Намалява ли ограничението на скоростта инцидентите?

0302
2020

Броят на смъртните случаи по пътищата на Франция е по-нисък от всякога. Но 3259 жертви от автомобилни инциденти през 2018 г. продължават да бъдат твърде много! От друга страна, сравнението с 2017 г. показва, че леталните изходи от автомобилни катастрофи са намалели със 189. Според министър-председателя на Франция Едуард Филип ограничен е също така броят на катастрофите въобще, както и този на ранените при пътни инциденти.

„Мерките, въведени през миналата година, най-вече ограничаването на максималната скорост по извънградските пътища до 80 км/ч, са основната причина за положителната тенденция“, смята шефът на кабинета в Париж. През лятото на миналата година във Франция бе въведено дълго дискутираното и за мнозина скандално ограничение на максималната скорост по пътищата извън населените места, фиксирано в момента на 80 км/ч. Масовите протести на французите не успяха да накарат властите да отстъпят от своето решение. Преди това максималната разрешена скорост във Франция по извънградски пътища, които не са магистрали, бе 90 км/ч, както е и при нас, в България. Протестите срещу ограничението продължават и до днес, немалко представители на „жълтите жилетки“ също настояват за връщане на ограничението от 90 км/ч.

„Всички ние заедно сме в състояние да ограничим броя на жертвите и на тежките катастрофи по френските пътища“, категоричен е френският министър-председател по отношение на новото ограничение на максималната скорост на 80 км/ч. На друго мнение обаче е Френският автомобилен клуб, който според информации на France Info „отчита спад на смъртните случаи по пътищата още преди въвеждането на новата регулация“, ограничаваща скоростта с 10 км/ч.

Други експерти пък защитават тезата, че броят на намалелите улични инциденти се определя от тежката зима във Франция през миналата година. Специалисти по автомобилен транспорт са убедени, че шофьорите се придвижват значително по-внимателно, когато пътните условия са тежки, с което неволно допринасят за намаляване на инцидентите.
От предходните години впечатление прави 2013-а с общо 3268 жертви по френските пътища, с което отбеляза своеобразен положителен рекорд. В последвалите години инцидентите с летален изход обаче започнаха отново да вървят тревожно нагоре. Свързаните с негативната статистика спорове се подклаждат и от факта, че катастрофи и жертви от инциденти по френски пътища в териториите на страната извън Европа невинаги се вземат под внимание. Според Агенция Франс прес през 2018 г. там е имало още допълнителни 244 жертви.

За сравнение – в Германия броят на жертвите от пътни произшествия е приблизително същият – 3285 през 2018 година. Както е известно, по магистралите на страната по-скоро рядко има ограничения на скоростта. Дискусия по въвеждането на лимити също се води в медиите от години, но досега лобито на противниците на ограниченията успява да се наложи в Берлин. Любопитно е, че докато германската полиция се застъпва за гъвкави ограничения на скоростта, правителството на Ангела Меркел е категорично против генерални ограничения на скоростта.
Колкото и банално да звучи – в последна сметка зависи от нас самите коя е правилната скорост в конкретния случай. Трябва да внимаваме повече. И то не само през зимата.

Лек път и поздрави,

Ралф Петров
Главен редактор
AUTO BILD България

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв