Най-добрият боксьор на ринга на моторните спортове

2804
2020

Когато модел на Porsche получи обозначението RSR, няма съмнение: този автомобил е създаден за състезания, максимална динамика на състезателните писти и най-добрия синтез на производителност, икономичност и управляемост. През последните 47 години моделът 911, разработен специално за моторните състезания, носещ емблемата RSR отзад, се състезава за победи и титли в най-големите състезания по света – с огромен успех. Първият състезателен автомобил от тази серия – 911 Carrera RSR 2.8 – отбелязва безупречен дебют през 1973 г. Американците Хърли Хейууд и Питър Грег грабват крайната победа в 24-те часа на Дейтона. През същата година версията, задвижвана от 3-литров боксерен двигател, отбелязва убедителна победа в своя клас в 24-те часа на Льо Ман.

Първообразът на всички RSR модели на Porsche е 911 Carrera RSR 2.8, създаден за сезона през 1973 г. на базата на Carrera RS 2.7 като прототип, който да отговаря на регламентите на FIA за Група 4. В сравнение с вече олекотения производствен модел, новите характеристики са скромни. Задните колела се увеличават с 50 мм на ширина, капацитетът на 6-цилиндровия плосък двигател е увеличен чрез по-големи диаметри на цилиндрите, а така нареченият спойлер „патешка опашка“ на капака на двигателя постепенно се развива в истинско задно крило. През първия си състезателен сезон Porsche лансира нова версия, задвижвана от 3-литров плосък двигател. Тя бива последвана от 2,1-литров двигател с турбокомпресор. През 1974 г. моделът RSR с турбокомпресор става първият турбо автомобил, който твори история на Льо Ман. Въпреки това нормално аспирираният двигател с голям капацитет все още е предпочитаният агрегат в GT състезанията днес. Новият Porsche 911 RSR (модел за 2019 г.) се задвижва от 4,2-литров 6-цилиндров двигател – най-големият боксерен двигател, монтиран някога фабрично в състезателен модел 911. Освен чистата динамика, икономичността, надеждността и управляемостта винаги са били във фокуса на разработките.

„Често управлявам исторически състезателни автомобили 911 от Porsche. Това, което ме впечатлява всеки път, е, че всички те създават онова типично усещане за 911 – независимо от годината си. Основните характеристики са запазени“, обяснява заводският пилот Патрик Лонг (САЩ). Американецът е страстен почитател на марката Porsche. В дома си в Лос Анджелис Лонг редовно организира срещи за класически автомобили Porsche под мотото „Luftgekühlt“. „Първият RSR от 1973 г. е зашеметяващ“, казва калифорниецът. „Двигателят с въздушно охлаждане има невероятно бързи реакции, често се изстрелват пламъци от изпускателната тръба, обратната връзка от шасито е прецизна, а спирачната ефективност е просто удивителна. Разбира се всичко е значително по-добре при последната версия на Porsche 911 RSR, но става ясно за всеки водач зад волана на класически модел, че RSR винаги е бил изключителен автомобил. Моделът от 1973 г. е създаден да бъде шофиран бързо.“

Развитие на двигателя: Боксьорът удря силно

Прототипите на RSR с 2,8-литрови двигатели от 1973 г. генерират 290 к.с. (213 kW), 3-литровият от следващата година достига 330 к.с. (243 kW). Производственият агрегат на серията Carrera RS претърпява само малки промени. Диаметърът на цилиндрите е 92 мм; ходът на буталата, който е 70,4 мм, остава непроменен спрямо одобрения за движение по пътищата автомобил. Степента на сгъстяване от 10,3:1 е доста умерена по днешните стандарти. 6-цилиндровият нормално аспириран двигател отзад генерира 294 Нм въртящ момент. В състезателната версия масленият охладител е монтиран в предната част на автомобила.

