2024
Новата батерия „Short Blade“ от китайския производител на батерии Svolt се зарежда изключително бързо и има експлоатационен живот до един милион километра. Предвижда се супер батерията да влезе в серийно производство до края на 2024 г. Информацията!
Китайският производител на батерии Svolt представи три нови модела батерии, които са базирани на новоразработен тип клетки и обещават забележителен технологичен напредък. Твърди се, че един от моделите батерии е близо до серийно производство. Това е “5C бързозареждащата се батерия”, чието производство ще започне през декември 2024 г. Съхранението на енергия идва от производителя Svolt, дъщерно дружество на китайския производител на автомобили Great Wall Motor, което беше отделено през 2018 г.
Използваната клетъчна химия е впечатляваща: новите клетки „Short Blade“ използват катоди, направени от литиево-железен фосфат (LFP). Въпреки че тази сплав е сравнително евтина, дълго време се смяташе за неподходяща за приложения с високи изисквания спрямо енергийната плътност, включително електрически автомобили. Очевидно Svolt е решил този проблем с клетките с „късо острие“. Терминът описва ниската височина на клетките, което ги прави идеални за монтаж в пода на автомобила. Китайците залагат на литиево-железни фосфатни батерии.
Данните за мощността също са любопитни: както подсказва обозначението на типа „5C“, батерията се зарежда с максимум пет пъти от собствената си мощност. Все още не е ясно какъв е точният капацитет на новата батерия. Ако е 60 кВтч., то би било възможно зареждане с до 300 кВт. – мощност, която само няколко електрически коли са постигнали до този момент. Батерия от този тип с капацитет от 50 кВтч. може да се зарежда от приблизително 10 до 80 процента за максимум десет минути.
Svolt също така са подобрили значително издръжливостта: производителят предполага експлоатационен живот, който съответства на 3500 цикъла на зареждане. Това би било значително увеличение в сравнение с конвенционалните литиево-йонни батерии, които издържат около 2000 цикъла на зареждане.
Ако приемем среден разход от 20 кВтч. на 100 км (приблизително еквивалентно на потреблението на съвременни електрически автомобили), батерията Svolt с литиево-железни фосфатни катоди ще издържи впечатляващите един милион километра. Svolt все още не дали информация за теглото или очакваните разходи.
Литиево-железно-фосфатните батерии са тема в Китай от дълго време. Други китайски производители също доразвиват технологията. CATL, Geely и BYD наскоро представиха LFP клетки с висока енергийна плътност и производителност на зареждане. В допълнение към значително по-ниските производствени разходи, ниският риск от възпламеняване и нечувствителността на тази клетъчна химия към високи и ниски температури също се считат за предимства.
Svolt обещава батерии с още по-висока мощност на зареждане
Svolt също така съобщава за значително увеличение на мощността на зареждане на батериите с катоди, направени от литий-никел-манган-кобалт. Тук също са разработени клетки във формат „късо острие“, които дори позволяват стойност от 6. Това означава шест пъти повече мощност на зареждане спрямо капацитета. Такава батерия може да бъде заредена от 10 до 80 процента за около пет минути. Батерия, направена от този тип клетки, позволява пробег от „много над 1000 км“, обявяват от Svolt.
Освен това Svolt обещава енергийна плътност от 240 ватчаса на килограм, което е много добра стойност. Според производителя, той позволява батерии с капацитети от 100 до 120 кВтч. Само няколко модела електрически автомобили в момента са оборудвани с батерии с толкова големи капацитети. От тези данни може да се изчисли и приблизителното тегло на бъдещите супер батерии: приблизително половин тон. В момента толкова тежат конвенционалните литиево-йонни батерии с 25 процента по-малък капацитет.
Специална батерия за Plug-in хибриди с голям пробег
Третият тип батерия, който Svolt въвежда, също е базиран на клетката „късо острие“. Това е специална батерия за Plug-in хибриди, която е предназначена за постигане на големи пробези. Производителят обещава пробег от порядъка на от 300 до 400 км в електрически режим. „Стойност, която в момента е стандартна за много превозни средства само с батерии“, казват от Svolt.
Батерията „800 Volt 4C PHEV Dragon Armor“ също използва катоди, направени от никел-манган-кобалт и има енергийна плътност от 250 ватчаса на килограм. Благодарение на високата си ефективност, батерията може да бъде проектирана като изключително компактна, което означава 20 процента повече енергия в същото монтажно пространство в сравнение с конвенционалните батерии. Новият продукт е проектиран за 800-волтови бордови мрежи и се зарежда подобаващо бързо (4C). Планира се да влезе в серийно производство най-рано в средата на 2025 г.
