2024
Според статистиката крадците обичат тези модели
Към кои коли се насочват автокрадците в Германия? Сред моделите има изненади, включително модели на масов производител. Ново: два електромобила са сред 20-те най-крадени коли!
Дали моята кола е в списъка с желания на крадците? Това е критичен въпрос за много собственици на автомобили. Още повече, че кражбите на автомобили са се увеличили с 20 процента в Германия през 2023 г.: в сравнение с предходната година застрахователните компании са регистрирали 14 585 кражби на автомобили. Тъй като в статистиката са включени само кражби на автомобили, отчетени и регулирани от каско-застраховка, абсолютният брой на откраднатите автомобили вероятно е значително по-висок.
С това увеличение от една пета тенденцията след коронавируса леко отслабва: броят на кражбите на превозни средства се е увеличил с 25 процента през 2022 г. в сравнение с предходната година. А застрахователите забелязаха друга тенденция: скъпите SUV-ове са по-склонни да бъдат откраднати. Осем големи SUV-ове са в десетката за най-крадени коли.
В класацията води марката Volkswagen
Статистиката разкрива афинитет към определени марки: автомобилите от концерна на Toyota изглежда са особено популярни. В челната десетка има три модела на Toyota и два на Lexus. Първо: 4-то поколение Toyota Land Cruiser (2003-09). Сребърният медал отива при Lexus NX (2014-21), бронзът отива при Lexus UX (от 2018 г.). Най-краденото Porsche очаквано е моделът 911 от 7-мо, тоест предишното поколение модели.
Като цяло, тоест в абсолютни числа, са откраднати най-много автомобили с марката Volkswagen. Но Toyota (с Lexus) също се появява на второ място тук, а броят на кражбите на тези марки се е увеличил със 115 процента от 2022 г.
Два електрически автомобила сред 50-те най-крадени коли
Забележително: два електромобила също попаднаха в списъка на 50-те най-крадени коли: Hyundai EV6 на 12-то място и Hyundai Ioniq 5 на 14-то място – много нови модели, които се появиха на пазара едва през 2021 г. Технически те също са много тясно свързани и се базирани на една и съща платформа. Спрямо общия брой на застрахованите с каско автомобили, 0,6% от EV6 са откраднати. За Ioniq 5 това процентът е 0,47.
На трето място в статистиката е Lexus UX, чиято напълно електрическа версия също се предлага на пазара от 2021 г. Въпреки това делът на UX 300e, както официално се нарича моделът, в Германия е много малък: досега са регистрирани около 150 екземпляра.
През 2023 г. застрахователните компании – и по този начин косвено техните клиенти – са претърпели щети в размер на повече от 310 милиона евро поради кражба на автомобили. Тенденцията, че крадците предпочитат да крадат SUV-ове с по-високи цени, се отразява и в средния размер на щетите. Застрахователните компании плащат средно по 21 400 евро за кражба. Това е увеличение с около шест процента спрямо предходната година. И втората най-висока сума на щетите през последните десет години.
Берлин остава столицата на кражбите на автомобили
Берлин остава най-опасната зона за автомобили: най-много откраднати автомобили са били откраднати в германската столица през 2023 г. Застрахованите с каско автомобили са общо 4266, чието изчезване е трябвало да бъде уредено. Всеки трети автомобил от статистиката на GDV е изчезнал в Берлин. Кражбите са 4,2 на сто, което означава, че на всеки 10 000 автомобила с каско са откраднати 42.
Причините за концентрацията в Берлин са, освен близостта до източните външни граници на ЕС, и концентрацията на много превозни средства на едно място, тъй като столицата е най-големият град в Германия – за разлика от относително слабо населените райони около Берлин. Това обяснява и защо Хамбург, вторият по големина град в Германия, е на второ място сред федералните провинции. Тук ставката е 1,3 процента на 100 застраховани автомобила.
Привлекателността на Берлин за крадците на автомобили очевидно се простира и в околностите, тъй като Бранденбург е провинцията в Германия с най-голям риск от кражба на автомобили. Процентът на кражби тук все още е 1,1 процента. През 2023 г. автомобилите са били най-безопасни от кражби в Бавария, Баден-Вюртемберг, Райнланд-Пфалц и Тюрингия: според статистиката само 1 процент от превозните средства са били откраднати в тези провинции.