2017
Първо впечатление, посещавайки представителството на Fiat в Хамбург, прави белият цвят. Бял покрив, бели стени, бели плочки… всичко е обляно в ярка неонова светлина. На три повдигащи се платформи са изложени бели микробуси Ducato. Това, което виждаме на четвърто място, обаче е изненадващо – отровнозелен Käfеr (познат у нас катo „костенурка „)! Изложеният VW е произведен в Мексико през 1997 г. , сега обаче гледа с фаровете си своя модернизатор: Сири Карабаг. С комплект за електрифициране бизнесменът съживява и най-старите модели автомобили. „Модификацията отнема най-много осем часа“, твърди Карабаг. „Отпред се слага батерия със зарядно , а към трансмисията „се връзва“ електрическият двигател. Електрониката и различните периферии системи пък сa скрити зад задните седалки. Два щепсела и воала – всичко е готово.
“ Дългогодишният опит на Карабаг с електрически двигатели започва още 2009 година с модела Fiat 500. Идеята за преобразуване на йонгтаймер идва съвсем неочаквано – през юни, докато се бръсне пред огледалото. „Желание и мотивация не липсваха, малка по-късно намерих и Käfеr за 5000 евро в интернет “ , разказва 48-годишният мъж. Ден след това автомобилът е бил в двора му. А седмица по-късно е монтиран и електрическият двигател. Следва пробата: завърта ключа, натиска педала на газта и Käfеr -ът потегля. В близост Карабаг е паркирал Mercedes CLS 63 АМG с мощност 525 к.с. Тази на Käfеr-a е само 35 к.с., които обаче въпреки това се усещат като 70.
Въртящият момент на само 850 килограмовия автомобил е 149 Нм. Леката миризма на мухъл отвътре и поочуканият волан те карат да си спомниш датата на производство на автомобила – но не и „жуженето на електромотора. Характерното за типична „костенурка “ усещане се е позагубило заради липсата на боксера с въздушно охлаждане. Шумовете от окачването, „схрускването“ на песъчинки между гумите и пътната настилка и дрънченето на джантите при придвижване по калдъръм ни връщат към ретро природата на автомобила. При преместване на крака от педала на газта Volkswagen-ът намалява скоростта плавно. Това допринася за пониженото с до 50% износване на спирачките.
Благодарение на 80-килограмовата батерия, позиционирана на предната ос, управлението на автомобила става по-прецизно, а поддържането на правия курс – по-лесно, отколкото при версията с оригиналния бензинов двигател. „Освен това температурата може да се регулира прецизно благодарение на отоплението на биетанол. Можете да забравите за двете крайности – или много студено, или прекалено топло“, казва Карабаг. Цената на електрическия комплект е близо 22 500 лв., а монтажът се заплаща допълнително. Да не си кривим душата… това са много пари. Но електродвигателят е подходящ за почти всяка кола, а вграждането му не представлява проблем. По този начин могат отново да се задвижат и стари коли с проблеми в двигателя. Карабаг е измислил и име на модификацията – „е-сyсling „.
Технически данни
Reevolt e-Käfеr
Електромотор, 26 кВт (35 к.с.), отзад, напречно • 149 Нм • Собств. тегло 850 кг • Литиево-полимерен акумулатор • Пробег: около 120 км • Макс. скорост 105 км/ч (ограничена) • задно задвижване