Напусна ни легендата Илия Чубриков


6
дек.
2020

Не се притесняваме да го наречем „Бащата на българския автомобилен спорт“. Той го заслужава. Джентълменът зад волана Илия Чубриков ни напусна вчера след боледуване. Бачо Илия, както е познат сред по-възрастните състезатели, си отиде от този свят на 85-годишна възраст. Но колкото и банално да звучи, Чубриков ще остане завинаги в сърцата ни – зад волана на своя легендарен Alpine. Роденият през 1935 г. в Габрово състезател е първият българин, спечелил най-престижното наше рали през 1971 г. – тогава под името „Златни пясъци“. Успех, който успява да бъде повторен чак през 2007 г. от Димитър Илиев. През 1971 г. Чубриков, навигиран от брат си Кольо, се включва в легендарното рали „Монте Карло“ и завършва 3-ти в класа си. След състезанието в продажба е пуснат умален модел на жълтия Аlpine с черен капак, с който братя Чубрикови се включват в тежкото състезание.

Легендарният Илия Чубриков показва автомобила си във Варна

Илия Чубриков става европейски шампион на планинско в група В с Peugeot 205 T16 Evo 1 през 1990 г. За покупката на „бегачката“ срещу 50 000 долара, осигурени от държавата, Илия води преговори лично с Жан Тод, който по онова време е спортен директор на Peugeot. В онези години Чубриков има установени изключително стабилни връзки с Renault след множеството си успехи за марката и първоначално търси възможност за придобиване на R5 Turbo. От „реджията“ имат готовност да продадат колата, но не и да я поддържат. И така Илия се преориентира към „лъвчето“.

В огромния списък с победите му влиза и първо място на рали „Трансбалкания“ с „Булгаррено 8“ през 1967 г. Самият Чубриков е и един от хората, пряко ангажирани с проекта за производство на „Булгаррено“ и „Булгаралпин“ у нас. От 1983 г. Чубриков става част от официалния отбор на „Ротманс“ – с автомобил Renault 5 Turbo.

„Петицата“, с която Чубриков излиза по трасетата

Чубриков винаги се включваше в изпитанията около конкурса TEST THE BEST и с радост се отзоваваше на поканите ни да тества най-новите автомобили. Въпреки преклонната си възраст, Илия винаги демонстрираше интерес към новото – и във всекидневието си се придвижваше с хибрид.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин