2023
Никога повече няма да има Е-класа от същата порода! Новият луксозен седан с вътрешнозаводско означение W 214 ще бъде последният Mercedes E-класа, използващ новата платформа с двигател с вътрешно горене. От 2030 г. хитовият модел ще бъде само на ток (поне за германския пазар).
За много почитатели E-класата е най-важният Mercedes в гамата на марката. С времето тя се е превърнала в еталон за сегмента. Йорг Бартелс, ръководител на отдела за цялостна интеграция на леки автомобили Mercedes, коментира: „Повече от 75 години E-клас е символ на стабилност на пътя и комфортно придвижване, комбинирани с висококачествен и луксозен интериор. С новата E-класа ние продължаваме тези традиции по въодушевяващ начин и комбинираме неповторимото изживяване при шофиране с дигитализиран лукс.“ AUTO BILD провери дали думите на Бартелс са верни – и се докосна за първи път до модела.

Дизайн: E-класата отново с четири очи
Визуално Е-класата се различава доста сериозно от предшественика си. Въпреки че W 214 също има пропорциите на класически седан с дълъг преден капак и видимо обособена пътническа клетка, изтеглена назад, шестото поколение на модела (след W 124) изглежда много модерно. Това се дължи главно на предницата с т.нар. Black Panel вложка, която свързва радиаторната решетка с фаровете и в същото време следва наложения от гамата EQ стайлинг.
Ако версия Avantgarde или AMG Line с голямата звезда, разположена централно, ви идва в повече, можете да поръчате Exclusive Line. При нея получавате хромирана решетка с хоризонтални ламели, напомнящи за S-класата. Освен това E-класата в Exclusive Line още носи гордо изправената звезда на предния капак.

Опционално решетката отпред (както при AMG, така и при Exclusive Line) е осветена – което е част от мотива на дневните светлини. Със сигурност това дизайнерско решение е въпрос на вкус, въпреки че E-класата не изглежда толкова помпозно, колкото например BMW Серия 7/i7 със светещите „бъбреци“. От Mercedes са интегрирали два Powerdomes отпред – сякаш за да се сбогуват подобаващо с двигателя с вътрешно горене.
С по два извити светлинни модула от всяка страна фаровете следват почти култовата за Mercedes визия на „четириочка“. Фаровете LED High Performance са серийни, а срещу долащане получавате и т.нар. Digital Light с проекции върху асфалта.
До 21-цолови джанти
По данни на Mercedes коефициентът на аеродинамично съпротивление е само 0,23. Прибиращите се дръжки на вратите, познати от моделите EQ, също играят роля за това постижение. Те обаче са опционални. За атрактивна визия W 214 може да бъде поръчан с 21-цолови джанти. Те обаче са само за версиите изцяло на ДВГ – Plug-in хибридите могат да бъдат конфигурирани максимум с 20-цолови. Изключително впечатляващи са двукомпонентните LED задни светлини. В тяхната графика са интегрирани по две звезди на Mercedes от всяка страна, които светят и през деня.

