Най-скъпият Veyron на всички времена – направен с 20 т алуминий и „рекет“ на Bugatti?

1107
2024

През 2014 г. по специалнa поръчка на клиент е направено Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse от полиран алуминий. Уникатът е най-скъпият Veyron на всички времена – и сега той се продава!

Bugatti Veyron е автомобил на суперлативите. Това беше Проектът (с главна буква!) на Фердинанд Пийх – в който счетоводителите нямаха думата, с други думи – парите не бяха проблем. Между 2005 и 2015 г. в голям брой варианти са произведени общо 450 Veyron-a (Grand Sport, Super Sport, Grand Sport Vitesse). Има много специални версии, както и единични бройки – на практика всеки Veyron е уникален сам по себе си. Но Grand Sport Vitesse е над всички тях!

Шаси номер 8100 официално е най-скъпото Bugatti Veyron, излизало някога от завода в Мюлуз, Франция. Историята зад този One of One автомобил звучи невероятно. След много години извън сцената хипермашината „изплува“ отново – и е обявена за продажба от дилъра на екзотики Mechatronik. Цената се пази в тайна – и ще бъде разкрита само при индивидуално запитване от сериозен потенциален купувач.

Всичко, което блести по това Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse, е от алуминий. Говори се, че доплащането за грандиозната модификация било в размер на няколко милиона евро.

Но да започнем отначало. През 2012 г. Bugatti представи последната еволюция на Veyron в лицето на Grand Sport Vitesse. Тя е базирана на Roadster Grand Sport, но разполага със задвижването на Super Sport – т.е. W16 с четири турбокомпресора и умопомрачителните 1200 к.с. и 1500 Нм въртящ момент. Това прави Grand Sport Vitesse най-бързия роудстър в света.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse развива максимална скорост 408,84 км/ч

Само година след пускането си на пазара Vitesse достигна максимална скорост от 408,84 км/ч… с отворен покрив, т.е. като роудстър! За да отпразнува този рекорд, Bugatti лансира специалната серия World Record Edition – или съкратено WRE, ограничена до осем броя. Последваха още специални версии, в т.ч. „Les Légendes“ – шест специални изпълнения Veyron Grand Sport Vitesse, кръстени на известни пилоти, по три бройки за всеки.

И така стигаме до шаси 8100. През 2014 г. дългогодишен клиент на Bugatti (който си бил поръчал също всичките шест модела Legend и няколко Veyron Super Sport – но не само) идва при производителя с идеята за най-екстремния и най-ексклузивен Veyron на всички времена. Вдъхновението му идва от Veyron Pur Sang, от което през 2007 г. са направени пет бройки. Но какво е специалното за Pur Sang: някои компоненти по каросерията са изработени от полиран алуминий, а предният капак и покривът са направени от карбон. Но клиентът на този Vitesse иска нещо повече… много повече!

Най-ексклузивният Veyron на всички времена

Така например за да бъдат спазени изискванията за безопасност, при Pur Sang предната броня не е направена от алуминий, а просто е боядисана в цвета на метала. Страничните панели са изработени от алуминий, но не са заварени един към друг. Именно в тези две зони ултрапедантичният клиент на шаси 8100 иска да бъдат извършени оптимизации.

Само капакът на двигателя, пътят за засмукване на въздух и покривът са направени от карбон, всички останали части по каросерията са от полиран алуминий.

В самата поръчка за своя Grand Sport Vitesse той отбеляза, че всички части по каросерията трябвало да бъдат направени от едно парче алуминий и че страничните компоненти не трябвало да бъдат заварявани.

Защо този Veyron е толкова скъп?

Тази задача изглеждала почти непосилна за инженерите на Bugatti, но въпреки това те се захващат с нея. С помощта на CAD-програма са направени изключително сложни изчисления, които разкриват, че ще бъдат необходими около 20 тона (!) алуминий като суровина, за да бъдат направени от този метал всички части по каросерията на Grand Sport Vitesse. Това ще изисква неимоверни усилия и астрономически разходи.

Според слуховете разходите за направата на униката били по-високи от цената на стандартен Veyron Grand Sport Vitesse по онова време (ок. 4,7 милиона лева). Затова Bugatti иска да се откаже поръчката и предлага на клиента да премине към по-лесна за изпълнение конфигурация.

Червеният интериор също привлича вниманието. На подглавниците са изписани инициалите на първия и досега единствен собственик на автомобила.

В Bugatti обаче са си правили сметките без кръчмаря. Говори се, че влиятелният клиент бил заплашил да отмени поръчките за всички други Bugatti-та, които били на неговата сметка, и да не купува повече модели на марката в бъдеще, ако Vitesse-то не бъде произведено точно според неговите изисквания – каквато и да е цената! И тогава в компанията решават да изработят въпросната машина без да правят абсолютно никакви компромиси.

Интериорът също привлича вниманието

Резултатът е представеният тук екземпляр, направен почти изцяло от полиран алуминий. Само капакът на двигателя и някои малки части са направени от въглеродни влакна. В контраст с лъскавия екстериор тогавашният главен дизайнер Ахим Аншайд решава да „облече“ интериора в контрастна червена кожа.

Винаги може и по-ексклузивно: за униката е проектирана специална радиаторна решетка.

През пролетта на 2015 г. мегаексклузивният Veyron Grand Sport Vitesse е доставен на клиента точно както е поръчан. Но каква е цената? Тя се пази в тайна и до ден-днешен! Само екстрите (т.е. основно алуминиевото покритие) са надхвърлили сериозно цената от 4,7 милиона лева на базовия автомобил, което превръща шаси 8100 в най-скъпия Veyron от всички 450 произведени екземпляра.

Цена само при запитване

Веднага след доставката уникатът изчезва от сцената. Досега. Mechatronik наскоро открива Veyron Grand Sport Vitesse и го обявява за продажба само на 750 километра. А цената? Тя все още е тайна!

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин