2025
Китайският производител на батерии Svolt обявu, че разработва нова супер батерия, която може да се зарежда изключително бързо
Купувачите на автомобили се надяват скоро да бъдат пуснати нови модели електромобили, които да могат да се зареждат много бързо и да покриват голям пробег. Китайският производител на батерии Svolt твърди, че е направил голяма крачка напред поне по отношение на първата задача: на проведения не толкова отдавна „Battery Day“ компанията представи батерия за електрически автомобили с нова технология в категорията „6C“. Батерията трябва да може да се зарежда от 10 до 80 процента в рамките само на няколко минути.
Сега компанията обяви напредъка в проекта, разкрива китайският портал CNEVSPost. Svolt е дъщерна компания на Great Wall Motor и беше отделена като независим производител на батерии през 2018 г.
Категорията „C“ означава мощността на зареждане в отношение към размера на батерията и представя т.нар. „мултипликатор на зареждане“. Съгласно него батерия „1C“ може да бъде заредена от 10 до 80 процента за 60 минути, а „5C“ – за 10 минути. А новата батерия „6C“ на Svolt ще се справи с това „упражнение“ само за 8,5 минути!

Новите батерии Fengxing са изградени с помощта на т.нар. „Short Blade“ клетки трето поколение, с които Svolt привлича вниманието върху себе си. Името им идва от плоската конструкция и oстрата форма на клетките, които, поставени плътно една до друга, в плоски пакети, са подходящи за монтаж в плоското дъно на електромобил. При електромобилите се използват най-различни видове батерии.
LFP батериите – рентабилни и мощни
В основата на батерията са литиево-железните фосфатни катоди (LFP – от lithium ferrophosphate), на които е кръстен този тип батерии. Широко наложеният железен фосфат допринася за постигането на по-ниска цена на батериите. Освен това батериите от този тип са смятани за по-малко чувствителни към температурата от конвенционалните литиево-йонни батерии. Svolt реши някогашните предизвикателства с ниската енергийна плътност на Short Blade клетките: производителят твърди, че новата батерия постигала енергийна плътност 185 ватчаса/килограм (Wh/kg).
Понастоящем Китай е смятан за най-голямата сила при новите разработки по отношение на батериите; именно там от известно време се разработват литиево-железни фосфатни батерии. Различни производители работят по технологията, в т.ч. и CATL, най-големият производител на батерии в света, както и Geely и BYD. Според множество публикации именно Build Your Dreams бил осигурявал батериите за bZ3X, новия малък електрически кросоувър на Toyota.
Коментарът на AUTO BILD
Бързо зареждане, плоска конструкция: информацията за новата батерия Shenxing от Svolt звучи доста обещаващо! Но за Европа е жалко, че тази разработка, както и много преди нея, идва от Китай. Ако батерията представлява 40 процента от стойността на електромобила, тогава тази новина трябва да бъде пореден сигнал за европейската автомобилна индустрия да се събуди и да инвестира повече в собствени разработки в сферата на батериите.