Нидерлания и Чехия вдигат ограниченията за скорост по магистралите

2402
2025

Бързото каране явно идва все повече на мода в Европа. И докато в Германия, известна по цял свят с липсата на ограничение на скоростта по магистралите, напоследък все по-често се водят дискусии дали да не наложат максимално темпо 130 км/ч, в други страни от Стария континент вдигат ограниченията.

Чехия вече взе решение да вдигне разрешената скорост по магистралите от 130 на 150 км/ч – като промените ще влязат в сила през юни т.г. В интерес на истината, първоначално новите ограничения ще бъдат въведени пробно, споделят от правителството. За целта ще бъдат избрани единствено участъци с възможно най-малко завои.

В Чехия има общо 1250 км магистрали, основно с по 2 ленти. Скоро по тестови трасета с дължина около 180 км ограничението на скоростта ще бъде вдигнато.

Началото ще бъде поставено с близо 60-километров участък от D3 между Будвайз и Табор в Южна Бохемия. 80-километровият участък от магистрала D1 между Острава и Пршеров (също Южна Бохемия) и 60-те километра по D11 между Колин и Храдец Кралове/Кьонигратц (Северна Бохемия) също ще бъдат включени в списъка с експерименталните участъци (без острите завои).

Ако резултатите от теста бъдат положителни, ще бъдат отворени относително къси участъци от аутобаните: в Чешката република промяната в закона ще бъде ограничена само до нови или ремонтирани участъци от магистралите. В Чехия магистралната мрежа е сравнително малка за европейските мащаби – само 1250 км.

Къде Холандия вдига ограничението на скоростта по магистралите до 130?

В Холандия ограничението на скоростта по магистралата от 100 км/ч, което беше наложено в цялата страна през 2020 г., до второто тримесечие на 2025 г. ще бъде увеличено отново до 130 км/ч за избрани участъци. Това се договориха четири партии в новата коалиция. В основата на решението беше не ентусиазмът за високи скорости, а индиректно опазването на околната среда.

През 2020 г. Холандия свали ограничението на скоростта по всичките си магистрали до 100 км/ч между 6 и 19 часа. По някои трасета регулацията важеше дори и през нощта.

Ограничението на скоростта от 100 км/ч беше въведено през 2020 г., тъй като Върховният административен съд нареди на тогавашното холандско правителство да намали емисиите oт азотен оксид в цялата страна. За да бъде постигнат бърз резултат, ограничението на скоростта беше свалено значително. След новите измервания на шума и вредните емисии, скоро ще бъдат пуснати и първите участъци, на които отново ще може да се поддържат 130 км/ч.

Ще се промени ли ограничението на скоростта и в Италия?

В Италия вицепремиерът Матео Салвини се е отказал от плановете си за вдигане на ограничението на скоростта от 130 на 150 км/ч, разкрива информация FAZ. През 2023 г., докато все още беше министър на транспорта, той обяви, че иска да преразгледа италианските разпоредби за движение по пътищата.

Поправките предвиждаха ограничението на скоростта да се вдигне от 130 на 150 км/ч в най-безопасните участъци. Според съобщения в медиите Салвини е посочил Германия като модел за пример. По принцип 150 км/ч могат да бъдат разрешени на трилентови магистрали в Италия, но максималната възможна скорост почти винаги е ограничена със знаци или телематика. Около 2000 от 7000-те километра магистрали в Италия имат поне три ленти, а мониторинг на скоростта се извършва на около три четвърти от тези участъци. Вече в Италия не се говори за общо ограничение на скоростта от 150 км/ч.

Ще карат ли по-бързо и в Турция?

До 2022 г. ограничението на скоростта по турските магистрали с обща дължина над 3500 километра беше 120 км/ч, но от 2023 г. то беше увелично на 130 км/ч. Днес максималната скорост по новите отсечки вече е 140 км/ч.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин