Новата Honda Civic: с по-малко спойлери и само с хибридно задвижване

2403
2022

Honda Civic e доказан играч в компактния клас. Първата генерация на модела дебютира преди цели 50 години, а сега Honda представи неговото единадесето поколение. И докато предшественикът му беше оформен по-спортно, сега „японката“ следва по-елегантна линия.

Honda скъсва и с друга традицията: на първо място, вече няма да има VTEC, а хибридно задвижване. Новият Civic ще се появи в дилърите през есента на 2022 г. Цените вероятно ще се повишат леко и ще започват от около 50 000 лева.

Дизайн: по-малко извивки правят Civic по-елегантен

Всяка генерация Civic се е различавала от другите – и този обичай е спазен и сега. Докато предшественикът беше доста спортен, сега Honda се фокусира повече върху елегантната визия. Като цяло, новият модел е с по-изчистен и по-съвременен дизайн с по-малко извивки – но благодарение на дългия си преден капак и наклонения покрив той все пак изглежда спортен.

Задната част не е толкова атрактивна като при предшественика, но все пак носи спортен характер благодарение на дифузьора.

За това впечатление допринасят и новите, малко по-ръбести фарове, които карат автомобила да изглежда още по-целеустремен. Те „обрамчват“ по-тясната решетка. Тя е леко изместена напред и надолу и се характеризира с матово черна „мрежа“ с големи отвори тип „пчелна пита“. В новата броня въздухозаборниците са обединени в голям отвор по средата.

Елементите отстрани са само за декорация. Те са затворени и там са разположени фаровете за мъгла. Новата позиция на страничните огледала е подчинена на безопасността. Сега те са поставени върху самите врати, което трябва да намали сляпата зона.

Без спойлер на покрива – задната част е по-семпла

Задната част е оформена в по-голяма степен като при купе, отколкото при предшественика, но сега вече не изглежда толкова „дива“. Спойлерът на покрива и този на задния капак вече ги няма – вместо тях откриваме единствено малък ръб на багажника. Формата на задните светлини е по-класическа, но C-образният подпис е запазен.

Интересна е и позицията на третия стоп, който се намира между задните светлини, свързани с почти непрекъсната LED ивица. „Един етаж“ по-надолу престилката също е проектирана да изглежда по-семпло – но благодарение на атрактивния дифузьор няма как да остане незабелязана.

Размери: увеличени дължина и междуосие

Новият Civic е с 31 милиметра по-дълъг от своя предшественик. Поради тази причина – и поради променените пропорции – междуосието също е удължено с 35 милиметра. Автомобилът вече е с 20 милиметра по-нисък, ширината остава почти непроменена. Ето всички размери:

• Дължина: 4549 мм (+31 мм)

• Ширина: 1800 мм (+1 мм)

• Височина: 1415 мм (-20 мм)

• Междуосие: 2732 мм (+35 мм)

Интериор: отвътре компактната Honda изглежда съвсем различно

Автомобилът е тотално променен не само отвън, но и отвътре. Докато при предишното поколение всичко беше групирано около водача, новият дизайн се характеризира с хоризонтално оформление и създава усещане за повече простор в купето. Дисплеят на информационно-развлекателната система, поставен отгоре върху таблото, е с увеличен от седем на девет инча диагонал. Системата използва актуалния софтуер на Honda.

Вентилационните дюзи са скрити зад атрактивна решетка тип „пчелна пита“, която преминава през цялото арматурното табло.

Боравенето с кокпита е много интуитивно, а системата работи бързо. Важни бутони (включително и Home) са разположени в лявата част; не е пропусната и стандартната „врътката“ за управление силата на звука.

Дигиталното арматурно табло е увеличено до 10,25 инча

Civic запазва дигиталното арматурно табло, което вече е „пораснало“ с диагонал 10,25 инча. Докато в десетото поколение то беше разделено на три – почти квадратният дисплей в средата, показания за нивото на горивото и температурата на охладителната течност отляво и отдясно – сега офомлението вече е по-конвенционално. Дисплеят е с близка до правоъгълната форма, другите два екрана са по-малки и не толкова акцентирани.

Honda продължава по-елегантната линия и отвътре. Не само материалите, но и новият блок за управление на климатика под централния дисплей вече създават усещане за по-високо качество. Температурата все още се управлява чрез въртящ се контролер, показанието за градусите, разбира се, е дигитално. Режимите на автоматичната трансмисия се избират с помощта на бутони – които обаче са ненужно големи и изглеждат малко грубовато на фона на останалата част от интериора.

Honda запазва (доста необичайно за този клас) ниската позиция на седене отпред, гарантираща спортно усещане. Предните седалки са удобни и електрически регулируеми – поне при нашия фотомодел с топоборудване. На задните седалки седите малко по-високо, наклонът на облегалката е приятен, както и тапицерията.

Отзад не сме доволни единствено от пространството за главите. Поради наклонената форма на покрива то не е особено щедро.

За коленете има достатъчно място – но не и нагоре. Поради наклонената линия на покрива няма толкова много пространство за главите, въпреки че той е максимално изтънен. С моите 1,65 метра не мога да се оплача, но за хора с ръст 1,80 метра тук ще бъде тясно.

Новият асистент за задръстване вече може да се намесва в кормилното управление

Honda подобри асистиращите системи на Civic. Отпред е поставена нова широкоъгълна камера: тя вече покрива 100-градусов ъгъл и вече разпознава не само пешеходци и велосипедисти, но и пътна маркировка, както и границата на пътя при липсва на такава. Това е една от причините, благодарение на които асистентът за задръстване вече може не само да помага при ускорение и спиране, но и да се намесва в кормилното управление. Обновеният асистент за излизане от паркоместа използва информацията от системата за мъртвата зона, за да предупреждава за, които идват напречно на паркомястото отстрани.

Двигател: хибридно задвижване вместо VTEC

Феновете на Civic може да останат малко разочаровани, тъй като новото поколение на модела за момента няма да се предлага с VTEC система за променливи фази на газоразпределение. Новата Honda ще използва нетрадиционното хибридно задвижване, което познаваме от малкия Jazz и от новия SUV HR-V. Системата се състои от два електрически двигателя и един бензинов. В случая със Civic двигателят с вътрешно горене е двулитров с директно впръскване по цикъла на Аткинсън, но производителят още не разкрива каква ще бъде системната му мощност.

Хибридното задвижване на Honda работи по следния начин: при бавно каране електрически двигател със 135 кВт (184 к.с.) и въртящ момент 315 Нм се грижи за задвижването. Ако се движите по-бързо, бензиновият двигател влиза в ролята на Range Extender и в комбинация с другата електрическа машина генерира на електричество за първия електродвигател. При висока скорост само бензиновият двигател е отговорен за задвижването. Максималната скорост е 180 км/ч. За разлика от други хибридни задвижвания, при това електрическият двигател и двигателят с вътрешно горене никога не предават вкупом мощността си към задвижващата ос.

Honda още не дава данни за разхода на гориво за новия Civic. Ние обаче очакваме под 5 литра на 100 километра.

Civic Type R може да бъде последният модел само на ДВГ

Въпреки това, Honda още не е отписала напълно VTEC двигателя. Защото ще има и спортен Type R от единадесето поколение на Civic. A той определено има шанс да запази двулитровия двигател на предшественика си и така да се превърне в последната Honda, използваща само двигател на вътрешно горене. Но дори и при Type R не е изключение японците да изберат хибридно задвижване. Но поне обещаха, че трансмисия ще бъде ръчна.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв