2023
Най-малкият електрически Mercedes получи фейслифт. EQA е най-изгодното предложение в семейството EQ и само след две години и половина на пазара беше подложен на рестилизация. Като цяло обаче промените са доста скромни.
След A- и B-клас, CLA, GLA и GLB, сега е ред на електрическите модели от Щутгарт да атакуват компактния клас. Миналата година Mercedes успя да продаде около 6900 EQA в Германия – а за да станат те повече, компанията подлага дългия 4,46 метра електрически събрат на GLA на обновяване – със свеж външен вид, по-ефективно задвижване и по-богато оборудване.
Дизайн: повече звезди в предната част
Отпред „малкият“ EQA следва стилистиката на своите по-големи събратя EQE и EQS. Новият преден панел Black Panel, типичен за моделите от семейство EQ, вече гарниран с огромен брой малки звезди на Mercedes (по формулата на т.нар. Star Pattern). При версиите Electric Art и AMG Line звездите са сребристи и изглеждат много атрактивно. Ако не искате да се набивате много на очи, по-добре поръчайте базовото оборудване Progressive с черни звезди. И в двата случая обаче звездите са триизмерни.
Налични са и четири нови модела джанти с размер от 18 до 20 цола, като 18-ките са оборудвани с гуми с намалено съпротивление при търкаляне. Ценителите ще останат възхитени от удебеляването на декоративната лайстна на праговете точно пред задните колела. В комбинация с малко ръбче на задните светлини то трябва да допринесе за още по-висока ефективност.
Интериор: нов волан и по-богато стандартно оборудване
За моделна година 2024 EQA ще получи и волана от новото поколение. В нашия фотомодел обаче не открихме добре познатата версия с двата двойни лъча – тя е запазена само за по-високите линии на оборудване Electric Art и AMG Line. В базовата модификация Progressive клиентите получават различен волан, който също има тъчповърхности.
В допълнение към новите декоративни ленти и вече серийния USB-пакет, централният 10,25-инчов дисплей на информационно-развлекателната система вече е стандартен (преди размерът му без доплащане беше 7 инча). Но ако искате да се наслаждавате на елегантаната Sleek-визия зад предното стъкло, ще трябва да поръчате опционалното дигитално табло.
Не е изненада, но все пак е жалко, че както при моделите на двигатели с вътрешно горене в компактния клас, и тук Mercedes се отказва от полезния тракпад в централната конзола. Отсега нататък управлението става само чрез тъчскрийна или посредством отличната система за гласов контрол, която отново е подобрено с последното поколение MBUX.
Освен това EQA разполага и с функцията за максимизиране на пробега, която изключва различни консуматори с едно кликване и по този начин броя на километрите, които ще можете да изминете, преди да се наложи да свържете Benz-a към зарядна станция.
Оборудване: повече винаги е по-добре
В допълнение към по-богатото стандартно оборудване в интериора, Mercedes продължава да предлага и теглич за ремарке при EQA. Новост е увеличеният прикачен товар – вместо досегашните 750 кг, EQA 250 и 250+ вече могат да дърпат 1500 кг, а версиите 4Matic – дори до 1800 кг.
С фейслифта Mercedes въвежда и услугата „Plug&Charge” за базовите електрически модели. При нея вече не е необходима карта за зареждане. В съответните зарядни станции на Ionity и Aral автомобилът и станцията за зареждане комуникират посредством кабела, а таксуването се извършва удобно чрез личен акаунт в Mercedes me.
Моторизации: EQA вече с пробег до 550 километра
Няма изненади по отношение на задвижването: базов модел остава EQA 250 със 140 кВт (190 к.с.), над него се нарежда EQA 250+ със същата мощност, но с по-голяма батерия (70,5 вместо 66,5 кВтч), както и версиите 4Matic EQA 300 (168 кВтч) и EQA 350 (228 кВтч).
Благодарение на малките аеродинамични подобрения пробегът е увеличен леко. В идеални условия EQA 250+ вече може да изминава до 550 километра с едно зареждане на батерията (досега – 531 километра). Мощността на зареждане остава непроменена – 11 кВт (AC) или 100 кВт (DC).
Mercedes все още не разкрива цените, но ние очакваме те да се вдигнат с по 10 000 лева, както при фейслифта на GLA и GLB. Фейслифтът на EQA и EQB ще може да бъде поръчван от есента на 2023 г., а първите автомобили трябва да бъдат доставени на клиентите в началото на 2024 г.
Извод
Новата предна част с много на брой малки звезди на Mercedes подхожда добре на EQA и му придава малко повече екстравагантност. По-богатото оборудване и, разбира се, минималното увеличение на пробега се приемат с радост, стига цените да не бъдат сериозно повишени.