Въодушевление » Не вкарвам в гаража си електромобил!

Не вкарвам в гаража си електромобил!

3105
2022

Читателят на AUTO BILD Анфрид Арендс (68) поддържа едно BMW 324 TD Touring от 1992 г. Той заявява: в гаража ми никога няма да влезе електромобил!

Анфрид Арендс от малкото населено място с 1500 жители Дунум в Остфризланд ни написа писмо. Става дума за D и E, за 30-годишното му BMW 324 TD Touring с почти 400000 километра пробег и въпроса, дали електромобил може да направи такъв пробег. Арендс отговаря: „Електромобилът не е алтернатива. Като пенсионер не бих могъл да си представя дори и втора употреба на такова нещо.“

BMW-то на господин Арендс е зелено – като поляните наоколо. Паркира пред къща с червени тухли – стои навън на дъжда, а не в гаража. 30-те години не му личат, не личи никаква ръжда, кожените тапицерии на седалките с цвят крем имат патина, но не са напукани или скъсани. Така изглежда един 30-годишен автомобил, който се използва всеки ден.

Анфрид Арендс разказва историята на автомобила: баща му Аренд Арендс го купува през 1992 г. като тримесечен служебен автомобил, човекът продавал сладолед. „И до днес хората ме поздравяват, когато видят автомобила.“ Бащата починал през 2009 г., а Анфрид решил, че ще запази BMW-то. Въпреки, че тогава го чакали много ремонти.

Списъкът с ремонтите включва 40 точки

68-годишният мъж има списък с 40 точки за всички ремонти, които е извършил през последните години: ангренажен ремък, водна помпа,  стартер, алтернатор, съединител, турбина, полуоски, двата предни калника и задния капак (заради ръжда). Такава е имало и по двата прага.

„Всъщност това е една бездънна каца“, казва Анфрид Арендс, но много от нещата е ремонтирал сам, а това, което не е могъл – заедно с добри приятели. След това започваме да говорим за електрическа мобилност и издръжливост, а господин Арендс си има мнение по въпроса: „Хубаво е, че от електромобила не излизат вредни газове, но замисля ли се някой за необходимите ресурси, например за добив на литий и кобалт?“

Затова и семейство Арендс кара дизелов автомобил

Описва ситуацията в провинцията: „да, бих могъл да зареждам в гаража, но къде иначе? Понякога на ден изминаваме 250 километра и повече, посещаваме майка ми, която е в старчески дом. Там обаче няма зарядна станция.“ „Производителите ни представят ситуация, каквато не съществува в реалния живот.“ Затова и семейство Арендс карат дизелови автомобили, Анфрид това BMW, което харчи 7 л/100 км, а съпругата му Мариане – Nissan Note, който харчи само 4,5 л/100 км.

Господин Арендс е симпатичен човек, който има ясен поглед върху нещата: „Знаете ли какви хора има тук в провинцията?“, пита той. „те си купуват кола на старо за 6000 лв. и се надяват, че ще изкара поне 5-6 години.“

А после разговаряме за електромобили. Електрическия Bulli на VW, който струва над 100 000 лв., за Porsche Taycan и Audi e-tron GT, и двата модела с цена над 200 000 лв. „Понякога, когато чета AUTO BILD „, казва господин Арендс, „се питам: Какви са тези хора, които могат да си позволят тези неща?“

Дали има смисъл, да се поддържа 30-годишен дизелов автомобил, вместо да си купи нов електромобил. За господин Арендс отговорът е повече от ясен: да. „Така поддържам форма.“

Пенсионерът задава контра-въпрос: „Дали е екологично да карате електромобил, който тежи два тона? Или през зимата да внасяте аспержи от Южна Америка?“ После вдига ръкава си и показва своя часовник: „Купих го преди 41 години, мога да ви покажа фактурата. Това е издръжливо.“

Дали можем да спасим климата с преминаването към електрическата мобилност и отказа от двигателите с вътрешно горене? 68-годишният мъж има своите съмнения. „Обикалях с мотоциклет света“, казва той, „бях три пъти в Рига, там продадох последното си BMW с пробег 104000 километра. Ние сме малка провинция, едва ли можем да спасим сами каквото и да било.“

Технически данни: BMW 324 TD Touring

• 6-цил. двигател, отпр. надлъжно
• работен обем 2443 cм3
• мощност 85 кВт. (115 к.с.) при 4800 об/мин
• макс. въртящ момент 244 Нм при 2400 об/мин
• задно задвижване/5-степ. трансмисия
• Д/Ш/В 4325/ 1645/1380 мм
• собствено тегло 1300 кг
• макс. скорост 187 км/ч
• разход на гориво 6,9 л дизел

Още по темата