2019
Mercedes натиска педала на газта на автономното шофиране: в рамките на CES Vision Urbanetic се движеше из Лас Вегас без водач – AUTO BILD се повози вътре.
Хладно е – термометърът показва 5 градуса по Целзий, а първите танцзори вече си тръгват от казино Planet Hollywood. Нощем малко преди два и половина Лас Вегас още не спи – рекламните стени светят дори и през седмицата, а на светофарите чакат по няколко автомобила. Покрай нас преминава осветен с реклами камион, върху който се виждат както оскъдно облечени момичета, така и надпис „your sweetest temptation“. Водачът се заглежда в кръглото яйце в дясната лента и за малко не блъска в предния автомобил. В меката на хазарта не е лесно да направиш впечатление. Днес погледите успя да привлече Mercedes Vision Urbanetic.
Студията от бъдещето имаше премиера на IAA за лекотоварни модели през есента на 2018 г.: дълъг 5,14 метра и висок 2,33 метра модел за превозване на пътници в града, в който без шофьор могат да пътуват до 12 души. „Първата идея за модела е от лятото на 2017“, спомня си ръководителят на проекта Томас Мозер. „Създадохме концепцията, а после ни костваше 4 месеца, за да направим и студията.“ В момента сребристо-черното „яйце“ на колела е спряло пред Planet Hollywood. Превозното средство не е спряло на автобусната спирка, която се намира 50 метра по-надолу. Транспортното средство от друга планета спира, отваря врати, пасажерите се качват, вратата се затваря и потегляме в посока север. Тази нощ пътуването е безплатно и осигурява съвсем нови впечатления: около илюминирания люк на покрива LED-ивица информира пасажерите за забележителностите наоколо. Беладжио, Ариа, Париж и Островът на съкровищата.
Вътре седите удобно на червен диван и се наслаждавате на гледката. Електромобилът изпреварва безшумно едно такси точно пред казиното Островът на съкровищата. Шоуто в тази нощ обаче е електрически жужащият Urbanetic, който Mercedes иска да пусне серийно – модел, който се движи автономно. Засега не се знае, дали ще се случи стопроцентово и кога. Концепцията с гъвкава кабина оскъпява много проекта. „Именно по тази причина нищо не е сигурно“, разяснява Мозер. С тази студия Mercedes иска да покаже, как могат да бъдат транспортирани хора и стоки напълно автономно и без водач в градовете. Техническа база на транспортния модел от бъдещето се явява нова платформа с батерия, задвижване и управление, която с няколко движения се оборудва с карго или пътническа клетка. Базата е Mercedes eVito.
„При Vision Urbanetic става дума за изцяло нова концепция за мобилност, която е насочена към действителните нужди, както и към ефективност и надеждност „, казва Георг Райхенбах, ръководител на отдела за стратегии на Mercedes Vans. Заради безшумното придвижване, системата може да се използва за пренос на товари и през нощта.
С аеродинамичния модул за пътници като този в Лас Вегас е възможна дейност като такси или шатъл услуга за фирми. Поръчката става чрез приложение. Или пък трябва просто да отидете пеша до спирката, а оттам Vision Urbanetic ще ви закара до вкъщи или до желаната цел – напълно автономно и евтино.
Вътрешното пространство е щедро – все пак арматурното табло, педалите и воланът отпадат. Докато законово бъде разрешено автономно движещите се превозни средства от ниво 5 да се използват по обществени пътища, такива модели като Vision Urbanetic могат да бъдат използвани в затворени, големи фирмени площи. Томас Мозер: „По този начин можем да съберем ценен опит.“