Ретро » Нами-0290 „Апельсин“: ЗАЗ-ка на стероиди за рали

Нами-0290 „Апельсин“: ЗАЗ-ка на стероиди за рали

2102
2022

В края на 80-те години, увлечени от световния фурор, предизвикан от западните рали автомобили с двойно предаване, съветските инженери също провеждат първите успешни експерименти в тази област. Изработена е серия от амбициозни спортни прототипи със задвижване на четирите колела, базирани на най-актуалните по същото време серийни модели на ВАЗ, АЗЛК и ЗАЗ.

В края на 1988 и началото на 1989 г. на две от популярните зимни ралита, провеждани в покрайнините на Москва, дебютира поредният опитен образец са задвижване на всички колела, обозначен като НАМИ-0290, който заради цвета си неофициално е наречен „Апельсин“ („портокал“). Той веднага успява да спечели симпатиите на публиката, не само със своя стилен и необичаен дизайн, но и с доста добрите си технически показатели и стабилно поведение на пистата, което безапелационно превъзхожда конкурентите с предно предаване. Макар че „Апельсин“ е базиран на ЗАЗ 1102 „Таврия“, общите компоненти с неговата конструкция са съвсем малко. При изработката на каросери мята са запазени предното стъкло и част от корпуса, докато всички външни панели (включително и тези на покрива и вратите, които запазват оригиналната форма на „Таврия“) са изцяло нови и направени от пластмаса Носещата конструкция представлява пространствена рамка направена от стоманени тръби. Монтиран е и голям заден спойлер, като ъгълът под който е поставен, е изчислен след тестове в аеродинамичния тунел на Централния автомобилен полигон на НАМИ (Научно-исследовательский автомобильный и автомоторный институт). Като най-подходящ силов блок е избран сериен двигател от ВАЗ-2106 с работен обем 1600 куб. см за изискванията на група A-5 (клас до 2000 куб. см), оборудван с турбокомпресор. Променени са формата и обема на горивната камера, размерите на всмукателните и изпускателните клапани и буталата. Производителността на системата за смазване е увеличена, а характеристиките на запалителната система са променени. След изчисляване и продухване на турбокомпресора на специална безмоторна стойка е определен оптималният му капацитет. Използван е карбуратор Solex, като неговите параметри, както и системата за запалване, са избрани след серия от стендови тестове на двигателя.

Мощността увеличена до 95,6 кВт, а въртящият момент до 176,4 Нм при почти стабилна стойност в диапазона от 2500 до 5000 об/мин. Въздушно-горивната смес влиза в цилиндрите толкова нагорещена, че дори при коефициент на сгъстяване от 7,0, детонацията буквално „огъва“ буталата. Това налата охлаждане на въздуха за зареждане, чрез предварителното му пропускане през два специални радиатора.

Тестовете показват, че първоначално използваният карбуратор не е достатъчно ефективен и е много труден за настройване. Като алтернативен вариант е тествана система за впръскване на гориво, сглобена от серийни компоненти, произвеждани от Ленинградския карбураторен завод.

Скоростната кутия е стандартна от ВАЗ-2108, но както и голяма част от останалите възли е настроена за работа на спортен режим. Използването на оригиналния вграден допълнителен редуктор дава възможност да се използва скоростна кутия от „Нива“ с предавателно отношение от 3,7 до 4,7 в предавките на главния мост. По този начин е възможно да се адаптират характеристиките на сцеплението на автомобила за почти всеки маршрут. Характерна особеност на автомобила със задвижване на всички колела е, че освен аксиални диференциали, той трябва да бъде оборудван и с междуосов, като е желателно всички те да могат да се блокират. В „Апельсин“ е монтиран диференциал с ограничено приплъзване на задната ос и стандартен на предния мост.

За независимото окачване на всички колела са използвани елементи от предното окачване на ВАЗ-2108. Тъй като автомобилът е създаден не само за спорт, но и за движение в пресечени местности, еластичните елементи, амортисьорите и рамената на окачването могат да се променят.

За своето време НАМИ-0290 е интересен и амбициозен проект, който би могъл да се первърне в основоположник на цяло ново поколение руски рали автомобили. Още в процеса на проектиране и изработване са добавени много нови и нетрадиционни идеи, предвидени за внедряване в следващите прототипи от серията. За съжаление, както много други перспективни разработки от онова време, така и големият ресурс, заложен в конструкцията на „Апельсин“ остава само в сферата на добрите намерения.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин