2024
В лицето на CR-V номер 6 японците са направили разкошен семеен автомобил със значително усъвършенствана хибридна система
На българския пазар от години Honda CR-V има особен статус: тя е един от любимите SUV-модели на българските лекари. Наскоро моделът дебютира на пазара в последното си шесто поколение – с 10 мм по-широк и с 80 мм по-дълъг, идеалният за семействата „японец“ е с един калибър по-голям, а в размерите на предишния модел вече се вписва ZR-V. За разлика от него обаче, CR-V може да бъде поръчан не само с предно (oт 95 990 лева), но и с двойно задвижване (от 100 990 лева). Задвижването винаги е хибридно – но вече можете да поръчате и Plug-in хибрид (от 117 990 лева), който винаги е на предно.

Ние изпробвахме топмодификацията без зареждане от контакта – Advance, за 109 990 лева. Въпреки наличието на двойно задвижване и теглото от 1,8 тона, дори при включен климатик в градски цикъл 4,7-метровият модел по бордови компютър се задоволяваше с малко над 5 л/100 км, като през повечето време почти не чувахме 2-литровия бензинов двигател със 148 к.с. (работещ по цикъл на Аткинсън) под предния капак да се задейства. През повечето време този мотор задвижва първия електромотор – т.е. генератора, а за колелата се грижи втори тягов електродвигател със 184 к.с. В определени режими благодарение на специален премостващ съединител ДВГ също може да задвижва директно колелата, така че хибридната система да работи максимално ефективно. На практика SUV-флагманът на Honda разчита на две конвенционални предавки – една за града (с предавателно число между 3-та и 4-та) и една за магистрала (между 5-та и 6-та). За сравнение – старото CR-V използваше само една предавка за режимите, в които ДВГ задвижваше колелата директно. Друго подобрение към хибридната задвижваща система се изразява в смалените размери на блока за управление на захранването (Power Control Unit – PCU) и на интелигентния блок на захранването (Intelligent Power Unit – IPU). Японските инженери заслужават аплодисменти за финия синхрон между двата типа задвижване и за незабележимите преходи между тях.

Просторно купе
Но голяма част от клиентите надали ще искат да вникнат толкова дълбоко в сложния ритъм на високотехнологичния оркестър под ламарините на Honda-та, която има всички качества да бъде идеалният семеен автомобил. Освен с щедро пространство и на първия, и на втория ред седалки, тя разполага и с разкошен багажник. Той осигурява обем от 579 до 1710 литра при сгънати седалки – но по-интересното са интелигентните разделители, в които можете да поставите по-дребни предмети или отделни торби, както и ремъците за захващане например на малки бутилки. А гуменото покритие се чисти много лесно – затова не се притеснявайте да качите на борда например калното детско колело. Функцията за автоматично отваряне с „шут“ под бронята работи много добре – и осигурява допълнителна доза комфорт.

И макар че в първия момент при преминаване през тесни места размерите на CR-V могат да се окажат малко стряскащи, натискането на бутона отстрани на дясното лостче до волана бързо ви успокоява: защото веднага получавате картина от двете предни колела, така че няма да имате никакъв проблем да прекарате големия SUV дори при малка уличка с паркирани от двете страни автомобили. С това хитро решение, достъпно от второто ниво на оборудване Advance, японците са направили обемистия модел значително по-удобeн за шофиране в градска среда. При Advance получавате и Head-up дисплей с обогатена функционалност – на него виждате не само скоростта, но и указания от навигацията, както и изображения на разпознатите пътни знаци. А когато под тях има указателна табела (напр. само при дъжд), под изображението на съответния знак излиза дори бял правоъгълник с три точки в центъра. Топверсията осигурява отопление и на задните седалки, което се активира с бутони върху вратите, докато при предните ще разчитате и на обдухване. Именно то се оказа изключително приятна екстра за дългите пътувания в първите горещи дни. CR-V не предлага трети ред седалки, но осигурява щедро пространство за пътниците отзад. Така че дори и вашият тийнейджър да е гордостта на баскетболния отбор, той няма да мрънка поради липса на място на път за морето.
Отлична ергономия без излишна дигитализация
Водачът получава най-важната информация от 10,2-инчовото дигитално арматурно табло. Honda обаче не се прехласва в ненужни модернистични решения – и оставя голям брой конвенционални бутони, така че буквално още от първия километър шофьорът се ориентира много лесно при управлението в кокпита. Използваните материали правят впечатление на качествени и солидни. Да, интериорът определено не е модна икона на фона на „оргията“ от екрани при други марки – и именно в това е неговият чар. За някои таблото може да изглежда скучновато – но за нас то е перфектния микс от дигитални решения и аналогово управление, с каквото по-възрастните клиенти би следвало да са свикнали. Неговият дизайн се вписа идеално в „дзен“ природата на автомобила, който създава успокояващо усещане при шофиране – и намалява стреса върху водача.

