2024
Porsche разширява моделната гама на своя изцяло електрически спортен седан, включвайки в нея моделите Taycan Turbo GT и Taycan Turbo GT с пакет Weissach. Последният е създаден за каране по писта, поради което задните седалки са елиминирани в името на подобряването на съотношението между мощност и тегло.
При пикова мощност и двата модела могат да осигурят повече от 1100 к.с. В комбинация с различни конструктивни решения за намаляване на теглото и подобряване на аеродинамиката, тези изцяло електрически GT спортни модели вдигат летвата по отношение на динамиката на шофиране. За задвижването на задния мост се използва по-мощен и ефективен импулсен инвертор, със силициев карбид в качеството на материал за полупроводниковите прибори на силовата електроника. Първите модели Taycan Turbo GT трябва да бъдат доставени на клиентите от тази пролет.
Все още не е на пазара, но вече е рекордьор
Taycan Turbo GT с пакет Weissach спечели титлата за най-бърз електрически автомобил от серийно производство на “Weathertech Raceway Laguna Seca”, Калифорния, на 23 февруари 2024 г. С време от 1:27.87 мин., пилотът на Porsche Ларс Керн направи най-бързата обиколка, регистрирана до този момент за одобрен за движение по нормални пътища електрически автомобил.
Малко преди това, предпроизводствена версия на същия този модел постави нов рекорд в този клас на Нюрбургринг. И тогава автомобилът се пилотираше от Ларс Керн, който успя да запише време за обиколка от 7:07.55 мин. на Северната дъга на Нюрбургринг. Това официално време за обиколка е с невероятните 26 секунди по-кратко от записаното от Керн при последната му рекордна обиколка със седан Taycan Turbo S Sport, оборудван с пакета Performance през август 2022 г. То маркира и текущия рекорд за серийни електрически автомобили и също така прави Turbo GT най-бързия автомобил с четири врати при всички типове задвижване на Нюрбургринг.
„Двата рекорда, в Лагуна Сека и на Северната дъга на Нюрбургринг, показват какъв страхотен потенциал за движение на състезателна писта притежава Taycan“, отбелязва вицепрезидентът, отговорен за моделната линия Кевин Гиек. „За да докажеш своите възможности на подобно трасе, не е достатъчно просто да разполагаш с много мощност. Цялостната комбинация от ускоряване и спиране, сцепление в завои, аеродинамика, стабилност и фина настройка трябва да е възможно най-добрата. При Taycan Turbo GT и Taycan Turbo GT с пакет Weissach нашите инженери са постигнали това по абсолютно впечатляващ начин. Те вече са свършили страхотна работа при наскоро актуализираните съществуващи модели Taycan. Но нашите нови GT модели отново поставят нови стандарти по отношение динамика на шофиране.”
Подобрена надлъжна динамика и режим Attack Mode
„Пистата в Лагуна Сека отвежда Taycan Turbo GT до предела. И именно цялостният пакет и настройка са тези, на които се дължи разликата,” отбелязва пилотът участващ в тестовете по развойната работа Керн. „Turbo GT с пакет Weissach поставя нови стандарти при почти всеки показател. Последните включват ускорения и спирания, както и режим Attack Mode, който е интуитивен за използване и е специфична технология свързана със задвижването и създадена за постигане на максимално добри динамични качества. Това в голяма степен се дължи на изключителните нива на сцепление в завой, невероятната управляемост и усещане на контрол. Гумите работят чудесно и разполагате с правилния баланс във всяка ситуация на шофиране. Невероятно забавление е да караш този автомобил по вълнообразната писта в Лагуна Сека.“

Активирана с помощта на бутон, на разположение на пилота в продължение на 10 секунди е достъпна до 120 kW допълнителна мощност. Attack Mode е базиран на функцията push-to-pass на другите модели Taycan2. Системата е оптимизирана за шофиране на пистата и функционира по начин, подобен на този в състезателните болиди 99X, с които Porsche участва в Световния шампионат Electric ABB FIA Formula E. Прилагането на пълна мощност се индикира от таймер за обратно отброяване на арматурното табло и се изобразява динамично на степени с анимирани пръстени на скоростомера.3 В сравнение с функцията push-to-pass в другите модели на Taycan, Attack Mode предлага с 50 kW повече допълнителна мощност и се управлява по различни начини: като алтернатива на натискането на бутона за режим, който е монтиран точно отстрани на централната част на волана, Attack Mode може също да се активира и деактивира чрез дясното лостче на волана. Това прави функцията по-лесна за използване на пистата. „Можете също така да задействате увеличаването на мощността със състезателни ръкавици и без да отделяте ръката си от волана“, обяснява Керн. „Благодарение на този прост, безопасен и бърз начин на работа, моделите Taycan Turbo GT са съобразени с нуждите на състезателния пилот.“ С левия лост на волана нивото на рекуперация може да се настрои и адаптира към ситуацията на шофиране.
Наскоро Porsche значително обнови моделната линия Taycan и като цяло увеличи общата системна мощност на автомобилите. Освен всичко друго, подобреното задвижване с нов електрически мотор на задния мост позволява постигане на още по-добри динамични параметри в сравнение с предшестващите модели. Taycan Turbo GT и Taycan Turbo GT с пакет Weissach са новите върхови спортни модели, издигащи възможностите на Taycan на следващото ниво. Оборудвани с по-мощен импулсен инвертор, двата автомобила имат мощност от 580 kW. С Launch Control, мощността може да нарасне до 760 kW при режим на „овърбууст“ или до 815 kW за две секунди според метода за измерване на пиковата мощност1.
Taycan Turbo GT се нуждае от само 2,3 секунди за спринта от нула до 100 км/ч или само 2,2 секунди при варианта с пакета Weissach. Това прави модела с една до две десети от секундата по-бърз от Taycan Turbo S. Разликата в ускорението от място до 200 км/ч е още по-осезаема: 6,6 или 6,4 секунди за Taycan Turbo GT без/със Weissach пакет, или с до 1,3 секунди по-бързо от същото ускорение при Taycan Turbo S.
Импулсният инвертор е ключовият компонент за управление на електрическия мотор. И в двата модела Taycan Turbo GT, при задвижването на задния мост се използват импулсни инвертори с максимална сила на работния ток от 900 ампера. Благодарение на това може да се осигурят още повече въртящ момент и мощност спрямо параметрите при импулсния инвертор от 600 ампера, използван от Taycan Turbo S. С цел постигане на по-добра ефективност, в качеството на
полупроводников материал в импулсния инвертор се използва силициев карбид. Това значително намалява загубите при преходни режими и позволява по-високи честоти на превключване, респективно преминаване от един в друг режим. Предавателното отношение в трансмисията е променено, здравината й е подобрена, а това позволява използване на мотор с по-висок въртящ момент. Максималният въртящ момент и в двете версии е до 1340 нютонметра. Пробегът на моделите Taycan Turbo GT е до 555 км според измерванията съгласно стандарта WLTP.
Карбонови детайли и Porsche Active Ride: лека конструкция и ходова част
Благодарение на интелигентните конструктивни мерки теглото на Taycan Turbo GT е намалено с до 75 кг в сравнение с това на Taycan Turbo S. Принос за това има широкото използване на карбонови части. Усилени с въглеродни влакна полимери (CFRP) се използват за облицовките на В-колоните, горните части на корпусите на огледалата на вратите и вложките на страничните прагове, наред с други компоненти. Черупковите седалки, изработени от CFRP, олекотеното багажно отделение и елиминирането на системата за плавно електрическо затваряне на задния капак също спестяват тегло.
Taycan Turbo GT е оборудван стандартно с пакет dynamics. Той включва ходовата част Porsche Active Ride със специфична за GT настройка. При динамични ситуации на шофиране това окачване осигурява почти перфектна връзка с пътя, благодарение на балансираното разпределение на силите към колелата. Освен това пакетът equipment включва специални летни гуми, монтирани на 21-инчови олекотени ковани колела. Ексклузивните колела Turbo GT имат релефно фрезовани спици, с което едновременно се спестява тегло и се подобрява ефективността на вентилацията на спирачките.
Taycan Turbo GT включва в стандартното си оборудване и керамични спирачки с ниско тегло. Базирана на спирачната технология Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), спирачната система е оптимизирана от гледна точка на теглото. Промените в конструкцията на спирачните дискове и корпусите на спирачните апарати намаляват теглото с повече от два килограма. Това има положителен ефект както върху динамиката на шофиране, така и върху управляемостта, благодарение на намаляването на неокачените маси. Спирачните апарати са боядисани изключително в златист цвят Victory Gold.