Новата Mazda CX-80: японският кошмар за BMW X5 и Mercedes GLE

1904
2024

За всички, за които Mazda CX-60 не е достатъчно голяма, японците вече имат ново предложение – и то се казва CX-80. Европейският флагман е вторият модел в Large Product Group на Mazda. Да, действително този SUV не е най-големият модел в гамата на марката – CX-90 е по-обемист, но се продава само в САЩ и в някои държави извън ЕС. А в CX-80 е вложено толкова много занаятчийско изкуство – за което ще ви разкрием по-нататък в публикацията.

CX-80 – с 9000 лева по-скъпа от CX-60

Автомобилът ще бъде пуснат на пазар през септември 2024, а поръчки ще се приемат още от лятото (по данни за Германия). Очаква се Mazda CX-80 да бъде с около 9000 лева по-скъпа от CX-60, която струва близо 95.000 лева в „Exclusive Line“. С други думи, за CX-80 ще трябва да подготвите поне около 105.000 лева. Засега обаче официални цени за българския пазар не са обявени.

Доста шикозен лайнер: при 5 метра дължина и без завиващи задни колела в града на моменти ще ви бъде доста трудно.

Микс от CX-60 и CX-90

По отношение на дизайна CX-80 е много близък до CX-60, но що се отнася до размерите се доближава до CX-90. Фаровете и огромната радиаторна решетка са ни познати, а нашият фотомодел не е претрупан с изобилие от хром.

Благодарение на дължината си от пет метра, SUV-ът се конкурира с BMW X5 и Mercedes GLE, Mazda е дори с няколко сантиметра по-дълга. Джантите серийно ще бъдат 20-цолови и ще се предлагат различни видове в зависимост от оборудването.

Висока задна част и малко задно стъкло: това оказва добро влияние върху пространството, но не и върху видимостта.

Само два двигателя

Изборът на задвижвания не е богат: за CX-80 ще има само две моторизации – и двете електрифицирани. Базовата ще бъде 3,3-литров редови шестцилиндров дизел, част от 48-волтова система „мек хибрид“. Дизеловият агрегат генерира 254 к.с. и максимален въртящ момент 550 Нм.

Ако искате бензинов мотор, можете да го получите само при Рlug-in хибрида – малко необичайно, като се има предвид, че все повече производители напоследък се отказват от задвижванията „с две сърца“. 4-цилиндровата машина с работен обем 2,5 литра работи в тандем с електромотор – сумарно те генерират системна мощност 327 к.с. и максимален въртящ момент 500 Нм.

Елегантен интериор: материалите в CX-80 правят впечатление с високото си качество, а седалките са много удобни.

Въпреки това пробегът изцяло на ток не е особено впечатляващ: със сравнително малката батерия с капацитет 17,8 кВтч могат да бъдат изминати само 60 километра по цикъла WLTP. За сравнение: хибридните конкуренти на Mercedes и BMW постигат между 80 и 110 километра на електричество.

Две конфигурации – с 6 или 7 места

Разбира се, пътниците също се възползват от щедрите външни размери. По принцип интериорът се предлага в две различни конфигурации – 6- и 7-местна. Първата версия има две отделни седалки на втория ред, както и още две на третия. 7-местният вариант има по-класическа концепция: на средния ред има триместен „диван“, който може да се сгъва в съотношение 60:40.

Две отделни седалки и на третия ред: високите пътници ще предпочетат да седнат по-напред.

Опционалният панорамен покрив трябва да осигури усещане за още повече простор. Мястото за краката отзад е щедро, но не и на третия ред. Според Mazda той е предназначен само за хора с ръст до 1,70 метра – така че дългучите ще трябва да се посгънат доста.

Повече класически бутони в CX-80

Производителят предлага и голям брой възможности за индивидуализация – при CX-80 се предлагат общо пет линии на оборудване (за Германия). Отделните варианти се различават основно по седалките. Докато стандартното оборудване идва с класическата седемместна конфигурация, Homura и Homura Plus са оборудвани опционално с шест седалки – т.нар. Captains Seats. При линията „Takumi Plus” двете индивидуални седалки на втория ред са комбинирани с функция за обдухване, както и с централна конзола. Японците са се представили много добре по отношение на материалите; повърхностите в интериора са решени в комбинация от кожа и текстил. Гола пластмаса откриваме само на места, които не са лесно видими.

По отношение на инфотейнмънт системата CX-80, подобно на другите модели на марката, залага на по-традиционните технологии и не се оставя на прекомерната дигитализация. Или казано с други думи: класическите бутони на волана, както и конвенционалният панел за управление на климатика ще бъдат използвани и в големия флагман. И все пак, инфотейнмънт системата разполага с 12,3-инчов тъчскрийн. Важната информация може да се показва не само в кокпита, но и на Head-up дисплея.

По-малкият брой тъчпадове обаче не означава, че японецът е ретро. Той разполага с голям брой асистиращи системи, например камери с 360-градусов обзор и функция See Through View, която има за цел да осигури по-добро усещане за автомобила и позицията му на пътя.

Типично за Mazda: кокпитът разчита на класически бутони и не е дигитализиран прекомерно.

Автомобилът разчита и на Driver Personalization System, която дебютира именно при CX-60. Тя използва камера, за да разпознава кой е седнал на шофьорското място и в зависимост от това – да регулира предварително запаметената позиция на седалката и огледалата. Между другото: понякога досадното предупреждение за ограничение на скоростта при CX-80 може да се деактивира само с натискане на бутон отляво на волана.

Гласов контрол с Amazon Alexa

Свързването на смартфон посредством Apple CarPlay и Android Auto, които при CX-80 функционират безжично, вече е почти стандарт за новите модели. Освен това Amazon Alexa е интегрирана системата за гласов контрол на автомобила.

Извод

Впечатляващи размери, елегантен интериор: на пръв поглед CX-80 се представя като достоен противник на Mercedes GLE, BMW X5 и компания – но на значително по-ниска цена. Остава да видим дали ще може да ги победи и в директен тест.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин