Неизвестният „Икар“ III: първата българска формула „естер“


13
май
2021

Един от първите любителски спортни автомобили в България е направен през 1972 г. от Христо Недев от Пловдив. Скоро след това той изработва и апарат на въдушна възглавница, който също както и първият му автомобил е наречен „Икар“. След големия интерес който предизвикват тези проекти назрява идеята за създаването на пистов автомобил, който да отговаря на всички изисквания за участие в реална надпревара. В тази връзка трябва да уточним, че през октомври 1976 г. на пистата в курорта „Албена“ е проведено първото в България състезание от Формула „Естер“ (като преди това има само едно демонстрационно през 1971 г.). Стартовете в Група Б-8 бързо се налагат като една от особено атрактивните дисциплини, които предизвикват и най-голям интерес и внимание от страна на публика, специалисти и участници.

Така още през 1976 г. е взето решение в ОСМТ – Пловдив, под ръководството на Христо Недев да бъде проектиран и изработен първият в България състезателен автомобил от Формула „Естер“, който да стартира в „Албена“ през следващата година. Компановката и конструкцията, както и дизайнът на стъклопластовата каросерия са изцяло проектирани от него.

Външният вид на първата българска Формула „Естер“ прави впечатление с оригинални дизайнерски и конструкторски решения, както и с много стилно графично оформление на цветните акценти и надписите върху каросерията

Изработката на автомобила започва през януари 1977 г., а в края на август същата година той е

напълно завършен, след което са направени тестове на картинг пистата в Пловдив. Двигателят, скоростната кутия, полуоските, задните главини, дисковите спирачки са от Wartburg 353. Предните главини в комплект със спирачните дискове и спирачните апарати, са от Ford Consul. Шарнирите на долните и горните носачи на предния и задния мост, заедно с част от реактивните щанги, са готови възли, взети от бракувани хеликоптери Ми-4 и Ми-2 от пловдивския вертолетен полк. Кормилната рейка е от Trabant 601.

По информация от присъстващия на състезанието Михаил Власев, член на екипа, изработил „Икар“ III, е бил оказан натиск формулата да бъде управлявана от професионален състезател от София, определен от централата на СБА, тъй като Христо Недев няма лиценз. По тази причина, както и поради наличието на неразрешени от регламента части от западни марки в конструкцията на автомобила, той не е допуснат до тренировки и обиколки за място в стартовата решетка, както и до самото състезание, независимо от това, че са били заплатени всички необходими такси за участие, осигуряване на сервизен бокс и т.н.

Въпреки опитите за подобряване на конструкцията и привеждането ѝ в съответствие с изискванията на спортния регламент, „Икар“ III не получава втори шанс за участие в състезание. Завършеният прототип е показан на Деветия национален преглед на ТНТМ в Пловдив през есента на 1977 г., с което приключват и неговите публични изяви.

Съхранената до днес пространствена тръбна рама на „Икар“ III

Още по темата