В новия Porsche 911 RSR, базиран на високодинамичния, одобрен за движение по пътищата спортен автомобил 911 GT3 RS*, двигателят е монтиран пред задната ос за по-добро разпределение на масата. При състезателната версия най-новият 4,2-литров боксерен двигател в RSR генерира около 515 к.с. (378 kW), ограничен от регулаторните изисквания (Баланс на динамиката) при участието си във FIA WEC и северноамериканските серии IMSA. Въртящият момент е увеличен повече от два пъти в сравнение с Porsche 911 Carrera RSR 2.8 – със значително подобрение в икономичността. Ur-RSR включва стандартна 5-степенна механична скоростна кутия тип 915. Днес мощността се активира от система drive-by-wire и се предава към задвижващите валове чрез 6-степенна секвенциална скоростна кутия с постоянно сцепление на предавките. Предавките могат да се сменят чрез кобиличен превключвател с прекъсване на мощността само за милисекунди. „Мисля, че най-голямата разлика между тогава и сега е именно в тази област“, обяснява заводският пилот Ромен Дюма (Франция). „В миналото при превключване към по-ниска предавка трябваше да поставиш левия си крак на съединителя, а десния – на спирачката и газта едновременно. Нищо не работеше без двойно натисканена съединителя. Беше като степ танц. Освен това дясната ръка трябваше да стои на скоростния лост. Беше голямо предизвикателство. В наши дни е по-лесно за пилотите благодарение на техническите разработки в почти всички области – можеш да пилотираш с максимална скорост много по-консистентно с новия Porsche 911 RSR.“

Развитие на шасито: Всичко бе по-леко

При разработката на 911 Carrera RSR 2.8 за сезона през 1973 г. инженерите на Porsche правят истинска революция. Въпреки интегрирането на множество функции за безопасност, включително стоманена клетка за защита при преобръщане, и монтирането на голям 120-литров резервоар за гориво, състезателният прототип в крайна сметка тежи само около 900 кг. Това означава, че състезателният автомобил е олекотен като производствения модел Carrera RS. Инженерите постигат тази цел, тъй като вече използват свръхмодерни материали през 70-те години на 20 в. Вратите, предните капаци и страничните стъкла се изработват от пластмаса. Първият RSR е не само олекотен, но е същотесен и къс.  Автомобилите от последното поколение са с около 50 см по-широки, 40 см по-дълги и с 30 см по-дълго междуосие. Астерикс се превръща в Обеликс – но без да прави компромис с пъргавината и ускорението си. Напротив: многобройните опции за настройка на кинематиката на Porsche 911 RSR-19 гарантират възможно най-добрите настройки за всякакви характеристики и условия на състезателните писти. Освен това оптимизираното разпределение на масата с монтирането на двигателя пред задната ос осигурява видими предимства. „В Porsche 911 Carrera RSR 2.8 от 1973 г. винаги се извършват много движения.В новите автомобили вече нямаме такива огромни въртящи движения, нито имаме значително недозавиване. Но тези неща са много забавни“, казва Рихард Лиц. Опитният заводски пилот от Австрия добавя: „При спиране и завиване трябва да изчакаш идеалния момент по време на промяната на натоварването, за да натиснеш с крака си отново. Ако не го направиш както трябва, става сложно; това е огромно предизвикателство за нас пилотите. Първият RSR е моят любимец. Страхотно е да шофираш този автомобил с максимална скорост. Такъв автомобил иска да бъде шофиран бързо. При всички RSR модели това е подход, типичен за породата, така да се каже.“

Времена на обиколките в Льо Ман: 30 секунди по-бързи въпреки скъсените прави отсечки

Техническият напредък на RSR моделите на Porsche е ясно видим на хронометъра. През 1973 г. Гис ван Ленеп (Нидерландия) и Херберт Мюлер (Швейцария) печелят победа в класа си и 4-то място в крайната класация в 24-те часа на Льо Ман, постигайки средно време за обиколка от 4:20 минути. Времената им в квалификациите са с около 5 секунди по-бързи. 13,640-километровата по това време писта на Льо Ман все още няма шикани на легендарната права отсечка Мулсан. В наши дни при дългия пробег от завоя Терт-Руж до острия завой Мулсан автомобилите са принудени да намалят скоростта два пъти заради шикани. Една обиколка на Льо Ман днес е само 14 м по-къса, отколкото през 1973 г., но времената на обиколките са много различни. През 2018 г. заводският пилот Джанмария Бруни (Италия) поставя нов рекорд в квалификациите за GTE автомобили с време от 3:47.504 минути. При подходящи метеорологични условия и условия на пистата Porsche 911 RSR от моделна година 2019 най-вероятно ще бъде също толкова бърз на планирания си дебют в Льо Ман през септември 2020 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин