2016
Те показват бъдещето в развитието на автомобила, но в повечето случаи нямат собствено бъдеще: вече повече от 75 години със своите Concept Cars автомобилните производители представят възможностите си за развитие на техниката и демонстрират как биха могли да изглеждат машините на утрешния ден. Първият от тези „автомобили от бъдещето“ е дебютиралият през 1939 г. Buick Y-Job. Неговият стилист е „бащата на перките“ Харли Ърл, чиято кариера излиза до небето с дизайна на легенди като моделите на Cadillac от 1959 г.
В чести случаи стилови елементи от студиите, които са представени по изложенията в Ню Йорк, Токио и Франкфурт, оказват влияние върху серийните модели, които тепърва ще излязат. Най-добрият пример за това е Audi Steppenwolf oт 2001 г.: елегантната концепция разкри пътя към днешната SUV-мода. Нейното лице „намира приложение“ в доста подценяваното днес Audi A2. Дизайнерски „извращения“ като BMW 4/2 (1995) днес почти не се срещат. В наши дни прототипите са по-скоро пътят за представянето на новото „лице“ на някоя марка за първи път и за изследването на реакцията на публиката.
Много прототипи изчезват безследно
Голяма част от концептуалните машини често имат тежка съдба, след като изложението, за което са подготвени, премине. Обикновено скъпите дизайнерски творения отиват в някой таен гараж на производителя. Там автомобилните One Hit Wonders не ги чака нищо добро – няма нито хостеси, които се опират върху ламарината им, няма тълпи от хора, няма ги светлините на прожекторите. А когато мястото в паркинга за концептуални автомобили се окаже недостатъчно, „бижутата“ отиват и за претопяване. За щастие някои от прототипите остават и при производителите. Porsche например специално излага на показ своите студии. Други пък имат късмет да попаднат в частни колекции на ценители като италианеца Корадо Лопресто.

Phantom Corsair (1938): ако един ден Хадес реши да напусне подземното царство, това е идеалният автомобил за него. 6-местната машина е една година по-стара от Buick Y-Job, но кетчупеният милионер Ръсти Хайнц действително иска да я произвежда серийно! Година по-късно ентусиастът почива от инфаркт.
Концепции за автономни автомобили
От 2015 г. все повече студии са посветени на идеята за автономното шофиране: всички големи производители работят в тази посока и показват съответните прототипи – като Mercedes F015. Разгледайте нашата галерия с най-интересните студии от 1939 г. до днес!
Продължете на следващата страница