„През последните 4-5 години се наблюдава много по-голямо търсене на книжки за мотоциклет“, казва Михаил Михайлов, дългогодишен инструктор по управление на 2-колесни машини, докато наблюдава как днешният му курсист Наско се справя със слалома. Мишо с тъга споделя, че след около 30 години съдебни дела полигонът за подготовка в столичния квартал „Хладилника“ е реституиран. Сега мъжът е принуден да работи на терен, собственост на ВСУ „Любен Каравелов“. Всъщност в столицата са останали едва 3-4 подобни съоръжения, на които кандидатите за кат. А могат да се упражняват без трафик около себе си. И докато при обучението за управление на лек автомобил полигонът отдавна е отпаднал, тук той е останал като основен компонент.

Карането в градския трафик и изпитът се извършват с помощен учебен автомобил, в каската на курсиста е вградено разговорно устройство за връзка с инструктора
Бъдещите мотоциклетисти започват своята подготовка с бутане на машината, а после продължават с пакет от упражнения, разпределени в две категории – с по-ниска и с по-висока скорост. „Преди започване на курса е добре човек да покара велосипед с максимално ниска скорост, за да тренира равновесието си“, съветва Михайлов. Той споделя, че повечето курсисти се затрудняват именно в по-бавните елементи – където равновесието е водещо. След като изкарат своите 16 часа на полигона, бъдещите водачи отиват да карат в трафика – но само за още 4 часа. Зад тях с автомобил се движи инструкторът, който им дава наставления посредством връзка с мобилен телефон (и Bluetooth устройство, вградено в каската), и същевременно им „пази гърба“ от другите водачи. Изпитът също е от две части – на полигон и на градско каране.

Наставления: 20-те часа са достатъчни за Наско – защото „ездата“ му се удава. Но според Мишо (вляво горе) оптималният брой часове е 35
ИЗВОД
Ако сте решили да се качите на две колела, направете внимателен избор на инструктор – който да има дългогодишен опит в обучението на мотоциклетисти. Защото именно добрата подготовка е основната предпоставка за вашата сигурност.