На по бира с Гренадир и Фузилиер

1004
2025

В този пъб е написана историята на голям брой конски сили – сега се започва следващата глава

Тони Уайтхед е преживял много и е слушал много истории. Все пак той седи вече 30 години зад барплота, 15 години е бил шеф в „Гренадир”. Междувременно обаче ушите на 50-годишния барман са пламнали. Малкият пъб се намира в задънена улица зад лондонския Хайд Парк и не е просто някаква кръчма. Пощаден от потока с туристи и на хвърлей от благородния магазин „Хародс”, „Гренадир” е кръчмата, в която редовно идва Джим Ратклиф. А той е не само шеф на химическия гигант Ineos и един от най-богатите англичани, но е и запален приключенец. Освен това не е само делови мениджър, а човек с гореща кръв, който си позволява задоволяването на някои страсти със своето богатство.

Джим Ратклиф с Grenadier пред своята кръчма, в която е възникнала идеята за автомобила

Една от тях е Land Rover Series 1, прародителят на Defender, с който мъжът обича да се движи както из Нотинг Хил, така и в Намибия. Какво общо има това с пъба в Лондон? За целта трябва да попитаме Тони зад бара, който иначе мълчи като глухоням, но разказва постоянно тази история. Тъй като се е случило в едно от трите малки помещения на „Гренадир” – там сър Джим е давил мъката си по края на Defender и се е ядосвал, че Land Rover не са продължили да произвеждат оригинала, докато накрая не му хрумнала гениална идея. „Ако Land Rover вече не произвежда истински всъдеход, аз самият ще го направя“, гласяло посланието. А вместо да се занимава с търсене на подходящо име, при излизане от кръчмата той просто е погледнал нагоре към голямата, златиста табела с надпис Grenadier.

Той е началото: оригиналният Land Rover вдъхновява сър Джим за създаването на Grenadier

Това е било преди седем години, а оттогава са се случили много неща. Тъй като сър Джим не само е направил принудителна пауза заради пандемията, поръчал е за разработка при Magna първичен и неразрушим всъдеход, купил е от Mercedes завода на Smart в Хамбах и там е стартирал производството на всъдеход, който с цена от 120 000 лв. се цели в онези клиенти, на които новият Defender им се струва прекалено луксозен, а G-клас – твърде модерен. Сър Джим обаче е създал втори модел и за един ден е сменил името на своята любима кръчма.

Fusilier е името на по-малкия брат на Grenadier, който Ратклиф представя преди няколко седмици на бира в пъба и който с помощта на Magna възнамерява да пусне на пазара в края на 2026 или в началото на 2027 г. Номенклатурата съвпада с военната йерархия, а с този модел британците искат да докажат, че не се намират в каменната ера на SUV-овете. Тъй като, макар че Ineos спада към рустикалните всъдеходи и приема обозначението SUV като обида, Ратклиф не е имунизиран срещу грижите за климата и не стои над политиката. Тъй като е в крак с времето и тъй като това е задължително, Fusilier се движи изцяло на ток – със 100 киловатчасовата си батерия ще може да измине 400 км. Две електромашини от по 190 киловата, двa електронни и един механичен блокаж, както и понижаващи предавки ще му помогнат да стигне извън пътя до същото място, до което ще се доберат по-големият му събрат, G-клас и Defender. В това ни уверява шефът на отдела за разработка Ханс-Петер Песлер.

Джим Ратклиф по време на премиерата на Fusilier: малкият брат на Grenadier ще отведе Ineos до електрическото бъдеще

Естествено, това дава отражение върху цената: въпреки че е по-малък от Grenadier, Песлер би се радвал, ако не се окаже по-скъп от него. Макар че стратезите гледат на модела като застраховка за бъдещето, а сър Ратклиф също е на мнение, че в Европа нищо не минава покрай електрическата мобилност: „Автомобилен производител без автомобил с батерия няма шансове за оцеляване“, признава шефът на химическия гигант. Но също така той не вижда електрическото задвижване като единственото решение, възмущавайки се от разрушителната политика, която ни поставя в зависимост от китайците и от политици, които не проявяват далновидност.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин