2022
Най-старият шофьорски празник – Спасовден става част от официалния календар на българските автомобилисти преди близо 110 години. Честването му е възстановено през 1989 г., като през последните повече от три десетилетия той се отбелязва всяка година (с изключение на пандемичната 2020) от членове, асоциирани организации, съмишленици и симпатизанти на Български автомобилен клуб „Ретро“. Това е най-старото сдружение на любители и колекционери на исторически превозни средства в България, създадено още в края на 80-те години, чиято най-приоритетна изява през годината по традиция събира най-много участници от цялата страна и чужбина.
Това е празник за всички присъстващи, независимо дали имат отношение към ретро техниката. Благодарение на времето и мястото, Спасовден винаги предизвиква и интереса на многобройни групи от чуждестранни туристи, както разбира се и на всички запалени ретро любители, които с нетърпение очакват „премиерите“ на някои от реставрираните наскоро олдтаймери. Тази година традиционното за БАК „Ретро“ събитие се проведе на 4 юни за 32-ри път, и както винаги не липсваха приятни изненади. Най-старият, а и един от най-интересните автомобили, който се показва за първи път пред публика беше Fiat Balilla от 1935 г. на Димитър Кондев. Той е в напълно автентичен, много добре запазен вид и все още е с оригинални италиански регистрационни номера.
Константин Пандов също представи за първи път своя реставриран микробус Volkswagen T1 от 1966 г. – добър повод да припомним малко известния факт, че в средата на 60-те години у нас за кратко функционира официално представителнство на марката, което дори договаря монтажа на Т1 в България през 1967 г. Поради настъпилите скоро след това политико-икономически промени обаче тези планове не са осъществени, а работещите по същото време в НРБ монтажни заводи на други западни марки са закрити.
Много добро впечатление направиха и още много интересни екземпляри, които се показват за първи път пред публика, като Citroën тип Н, модел 1958 г. на Христо Коцев, Mercedes-Benz 190SL от 1962 г. на Кръстю Димитров, както и перфектно изглеждащо и напълно автентично Porsche 911 T от края на 60-те години.
С възобновяването на клубната дейност, ретро календарът отново е изпълнен много атрактивни събития, част от които по обективни причини се застъпват на една и съща дата. На 4 юни, едновременно със Спасовден се проведе и ежегодният събор на собствениците на американски ретро автомобили и по тази причина очакваното присъствие на отвъдокеански класики беше сведено до символичен минимум. Такива разбира се все пак не липсваха в лицето на някои емблематични за автомобилната история екземпляри като Buick Electra от 1963 г., Ford Probe от първото поколение на модела, което се произвежда от края на 80-те, Ford Mustang от средата на 60-те и др.
Приятна изненада беше и участието на един екипаж от Сърбия. Специално за Спасовден у нас пристигнаха на собствен ход чак от Белград Бранко Видович и Небойша Джорджевич с Alfa Romeo 1750 GTV, модел 1968 г.
Тодор Петров от ретро клуба в Казанлък представи своя автентичен полицейски Volkswagen Passat 32B, модел 1987 г., като самият той също беше с напълно оригинална униформа на западногермански полицай.