Благодарение на държавните субсидии Plug-in-хибридите са доста търсени в Германия в последно време. Скоро обаче правилата ще станат по-строги и това може да се промени
Критиците обвиняват Plug-in хибридите (PHEV), че обединяват в себе си най-лошото от двата свята. Те са по-тежки от бензиновите и дизеловите модели и не толкова екологични, колкото електромобилите. Тенденцията към комбинацията от двигател с вътрешно горене и електромотор и батерия бе силно застъпена напоследък: само в Германия бяха продадени над 30 процента от европейските PHEV. Важна причина: ако в Германия можете да изминете над 40 километра само на ток, получавате от държавата впечатляващата премия на 13 500 лв.
От началото на 2022 г. директивите стават по-строги. Данъчно облекчение ще има за всички Plug-in-хибриди, които според новия цикъл за разхода WLTP могат да изминат най-малко 60 километра на ток. Тук вече повечето модели ще закъсат. ЕС вече е установил, че много от притежателите на Plug-in-хибриди карат своите автомобили само на двигател с вътрешно гориво и не ги зареждат или пък ги зареждат доста рядко. В тези случаи мечтаните разходи на Kia XCeed PHEV (141 к.с.) или Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid (700 к.с.) остават далеч от желаното. По-тежките PHEV дори харчат повече от подобен модел с бензинов двигател – да не говорим за по-икономичните дизели.
ЕС ще проверява разхода на всеки един автомобил
Дали тенденцията спрямо хибридите със зареждане от контакта ще се запази? Едва ли, тъй като реалният разход на флотилията модели чрез тях не пада толкова, колкото чрез електромобилите. В бъдеще автомобилните производители трябва да докладват на официалните институции. С има правото, да проверява разхода на гориво на всеки автомобил в общността. Нарича се FCM: Fuel Consumption Monitoring. Реалният разход на гориво на всеки автомобил ще бъде записван и запаметяван. По този начин Европейската комисия иска да си гарантира, че автомобилните производители произвеждат автомобили, които са икономични не само на хартия, но и в действителност.
Междувременно в Германия все повече се говори, че субсидиите за Plug-in-хибридите ще бъдат намалени. Това може да се промени още след изборите за Бундестага на 26-ти септември – тоест в края на 2021 г. И ако тогава планираните до 2025 субсидии постепенно биват намалявани, това няма да се отрази добре на автомобилните производители с висок дял на PHEV-модели.