За да се отвори повече място в кокпита, скоростният лост (както и при други модели на марката) е изпратен в историята – и трансмисията се управлява с няколко големи копчета, като това за заден ход е разположено по-дълбоко от другите, за да не стават грешки – идеален пример за добра ергономия. Oтстрани е „палчето“ за смяна режима на управление – обикновен, спортен и икономичен (Normal, Sport и Econ), като е добавен и четвърти – Snow за движение по заснежена настилка. Разликата между Econ и Sport е доста осезаема – но любопитното е, че и двата подхождат еднакво добре на CR-V. Макар че моделът определено е ориентиран към по-спокойните натури, той няма проблем и с по-динамичното придвижване – което е изненадващо с оглед на високия център на тежестта и големите размери.

Сериен пакет от много асистиращи системи за безопасност
Шестото поколение на CR-V е първият модел с Honda SENSING 360, сериен пакет от асистиращи системи, действащи в радиус от 360 градуса. Той включва насочена напред 100-градусова камера, както и радари отпред и отстрани, които наблюдават цялата зона около автомобила. В пакета са интегрирани също адаптивен темпомат, свързан с лостчето на мигачите, който да ускорява самостоятелно автомобила при изпреварване. Можете да разчитате и на предупреждение за лентата с активни намеси в кормилното управление, което действа много фино и връща автомобила в центъра на лентата при отклоняване на вниманието ви.

Технически данни
Модел | Honda CR-V e:HEV AWD | ||
Двигател тип/цил. | 4-цил. + 2 електромотора | ||
Разположение ДВГ | отпред напр. | ||
Работен обем | 1993 cм³ | ||
Макс. мощност ДВГ | 109 кВт (148 к.с.) при 6100 об/мин | ||
Макс. мощност електромотор | електромотор 135 кВт (184 к.с.) | ||
Системна мощност | 135 кВт (184 к.с.) | ||
Системен въртящ момент | 335 Нм | ||
Макс. скорост | 187 км/ч | ||
Трансмисия | e-CVT | ||
Задвижване | двойно | ||
Спирачки предни/задни | дискови/дискови | ||
Гуми на тестовия автомобил | 235/60 R 18 H | ||
Модел гуми | Dunlop SP Sport Maxx 050 | ||
Размер на гумите | 7,5 x 18“ | ||
CO2-емисии | 151 г/км | ||
Разход* | 6,7 л/100 км | ||
Обем на резервоара | 57 л | ||
Вид гориво | бензин А95 Н | ||
Филтър за твърди частици | серийно | ||
Шум при преминаване | 64 dB(A) | ||
Прикачен товар със/без спир. | 750/600 кг | ||
Допустимо натоварване тегл. | 75 кг | ||
Обем на багажника | 579–1710 л | ||
Д/Ш/В | 4706/1870–2153**/1684 мм | ||
Междуосие/клиренс | 2700/194 мм | ||
Цена | от 109.990 лева |

Извод
Шестата генерация на CR-V очарова с просторно купе, модерни асистиращи системи и интелигентна хибридна система, която демонстрира зрелостта на Honda при проектирането на подобен тип задвижвания. Солидната изработка и щедрото серийно оборудване в голяма степен оправдават високата цена.