Новата Е-класа е пораснала
Толкова за външния вид. Нека сега обърнем внимание на техническите показатели: с дължината си от 4,95 метра W 214 е пораснал леко (W 213: 4,94 метра), а ширината му е увеличена с 3 см – до 1,88 метра. Към междуосието са добавени 2,2 сантиметра – така то е набъбнало до 2,96 метра, за да осигури по-високо ниво на комфорт в задната част.
Дигитален ключ
С разработката „дигитален ключ“ E-класата може да бъде стартирана и заключена от мобилното устройство на водача. Възможно е също споделяне на ключове: могат да се използват различни дигитални канали, за да се поканят членове на семейството или приятели да използват автомобила. По този начин собственикът на превозното средство може да даде различни права на ползвателите, предоставяйки само достъп до превозното средство или също позволявайки то да бъде управлявано. Автомобилът може да разпознае няколко потребители наведнъж, а цифровият ключ на автомобила може да бъде споделен с до 16 души.
Интериор: Entertainment-класа
По отношение на пространството са направени незначителни подобрения: 5-те милиметра повече място за главите надали ще бъдат усетени, за сметка на това отзад има до 17 милиметра повече място за краката. Що се отнася до мястото за лактите, Mercedes обещава нивото на S-класата! Или казано с други думи , Е-класата е подобаващо просторна – както отпред, така и отзад. Но ако трябва да бъда честен, не очаквах нещо лимузина, дълга почти 5 метра. По отношение на багажника на практика нищо не се е променило. Неговият обем остава същият – 540 литра (при plug-in хибридите – само 370 л). Хубаво е, че от Mercedes са премахнали лесно увреждания пианолак от гамата. В Е-класата има единствено декоративни елементи с отворени пори. Те не само изглеждат добре, но и са приятни на допир.
Superscreen е изцяло нов
По отношение на информационно-развлекателните системи и дигитализацията E-класата е направила сериозна крачка напред. Но ако сте очаквали малка S-класа, ще останете разочаровани в началото. Докато при флагмана (а също и при EQS) т.нар. Hyperscreen се простира по цялата ширo`ина на кокпита, при Е-класата намираме „само“ Superscreen.
Вместо огромен дисплей с ширина 1,41 метра, опционалният Superscreen се състои от 14,4-инчов дисплей за инфотейнмънт и развлечения и 12,3-инчов дисплей за пътника (MBUX Premium Plus). Ако дисплеят за пасажера не е поръчан като опция, няма да получите и Superscreen. Е-клас дава възможност да изтеглите социалната мрежа TikTok или играта Angry Birds директно в информационно-развлекателната система, а при наличие на опционалната съраунд аудиосистема Burmester 4D с 21 високоговорителя ще успеете да изпитате още по-емоционално усещане, докато слушате музика.
Системите за видеоконференции Zoom и Webex също ще бъдат налични веднага с пускането на модела на пазара. Интериорът на E-клас може да бъде оборудван с до пет камери срещу доплащане. В това число влиза и селфи камера, която може да се използва за видеоконференции (само докато автомобилът е неподвижен).

Задвижване: три „меки“ и три plug-in хибрида
При лансирането на пазара през есента на 2023 г. Mercedes ще предлага E-клас само с 4-цилиндрови двигатели. И преди да се възмутите, бъраме да ви успокоим: редови „шестаци“ ще бъдат пуснати до няколко месеца.
Портфолиото от моторизации включва три „меки“ хибрида – всичките с интегриран стартер генератор (ISG), нова батерия и по-мощен електромотор, който вече има мощност 17 вместо досегашните 15 кВт. Базовата версия е E 200 с 204 к.с. Засега единственият дизел е E 220 d (опционално с 4Matic задвижване на четирите колела) със 197 к.с.
Plug-in хибриди с пробег над 100 километра изцяло на ток
Ще могат да бъдат поръчани и три plug-in хибрида, за които Mercedes обещава изцяло електрически пробег над 100 километра. E 300 e (също опционално с 4Matic задвижване на четирите колела) комбинира 4-цилиндровия двигател с мощност 204 к.с. и електромотор с мощност 95 кВт (129 к.с.), което осигурява системна мощност 312 к.с. и пробег на ток до 118 километра.
По-потентният E 400 e 4Matic генерира 381 к.с. и благодарение на батерията си с капацитет 25,4 кВтч може да измине до 111 км изцяло на електричество. Стандартно моделът е оборудван с бордово зарядно устройство с мощност 11 кВт, а като опция може да се поръча зарядно устройство с мощност 55 кВт на прав ток. За съжаление, при AMG легендарният „осмак“ ще отпадне – и на негово място ще се появи Plug-in хибрид с 4-цилиндров бензинов агрегат и електрическо турбо. Така най-спортната E-класа ще може да разчита на 680 „коня“. Е-клас ще може да бъде поръчан опционално и със завиващи (при отклонение до 4,5 градуса) задни колела.

Комфорт и дигитализация
Е-класата дава началото и на нова функция, която ще способства за намаляване на симптомите на прилошаване при пътуване като част от пакета ENERGIZING COMFORT. Благодарение пък на опционалната екстра за автоматичен климатичен контрол THERMOTRONIC дигиталният вентилационен контрол подобрява комфорта. Той автоматично настройва предните вентилационни отвори според зададените параметри. Това може да стане за всяко място например чрез потребителския профил. Въпреки това дюзите могат да се подравнят и на ръка, както обикновено.