2017
ИКЕА и тук не изневерява на стила си. Него също ще трябва да си го сглобите сами. Да, правилно четете тези редове. Велосипеда на ИКЕА получавате в насипно състояние и първо трябва да се захванете с упътването: кормило, калници, педали, осветление. Съответните инструменти по традиция се съдържат в опаковката. Ако точно спазвате указанията, за половин час сте готови и може да го изпробвате.
В Германия велосипедът от ИКЕА се предлага за около хиляда лева (499 евро). Стабилна изработка с 28-цолови колела и дизайн, отличен с реномираната награда Red Dot. Тази цена заплащате с клубната карта IKEA FAMILY, която получавате при регистрация в сайта на фирмата или след извършена покупка в магазина. Иначе официалната цена е около 1600 лева (799 евро). Любопитно дали някой си пазарува велосипеда без карта и заплаща значително по-високата цена? Но както и да е. Има и по-малък модел велосипед Sladda с 26-цолови колела, който обаче е само с около 40 лева по-евтин. Хит и при двата модела с низходяща горна рамка е ремъчното задвижване от Continental. Шведите обещават 15 000 км безпроблемна работа без нужда от сервизиране. Други предимства на ремъчното задвижване са намаленото тегло и драстичното снижаване на шума в сравнение с конвенционалната верига.
Унисекс-моделът определено не разочарова и изпълнява поетите обещания. Безшумно и уверено потегля по пътя след първите завъртания на педалите, като изненадващо бързо набира скорост. Изведнъж велосипедът превключва на по-бърза скорост и стъпалата долавят нуждата от повече усилие. Причината: Sladda е оборудван със системата Automatix. Става дума за задната главина с контра, в която е вграден механизъм за две скорости. Щом достигнете скорост от 17 км/ч, автоматиката превключва на по-високата скорост.С това трябва първо да свикнете.
Кормилото може да се регулира на височина. Много приятно впечатление прави добре интегрираният в ръкохватката на спирачката миниатюрен звънец. Изглежда много стилно. Като изваян за активиране с палеца, но може би малко тих за градската шумотевица. И като стана дума за ръкохватката на спирачката: произведени са от Tektro, много удобни, спирачното усилие се дозира оптимално с ръка, а дисковите спирачки не изневериха нито веднъж по време на теста, проведен в рамките на половин година.
Идеята на ИКЕА да влезе в бизнеса с велосипеди не е нова. В Скандинавия от години може да наемете временно товарно колело от магазина, за да закарате покупките си. Така не се налага да ползвате автомобила: щадите природата и се грижите за здравето едновременно. „Устойчивото развитие на продуктите в портфолиото ни е основната цел на ИКЕА“, казва Оскар Юлин, дизайнерът на Sladda. „Велосипедите са може би най-екологичното превозно средство. Освен това най-здравословните за човека и най-бързи в града. В същото време доставят огромно удоволствие. Затова стремежът ни е да накараме повече хора да се качат на велосипеди“, казват от ИКЕА. Продуктът затова е насочен към хора, които по принцип рядко карат колело. Сега Sladda се продава в 26 държави. Към момента няма данни за продадените количества, както и за старта на продажбите в България.
Експертите предричат успех на шведския велоексперимент. В Германия например цената на подобно колело с ремъчно задвижване е около два пъти по-висока.