2016
Разходът на двигател с вътрешно горене зависи от много фактори. Консумацията може понякога да бъде повишена, а понякога – намалена, но без да има реален проблем. Дали колата ще е натоварена или празна, дали се кара в града или на дълъг път, дали сезонът е зима или лято – всичко това има влияние върху „апетита“ на мотора. При бензиновите агрегати консумацията варира в много по-голяма степен, отколкото при дизелите. В крайна сметка, всичко е в ръцете – или по-точно, в краката на водача. Защото начинът на шофиране е един от най-важните фактори, определящи разхода на гориво. И именно с неговата корекция най-лесно може да бъде редуцирана и консумацията на дизел или бензин.
По-трудно е, когато причина за прекомерната жажда е технически дефект. Неговото търсене може да се окаже много трудно. Кога точно действително подобен дефект е причината за по-високия разход, може да се определи най-лесно с увеличението в консумацията – ако то се изразява само в няколко процента, няма причина за тревога, но ако е двойно, задължително трябва да потърсите причината. Най-добре е да наблюдавате автомобила при еднакви условия – по едно и също трасе, с еднаква интензивност на трафика, със същия водач и при същия стил на шофиране. Ако съблюдавате тези условия и отчитате увеличен разход, трябва да търсите технически проблем.
Какво можете да проверите сами
Преди човек да закара автомобила в сервиз, има цял куп неща, които може да провери сам. Можете да започнете с налягането в гумите. Ако то е прекалено ниско, особено при повече от една гума, търсенето на проблема приключва бързо. Заради твърде меки гуми консумацията може да нарасне с до 30 процента. Ето защо проверявайте редовно налягането на гумите. Надутите с до 0,5 бара над предписанието на производителя гуми могат да редуцират разхода благодарение на по-ниското съпротивление при търкаляне. Също толкова важна е и ролята на аеродинамичното съпротивление. Можете да го усетите най-лесно, когато използвате допълнителен багажник за покрива – по правило той се сваля веднага след отпуската и отива при добрия приятел, който ви го е дал на заем. Малко по-трудно е да откриете проблем с аеродинамиката вследствие на откачени или отчупени части от каросерията, особено отдолу или в калниците. Откачените елементи могат да вдигнат разхода най-вече при скоростни пътувания по магистрали или извънградски пътища. Много по-бързо се проверява състоянието на въздушния филтър. Ако той е силно замърсен, работата на мотора става по-трудна заради намаления приток на въздух. Така оптималната смес гориво-въздух не може да бъде постигната, което е причина за по-висок разход.
Механични проблеми, причиняващи висок разход
Принципно всеки лагер, отговорен за свободен ход в мотора или трансмисията, може да бъде предпоставка за увеличено съпротивление и оттам – по-висок разход. При подобен тип дефекти най-често има нетипичен шум (може да е зависим от конкретна предавка и да се появява на определени обороти). Същото важи и за лагерите на колелата – най-често ще познаете дефекта по свиренето. В началото проблемните лагери се „обаждат“ при натоварване на проблемната страна (напр. при по-бързо каране по завои и изключване от скорост). По-трудно е със „задържането“ при спирачките, което не се открива толкова лесно – знак за това е спирането на тласъци. Можете да разберете кой от апаратите „задържа“ с проверка на температурата на джантите. Обикновено при проблемното колело тя е значително по-висока. Най-добре обаче е колата да бъде вдигната на подемник – особено при автомобили с дискови спирачки „залепналата“ накладка се вижда най-ясно.
Проблем в периферните агрегати „изяжда“ от мощността
И дефектните периферни агрегати като напр. компресора на климатика могат да бъдат причина за увеличен разход. С натискането на бутона за климатичната инсталация магнитен съединител веднага активира компресора, който натоварва двигателя, защото е задвижван от ремък. Ето защо в зависимост от конкретния автомобил разходът се вдига с 0,5 до 2,5 л. Ако магнитният съединител е дефектен, компресорът може да не се изключва – и така моторът е постоянно претоварен. Същото важи и за модерните алтернатори, които работят само в преходни режими и се изключват при натоварване на мотора. Ако и при тях съединителят не функционира, консумацията на гориво ще скочи. Ако магнитният съединител е в ред, причината за прекомерното натоварване на двигателя може да бъде дефектен лагер или проблемна шайба. Съответните проблеми най-лесно се откриват при нетипични шумове от въпросните периферни агрегати.
Сензори определят момента на впръскване и количеството впръсквано гориво
Електрониката, управляваща двигателя, също може да бъде причина за увеличен разход. Обикновено причината за проблема е не самото ECU, а някой от многобройните сензори, които му подават информация. Най-важните са дебитомерът, сензорът на коляновия вал, ламбда сондата, сензорът на разпределителния вал, сензорът на дросела, детонационният датчик, датчикът за температурата на охладителната течност и сензорът за температурата на въздуха. На база на данните от тези сензори компютърът за управление на мотора изчислява момента на запалване, както и количеството на впръскваното гориво. Ако подаваната от някой датчик информация е грешна, впръскваното гориво ще бъде прекалено много или ще бъде подадено в неподходящ момент. При проблем с някой от сензорите обикновено двигателят минава в авариен режим (на таблото се включва лампата за проблем с мотора). В много случаи дефектният сензор може да бъде открит в паметта на компютъра на автомобила. Понякога обаче в сервиза се налага да „налучкат“ кой датчик точно е сдал багажа.