2020
Пробегът е най-важният критерий за добрия електромобил. За целта батерията трябва да издържа много. Американски учени вероятно са открили пътя към пробега от няколко стотин километра с едно зареждане.
Батерията е най-важният компонент на един електромобил. Тя е главният отговарящ за това, колко дълго ще продължи пътуването, без да е необходимо отнемащо време зареждане. Най-използваната в момента форма е тази на литиево-йонната батерия, която обаче се сблъсква със своите граници по отношение на енергийната плътност. Затова учените от години експериментират с литиево-метални батерии. При тях обичайните графитни аноди (плюс) са заменени от литиево-метални, което обещава по-голям пробег от порядъка на от 30 до 50 процента. Има обаче един проблем: при този вид обмяна на йони по литиевите аноди се образуват подобни на тентакъл израстъци – така наречените дендрити. Те оказват влияние върху продължителността на живот на батерията и влияят негативно върху безопасността ѝ. Дендритите се появяват, тъй като анодите правят силна реакция с течния електролит. Американски учени от известната лаборатория Lawrence Berkeley National Laboratory (Berkeley Lab) в Калифорния са убедени, че в сътрудничество с Carnegie Mellon University са намерили решението на проблема. Те съобщават за нов клас меки и твърди електролити от полимери и керамика, които потискат в ранен стадий образуването на зародиши на дендрити – преди да са се разпространили и преди да навредят на батерията.
Станфордският университет: добавка от флуор като първоначално решение
Подобни обнадеждаващи съобщения се появи и през юли 2020 от не по-малко известния университет в Станфорд (САЩ). Учените там съобщиха, че чрез добавка на флуор са направили течността по-издръжлива и по-стабилна. Полученият FDMB-електролит може да бъде лесно и евтино произвеждан в големи количества. Освен това след тестовете (420 цикъла на зареждане и разреждане) батерията е поддържала 90 процента от капацитета си. Обикновено литиево-металните батерии не функционират напълно дори и след 30 цикъла на зареждане в лаборатория. Още през март 2020 г. Samsung представи прототип на батерия с твърди вещества с обещание за пробег от около 800 километра. До появата ѝ на пазара обаче ще мине още време.