Новата спирачна система ZF: изцяло електрическа, без никаква хидравлика

1811
2023

Доставчикът на автомобилната индустрия ZF представи иновативна спирачна система, при която няма хидравлика: автомобилът на бъдещето ще спира, управляван чрез кабели, посредством електрически импулси. Ето как функционира уредбата Brake-by-Wire!

Електрификацията при автомобилите не се ограничава единствено до задвижването, както доказва доставчикът ZF Friedrichshafen: концернът, който редовно разработва новаторски технологии, представи усъвършенствана спирачна система, работеща изцяло без хидравлика.

В системата тип Brake-by-Wire необходимото за спирането налягане се генерира от малки електромотори, разположени директно върху спирачните апарати. При дисковите спирачки те заместват класическата хидравлична система, в която циркулираща течност постига необходимото налягане с помощта на сервопомпи.

При Brake-by-Wire спирачният импулс се предава чрез електрически кабели (оттам идва и наименованието By Wire – от англ. „по проводник“). Така спирачната течност, всичките тръбопроводи, през които минава, както и цилиндърчетата и сервопомпата отпадат.

Новата технология Brake-by-Wire предлага редица предимства

Технологията е подходяща както за електрически автомобили, така и за конвенционални на двигател с вътрешно горене. Тя предлага редица предимства спрямо хидравличната система:

  • Електрическите двигатели, наречени актуатори, „захапват“ по-стабилно. Така при автоматично аварийно спиране от 100 км/ч, спирачната система тип Brake-by-Wire намалява спирачния път с около девет метра, установява при тестове ZF.
  • Намалява се консумацията на енергия: в пасивно състояние накладките почти не се търкат в дисковете. Така при електромобилите може да бъде постигнато увеличение на пробега с 1-2 процента, a от спирачките се отделя по-малко фин прах.
  • Освен това автомобилите на ток могат да постигнат с до 17 процента по-голям пробег чрез още по-добра рекуперация на спирачната енергия.
  • Спирачната система Brake-by-Wire е по-лека от хидравличната: „Актуаторите наистина добавят тегло, но благодарение на елиминирането на хидравличния кръг в крайна сметка системата е по-лека“, казва говорител на ZF пред AUTO BILD.
  • Електрическите спирачки са по-евтини: При тях на производителите не се налага да монтират хидравличната система, което води до рационализиране на производствения процес. Освен това разходите за поддръжка по автомобила падат, тъй като няма нужда от смяна на спирачната течност – както и от изхвърлянето на този токсичен флуид.

Инженерите на ZF подчертават, че при натискане на педала водачът получава абсолютно същото усещане като при класическите спирачки – въпреки индиректното предаване на импулса. За да бъде сведен до минимум рискът от повреда на електрическата инсталация, всички кабели – като при авиацията – са дублирани. Работата на системите за безопасност като ABS и ESP остава незасегната, тъй като сензорите за тях са разположени на главината на колелото.

Доскоро нямаше възможност за мощни актуатори

Но защо иновативните спирачки биват лансирани чак сега? Причините са няколко: първо, доскоро нямаше актуатори, които да осигуряват достатъчно директно, бързо и мощно „захапване“. Освен това едва сега се появява съответната необходимост от новата спирачна система Brake-by-Wire.

Директно върху спирачния апарат е разположен малък електрически мотор – т.нар „актуатор“. Той е свързан с педала на спирачката чрез кабел.

По-високата степен на дигитализация позволява цялата система „автомобил“ да се управлява автоматично от няколко компютъра. Електрическа спирачна уредба се вписва безпроблемно в тази дигитално-електрическа вселена. „С такива By-Wire системи отваряме вратата към нова ера в управлението на автомобила“, обобщава д-р Холгер Клайн, главен изпълнителен директор на ZF Group.

Спирачната система Brake-by-Wire трябва да бъде готова за пускане на пазара през 2027 г. „Ще видим първите серийни автомобили, оборудвани с нея, в началото на следващото десетилетие“, казва говорител на ZF. Вече са в ход проекти с няколко автомобилни производители, но ZF не разкрива кои точно са те.

Въпреки това, не се предвижда хидравличните спирачки да бъдат заменени изцяло от новата технология. В зависимост от изискванията при конкретния модел ще има изцяло хидравлични, изцяло електрически или дори хибридни спирачки.

ZF няма да приложи иновацията само при дисковите спирачки. Барабанните, които в момента преживяват ренесанс при електромобилите, също могат да бъдат електрифицирани. „Но в момента това не е фокусът“, допълва говорителят на ZF.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин