AUTO BILD България / Най-старата „бегачка“ на Toyota възкръсна

Най-старата „бегачка“ на Toyota възкръсна


1
февр.
2019

Обикновено Gazoo Racing, спортният отдел на Toyota, се занимава с модерни „спортисти“ като новата Supra. Японците обаче дават нов живот и на най-старата „бегачка“ в историята на марката. Става въпрос за една Toyota Sports 800, произвеждана от 1965 до 1969, и предлагана само на японския пазар. През 60-те години автомобилът се доказва като изключително успешен за състезания по издръжливост – въпреки факта, че е задвижван от 2-цилиндров боксер с едва 45 к.с.

Благодарение на каросерията си, изработена частично от алуминий, малкият автомобил тежи едва 580 кг и демонстрира превъзходна динамика. Татсуо Хасегава, един от дизайнерите на модела, идва от самолетостроенето и влага придобитото там ноу-хау за аеродинамиката в оформлението на каросерията. Ето защо разработената съвместно с Datsun (днес – Nissan) Toyota Sports 800 се представя изключително добре при изпитанията в аеродинамичния канал и постига максимална скорост от 160 км/ч при много нисък разход на гориво. Ето защо малкият „японец“ успява да грабне двойна победа на 500-километровото състезание на пистата „Сузука“ през 1966 – въпреки факта, че конкуренцията разполага със значително повече „коне“ под капака! Основното предимство на използваните от Toyota четири Sports 800 се оказва тяхната икономия на гориво – защото на нито една от машините не се налага да спира в бокса за презареждане и така да губи време, за разлика от опонентите. Преднината на Toyota била толкова голяма, че организаторите на състезанието се съмнявали, че Sports 800 била оборудвана с по-голям от позволеното резервоар. След проверка спортните комисари установили, че е използван сериен резервоар, в който дори били останали няколко литра гориво!

Реставрираният автомобил печели второ място при сензационното състезание и оттогава е позабравен, докато 50 години по-късно не го откриват в японски гараж. Toyota бързо отчита историческото значение на „скрапeра“ и натоварва Gazoo Racing с реставрацията. И тъй като при състезателния автомобил се налага монтажът на части, които вече не се използват, реставрацията се оказва значително по-сложна, отколкото при серийната кола. В проекта по „съживяването“ на машината се включват специалисти от всички отдели на концерна Toyota, които създават нови части по техническата документация от 60-те. Участват дори ентусиасти от фенклубове на модела. Автомобилът, обект на реставрацията, се оказва толкова занемарен, че се налага голяма част от каросерията да бъде изцяло реновирана. В началото на 2018 Sports 800 си връща някогашния блясък и е представен на широката общественост. А за да стане ясно кой се е заел с реставрацията, машината носи характерните цветове на Gazoo Racing.

Още по темата

Card image cap
Класики с проблемен имидж: Citroën SM

3
юли
2017

Съществуват впечатляващи автомобили, които няма как да ви оставят равнодушни, но и които притежават катастрофален имидж. При тях удоволствието отстъпва място на разочарованието. Техните собственици рискуват всичко - дори и солидна загуба на стойност

Card image cap
Звездата от първия брой на AUTO BILD

6
май
2017

Coupé-тата на Mazda с ванкелови двигатели винаги са били малко чудо на техниката. RX-7 бе на първата корица на Auto Bild през 1986 г.

Card image cap
Непродаваемият Unimog на Шварценегер

12
май
2016

Някога бил голямата гордост на Арнолд Шварценегер, междувременно се оказал непродаваем: специалният Unimog от 1977 година не намерил нов собственик в Ebay – може би заради цената

Card image cap
Mercedes 190 E 2.5-16: съкровището на Борис Бекер

16
авг.
2017

Най-големият спортист на Германия за 80-те години е обичал скоростта и на пътя

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: