На предна или задна ос да поставяме по-износените гуми?


26
окт.
2020

Повечето автомобили по родните пътища предават своята мощност към асфалта посредством предните колела. Естествено, тази двойка гуми трябва да понася от задните и ще се износва по-бързо. Ето защо при смяна на летните гуми с зимни втори сезон огромен брой шофьори се питат дали да поставят по-износените гуми отпред или отзад.

По принцип гумите с по-малко износване трябва да бъдат поставени отзад. Тъй като задната ос осигурява стабилност при шофиране. Автомобилът следва по-прецизно зададената траектория. Най-вече на мокро може да имате проблеми с овладяването на автомобила, ако задните гуми са износени. Така например при аквапланинг колата ще изгуби контакт с пътя по-рано.

Ротирайте гумите редовно при предно задвижване

Отговорът на въпроса обаче не е толкова прост. Защото когато при автомобил с предно задвижване по-лошата двойка гуми винаги е отпред, а задната – винаги отзад, се увеличава разликата в дълбочината на протектора. А различната дълбочина на протектора би могла да повлияе и на стабилността на автомобила.

За да се постигне възможно най-равномерно износване, гумите трябва да бъдат ротирани редовно между отделните оси. В идеалния случай това трябва да става на около 15 000 километра или при следващата смяна на гумите. Шофьорите с всесезонни гуми също трябва да имат предвид нуждата от ротация. Ако е възможно, трябва да ротирате гумите между осите поне веднъж годишно. Между другото, същото се отнася и за автомобилите със задно задвижване: И тук гумите на задвижващата ос се износват по-бързо и трябва да се сменят.

Важно е гумите да се сменят само в комплект за всяка ос, така че дълбочината на протектора да е поне еднаква за лявата и дясната гума. В противен случай стабилността на автомобила може да бъде нарушена. Смяната на гумите по диагонал е възможна само ако гумата е със симетричен профил. Асиметричните гуми имат профили, които са специално проектирани за дясната или лявата страна на автомобила. Обикновено този тип са маркирани с надпис „отвън“ на борда. Освен това трябва да се спазва посоката на движение. Ако гумите са монтирани неправилно, профилът не може да работи оптимално. Последиците са например лошо сцепление и аквапланинг.

Дълбочина на протектора: колко малко е позволено?

Законодателят изискват остатъчна дълбочина на протектора от 1,6 милиметра. Това обаче е твърде малко за безопасно придвижване. AUTO BILD препоръчва поне четири милиметра за зимни гуми и поне два милиметра – за летни гуми. Ако стойността е по-ниска, трябва да смените гумите с нови възможно най-скоро.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >