Невероятно красивата Alfa Romeo Disco Volante


6
май
2017

Новото Coupé на Touring изглежда страхотно – тук няма спор. Не е заради червения цвят, но той определено помага. Не ми се мисли какво щеше да излезе от италианската автомобилна индустрия, ако не беше червеният (състезателен) цвят. Понякога за успеха са важни малките неща. Новата Alfa, която ще бе показана на автосалона в Женева блести като узрял домат – определено й отива. Вероятно някои от читателите си казват: „Виждал съм я някъде!“ Правилно – като Disco Volante, през 1952. Disco Volante не е дискотека, а опитът на Alfa Romeo да направи състезателен автомобил. Всъщност C52, както е името на модела, не е особено успешен. Затова пък е изключително оригинален. Кредото на фирмата за каросерии Touring, която навремето създава колата първоначално като Spider, а после като Coupé, е следното: „теглото е враг, а въздушното съпротивление – пречка.“ Става дума за аеродинамиката – дотогава мистична дума в автомобилостроенето и за лека конструкция – с това били известни хората от Carrozzeria Touring. Малката фирма за каросерии добавила към името си „Superleggera“, тоест суперлека,. Тъй като била специалист по алуминиеви каросерии с превъзходно качество. Алуминиевата каросерия на C52 била оформена аеродинамично, дори колелата били наполовина скрити под обемистите калници. Коефициентът на аеродинамично съпротивление бил отличен, но имало и нещо недобре преценено. При висока скорост колата ставала нестабилна – затова и състезателната й кариера не била успешна. По онова време на мода били филми за извънземни и летящи чинии. И тогава се появява този модел на Alfa, който  тънките си колела изглежда така, сякаш се носи във въздуха. Човекът от началото на 50-те стоял изумен пред невиждан досега език на формите, но без да бъде безмълвен и вдъхновен от филмите нарекъл модела Disco Volante, което в превод означава „летяща чиния“. Заради мястото за главите Coupé-то пораснало доста непропорционално на височина, но това не се е отразило на мощта на формата му. Ако се загледаме внимателно, ще видим че моделът дори изпреварва с девет години Jaguar E, а днес, 60 години по-късно, той е послужил като образец за показания на автосалона в Женева спортен автомобил. Дизайнерът му е на 34 години, казва Луи дьо Фабрибекерс, белгиец. Фабрибекерс , който преди е работил за BMW и дизайнерското студио IDEA, пояснява: „В никакъв случай не искаме да попаднем в ретрокапана, Coupé-то трябва да изглежда оригинално и модерно, замислено е като жест за рождения ден на старото Disco Volante. Заимствали сме типични елементи от състезателния автомобил, например дългата украсителна лайстна, частично покритото предно колело и силното скосяване на покрива отзад. Задницата също изглежда така, сякаш автомобилът се носи във въздуха.“ Моделът спокойно може да бъде някой от новите модели на Alfa, но уви – Coupé-то е дело на фирмата за каросерии, техническа база се явява купен модел Alfa Romeo 8C Competizione. Alfa, тоест Fiat, нямат нищо общо с проекта. Не е имало никакви контакти, никаква подкрепа. Засега няма дори и коментар. Времената се менят. Ерата, в която концернът-майка Fiat е съблюдавала всяка стъпка на дизайнерското тудио, остана в миналото. Тогава имаше много Coupé-та и роудстъри, създадени от фирмите Bertone, Ital-Design, Pininfarina и Touring. Bertone фалира, Pininfarina се бори, Ital-Design вече е под крилото на VW, а Touring приключи още през 1966 г. От 2006 г. тя обаче възкръсна, тъй като няколко белгийци искат да създават красиви автомобили. Стратегията: производство на ограничен брой ексклузивни автомобили за супербогаташи. Bentley Shooting Brake, Maserati Quattroporte Fastback, сега и великолепното Coupé с техника на Alfa. Цената всички модели е между половин и един милион. Засега колата е неготов за движение дизайнерски модел, въпреки че на нашите снимки изглежда все едно е в движение. Дори интериорът засега не е готов, но ще приеме арматурното табло на Alfa 8C. И въпреки, че Disco Volante ще бъде малко по-голям от Alfa 8C, моделът ще бъде по-лек. Тъй като мотото на малката фирма от Милано все още е „Superleggera“, затова новата каросерия ще бъде изработена на ръка от алуминий. Почитатели на новите технологии – не се безпокойте, използва се също и карбон.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >