Новата електрическа Kona: по-голяма и по-добра (ТЕСТ)

2107
2023

Наподобяваща пиксели декорация под бронята, непрекъснати LED ивици отпред и отзад, поляризиращ дизайн с „акулова паст“ отпред и чупки отстрани – възможно ли е този компактен SUV Hyundai да бъде предвестник на бъдещ Ioniq 3?

Не, пред нас е второто поколение на Hyundai Kona EV, чието производство ще започне скоро в Ношовице, Чехия, за да се появи моделът в шоурумите малко след лятната ваканция на цени, започващи от около 85 000 лева (по данни за Германия). Но конкурентът на VW T-Roc и Opel Mokka неслучайно се доближава доста до моделите Ioniq. Първо, защото се задвижва електрически, и второ, защото за разлика от своя предшественик, той е разработен преди всичко като електромобил.

Едва след това корейците интегрират два бензинови двигателя със 120 или 198 к.с., както и опционална система за задвижване на четирите колела и хибриден силов тракт със системна мощност 141 к.с. – така че да разполагат клиентите с максимално богат избор на задвижване.

Kona използва голям брой технологии от „големите братя“ Ioniq

Фактът, че Kona е електрическа по душа, се усеща не само от дизайна в стил Ioniq, но и от усъвършенстваната технология, която няма абсолютно нищо общо с т.нар. „Multi Energy“ модели, например от групата Stellantis. Докато при конкуренцията са направени голям брой наложителни компромиси, например тук батерията е монтирана толкова ниско, че багажникът става максимално дълбок, а капацитетът му от 466 литра превъзхожда този на всеки друг конкурент.

Фактът, че новата Kona EV надвишава обема на багажника на своя предшественик с впечатляващите 100 литра, разбира се, се дължи и на увеличените размери. Не напразно Kona е пораснала значително във всяко измерение при смяната на поколенията. Дължината се е увеличила с почти 20 сантиметра до 4,35 метра, а междуосието достига 2,66 метра – с 6 см повече от преди.

От нежно „носене“ до One Pedal Driving

Опитът на корейците при електромобилите дава своето отражение и по отношение на усещането при шофиране. Така например водачът може да избира измежду четири нива на рекуперация – от фино носене по инерция до шофиране с един педал или адаптивно управление в зависимост от ситуацията.

Kona EV е много атрактивна отзад – тук разчупеният дизайн и покривът в контрастен цвят превръщат модела в магнит за погледите.

Ако искате да подложите на изпитание сетивата си, в интериора с вегански материали можете да изпробвате и изкуствения звук на ДВГ, който се регулира на четири нива. Навигацията планира интелигентно маршрута и времето със спирания за зареждане, които обаче отнемат малко повече време (10 до 80 процента за 41 минути), тъй като работното напрежение е 400, а не 800 волта – т.е. два пъти по-ниско, отколкото при Ioniq 5 и 6.

Неслучайно Kona вече разполага с предни седалки, на които можете да полегнете – отново като при моделите Ioniq. И ако търсите кабела за зареждане, ще го намерите там, където му е мястото – в предния багажник, т.нар. Frunk. Защото докато VW Group, например, не успява да oтвори достатъчно място за съхранение под предния капак дори при своите обособени електрически модели от семейството MEB (да не говорим за Opel и компания) – тук има допълнителна ниша за товари, въпреки че все пак са предвидени и бензинови двигатели.

В интериора веднага откриваме приликите с моделите Ioniq. Управлението в кокпита предлага голям брой полезни електронни функции – от рекуперация на четири степени до планиране на маршрут със спирки за зареждане.

Между другото, има още един поздрав от Ioniq, екстра, която едва ли някой друг „мишмаш“ модел предлага: адаптер за електрически велосипеди и други подобни. Защото точно като Ioniq 5 и Ioniq 6, Kona може да прехвърля мощността от батериите си към мотора, но също така и да захранва външни консуматори, както и да зарежда други батерии.

Два вида батерии за всякакви нужди

Като стана дума за батерии, Ioniq 3, пардон – Kona, разполага с два размера – с капацитет 48,4 или 65,4 кВтч. Ако поръчате малката, ще получите достатъчно мощна електрическа машина със 156 к.с., осигуряваща пробег от 360 километра. Ако изберете голямата батерия, корейците ви предоставят 62 допълнителни конски сили и още 140 километра с едно зареждане.

Звучи вълнуващо и действително е. Дори с остатъците от камуфлажно фолио Kona събуди интереса ни – и спечели сърцата ни.

Извод

Досега моделите, които предлагаха версии и на ДВГ, и на ток, обикновено криеха много компромиси. Но при новата Kona Hyundai слага край на подобни ограничения – и това се усеща от навигацията до предния багажник – и отново скрива топката на VW и компания.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин