до лятото на 2024 г.

От пролетта на 2024 г. Skoda ще пусне новия Kodiaq в шоурумите. Естествено, очакваме и цените да бъдат повишени – но към момента чехите не разкриват с колко. Актуалната генерация на модела стартира от 61 290 лева.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин