Недко Дойков: забравеният автомобилен конструктор от соца

0705
2021

Сред многобройните, но малко известни имена на български автомобилни конструктори е и това на Недко Дойков. Още през 1955 г., докато кара военната си служба в авторемонтния Завод 16 – гара Искър, той проектира и изработва любителски мотоциклет с 250-кубиков двигател от 12 к. с. и много оригинален обтекаем корпус. Неговата рама, както уточнява в една своя книга Йордан Марков „е с ламаринена обвивка, в която са  скрити всички принадлежности. Под нейната седалка се поместват два резервоара за гориво, всеки един от които има вместимост по осем литра. Смяната на скоростите се извършва без съединител.

Частично модернизираният автомобил в кадри от филма „Игрек 17“ (1973 г.)

В началото на 60-те години създаването на любителски автомобилни конструкции е разрешено от държавата и един от първите ентусиасти, които се възползват от тази възможност е Недко Дойков. През 1961 г. той вече работи в Завод 12 (бъдещият завод „Средец“), където благодарение на натрупания технически опит и възможността за ползване на необходимото оборудване и материална база, създава собствен автомобил, който е представен с кратък текст и снимка и на страниците на в. „Авто мото“:

“Малолитражен автомобил от клас 500”

Механикът от конструктивния отдел на Завод 12 в София Недко Стоилов Дойков след едногодишен упорит труд в извънработно време при занаятчийски условия е конструирал и направил малолитражен полуспортен автомобил от клас 500 куб. см.

Конструкцията, както на почти всички съвременни автомобили от този клас, е носеща. Двигателят е монтиран в предната част и с карданен вал е изведено движението до задните колела посредством диференциал.

Предните и задните колела са независимо окачени едно спрямо друго с чупещи полуоси. Федерацията е телескопична с амортисьори, които са монтирани на телескопите.

В задната част на автомобила са поместени резервоарът за бензин и акумулаторната батерия.

Двигателят е бензинов, двуцилиндров, четиритактов – 498 куб.см.”

След известно време автомобилът претърпява частична модернизация, а в началото на 70-те години е увековечен и в българския криминален филм „Игрек 17“.

Самоделката на Недко Дойков в своя първоначален вид от 1961 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин