Намко: възможно ли е ново начало?

1605
2021

Националната автомобилна компания „Намко България“ АД е създадена в края на 1991 г. с постановление на Министерския съвет. Българското участие в нея е 50 % в лицето на военно-ремонтните заводи към Министерство на отбраната, представлявани от ВРЗ “ТЕРЕМ”, а външното участие е от страна на “Инвестмънт мениджмънт компани”, Люксембург – 30%, следвана от немската “Интелко Мениджмънт” ООД с 10% и гръцките “Намко Хелас” АД и “Намко Интернешънъл” АД по 5%. Интересна подробност от процеса на изграждане на „Намко България“ е, че скоро след своето основаване дружеството се опитва да пусне книжа на борсите.
„Емисията с продажба на акции на Намко“, уточнява Шопов, „беше изключително успешна по две причини: Акциите на Намко бяха първите отпечатани в България с разрешение на МФ – Дирекция ценни книжа с директор по това време Пламен Орешарски. Разрешението получихме след 6 месеца, огромни усилия и безброй процедури. В много кратък срок бяха продадени 1000 акции с цена от 6000 лева всяка при номинал от 1000 лв., Интересът беше наистина голям.

Страница от рекламния каталог на фирмата, издаден на български език

Моделът, предложен на нашия пазар, представлява универсален товаропътнически автомобил със силова линия на Ford Fiesta, като е предвидено една основна част от компонентите, като купето, задния мост, тапицерията, седалките, броните, стъклата, гумите и други да се изработват в България.
Една от интересните технологични особености в производството на Намко е, че изработването на всички панели за каросерията е максимално опростено. Познатото от конвейерния принцип на работа трудоемко щамповане и изтегляне, тук е заменено с механично изрязване, ръчно огъване и точково заваряване на обикновени листове ламарина. Подобен похват е особено рентабилен при изработването на относително малки серии автомобили, тъй като стойността на необходимите машини за изрязване и огъване е минимална.
Първият готов автомобил Намко Пони слиза от монтажната линия на Завода за инструментално оборудване в Дупница на 22 септември 1994 г.

Първата информация за предстоящото производство на Намко в България е публикувана през април 1991 г. във в. „Авто мото свят“

Първоначално се е предвиждало годишното производство да достигне до 2000 броя в 12 различни модификации, но една година след завършването на първия опитен образец от ЗИО-Дупница излизат само още 24 автомобила. През 1995 г. Дейността на фирмата е в застой в продължение на девет месеца.
„Имахме две опции“, припомня си Шопов. „Едната да преминем към закриване на НАМКО или да продължим. Тогава предложихме на МО и ТЕРЕМ да ни прехвърли отговорността и управлението с продажбата на 1%.“
През есента на същата година, по време на краткотрайното нормализиране по проекта Намко, от страна на ръководството са декларирани намерения през оставащите няколко месеца да бъде произведена серия от 50-100 автомобила, а за следващата година е запланувано производството да нарасне до 3-4 автомобила на ден. Въпреки всичко обаче, поради ред бюрократични препятствия и икономически проблеми от всякакъв характер, нито една от тези инициативи не е реализирана. В началото на март 1996 г. работниците са освободени, а производството е официално преустановено.

Моменти от производствения процес на автомобила в ЗИО Дупница

Към основните причини за прекратяване на автомобилно производство в Дупница, може да се допълни и сложната политико-икономическа ситуация у нас в ранния период на прехода, съпътствана с несигурност и хиперинфлация от една страна, както и невиждан до онзи момент възход на пазара на нови и най-вече употребявани превозни средства. Голяма част от принципите заложени в концепцията на Намко обаче остават учудващо актуални и днес, което стои в основната идея, споделена от Шопов, а именно: Производство, което изисква малко инвестиции и е рентабилно при изработката на малки серии, осигуряване на нови работни места, адаптивност към изискванията на пазара, и не на последно място – нов имидж на България, като пълноправен автомобилен производител.

Повече подробности за конкретните практически предложения на Шопов в тази насока ще публикуваме
в следващи броеве на AUTO BILD България.

Дебютът на Намко в България е съпътстван и от широка рекламна кампания

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин