2024
След целия шум около четирицилиндровия 63, AMG отново се нуждае от успех. Новият GT отговаря идеално на изискванията. Първи тест.
Не се притеснявайте, днес няма да разискваме четирицилиндровия двигател и бурята, която се разрази над C 63. Ще се занимаем с характерното за AMG, тоест GT. Това е търговската марка на хората от Афалтербах. С него бяха спечелени всички възможни състезания по света, поставени всички възможни рекорди на писта с Black Series и още много други. Но екипът така и не успя едно нещо: да се доближи до конкурента си 911, камо ли да го изпревари, както по отношение на надлъжната, така и на страничната динамика.
Добре, веднъж успяха да доближат 911 на Нордшлайфе, когато превърнаха GT в шосеен GT3, опакован със 730 к.с., сложиха най-меките полусликове и го нарекоха Black Series. Но радостта беше само кратка, защото екипът на хората от Цуфенхаузен отново подобриха GT2 RS и то бе с пет секунди по-бързо. Миналата година 992 GT3 RS си спретна оспорвана битка с времето и с Black Series на другите писти. А сега?
С новия AMG GT най-накрая искаха да се доближат до 911. За да стане това, те се постараха много, обърнаха Coupe-то изцяло, казаха сбогом на трансаксл-принципа, преместиха скоростната кутия отпред и сложиха задвижване на четирите колела. Съжалявам, забравих нещо, 350 килограма по-голямо тегло, 300 по-тежък от 911 Turbo. Ох, още един двутонен „камион”, който иска да се движи бързо. Надяваме се, че не са объркали сметките. Колегата Бернт беше впечатлен от възможността да тества новия модел и каза, че това може да бъде наречено противник на 911. За да разбере това, има нужда от сериозен тест, две седмици шофиране на колата, по и извън пистата.
Така че, хайде, S-MA 9339 е готов, оборудван с всичко, което би го направило бърз. прави нещата бързи. Преди да запалим машината, още един кратък технически брифинг. Това е SL с покрив, казват мнозина. Няма нищо такова, GT използва само роудстъра като сурова каросерия. Добре познатият 4-литров V8 битурбо (нов маслен картер, променен интеркулер, активна вентилация на картера) мобилизира 585 к.с., какъвто беше случаят с GT R. Мощността и въртящият момент се управляват от собствено разработена деветстепенна трансмисия с двоен съединител и съединител за мокър старт. Има и активна аеродинамика, стабилизиране при накланяне и активно управление на задната ос, всички серийни. Повече за техниката в супертеста скоро.
Пригодено за всекидневието 911 като образец за новия AMG GT
Сядаме в седалките тип корито, което ни отвежда до една от най-важните иновации на GT, конфигурацията на седалките 2+2. С новата, разтегната каросерия (70 милиметра по-голямо междуосие) можете да седнете почти 20 сантиметра по-напред, почти в средата на автомобила, в сравнение с първото GT поколение. Така автомобилът става лесен за всекидневна употреба и може да побере хора с височина до 1,50 метра на опционалните задни седалки. Тоест, малки деца, това е всичко.
Също нов и привличащ вниманието: големият 11,9-инчов монитор в средата. Лесен за използване, поне след три дни време за свикване. Комбинираният дисплей пред водача може да се програмира по различни начини, като вече има и опционален Head-up-дисплей. Воланът лежи добре в ръцете, а налице са и познатите от други AMG модели въртящи се превключватели за регулиране на двигателя, окачването, ауспуха и ESP (AMG Dynamic Select).
Както виждате, образецът за този GT със сигурност е бил 911, който е напълно подходящ за ежедневна употреба. Но дали новият GT се движи така? Досега динамиката на шофиране винаги е страдала до известна степен от несъвършеното взаимодействие между изключително пъргавата предна ос и относително „разкачената” задна ос. Сега би трябвало да функционира по-добре с напълно променливото двойно задвижване, макар и предишното балансирано разпределение на теглото да не е вече налице.
Натискам бутона за стартиране и по лицето ми се изписва широка усмивка. Ето го отново онзи прекрасен V8 звук а ла AMG, наистина страхотен при студен старт. Междуградски пътища, магистрали – GT се движи с голяма прецизност и създава превъзходно усещане за динамика. Уверен и спокоен при 250 км/ч по магистралата, 911 определено не може да се справи по-добре. Ауспуховата система издава малко по-омекотен звук в сравнение с предшественика си. Въпреки това, с отворени клапи, той е изключително гневен и уверен, така че 911 не може да се мери с него.
По-бърз до 100 км/ч благодарение на двойното задвижване
Битурбото барабани яростно из оборотомера, докато кормилното управление майсторски успява да съчетае изящна изтънченост с много добра обратна връзка. А и тази позиция на седене: точно в центъра на тежестта, с отлична странична опора и удобна, малко по-висока от тази в 911. Страхотна е за всекидневна употреба, с управлението на четирите колела.
Надлъжна динамика? Благодарение на двойното задвижване, до темпо 100 моделът е по-бърз отпреди, до 200 – заради допълнителните килограми по-бавен от GT C с 557 к.с. 911 Turbo? Две секунди по-бързо до 200 км/ч. Но сега Benz спира на нивото на Porsche с 30,5 метра от 100 км/ч.
На пистата Лаузицринг GT се движи по изключително дефиниран начин, управлява се надеждно, завива енергично и поддържа отлично курса. Задните завиващи колела ефективно елиминират всякакви тенденции на недозавиване от управлението, докато задвижването на четирите колела и активният блокаж не само увеличават сцеплението, но и осигуряват първокласно усещане за границата.
Значи всичко е като при 911 Turbo? И да, и не. Има две малки „но”-та. От една страна, трансмисията може да превключва надолу по-бързо, особено при късно спиране в завоите. Второ: ако искате да вземете инерция от завоя с леко свръхзавиване, електрониката ще ви съсипе обиколката. Двойното задвижване или блокажът искат да върнат задната ос в този момент обратно към идеалната линия – твърде рязко. 911 Turbo го прави по-добре. Какво може да помогне срещу това? Полу-сликове! Ще проверим скоро.
Факт е обаче, че моделът изостава със секунда от този от Цуфенхаузен, точно както в началото на GT ерата през 2015 г. Но тогава все още имаше по-малко от 250 килограма разлика между двете машини, което прави представянето на този GT още по-впечатляващо, сваляме му шапка!
ИЗВОД
Гидо Науман
Новият GT въплъщава сериозност и потенциал за забавление по най-добрия възможен начин. Въпреки допълнителното тегло, Coupé-то е уверено навсякъде, бързо и звучи страхотно. И това с 911 все някога ще се случи!