Най-важното за ремонта на турбото

0407
2018

Дим от ауспуха, нетипичен шум под предния капак. Volvo V70 иска да каже нещо на собственика си и новините не са добри: турбокомпресорът е за смяна! Старото шведско комби свисти, на компресора не му достига въздух. Случва се, все пак пробегът е над 300 000 километра. И тук изниква следващият момент: прекалено
ниската остатъчна стойност. Едно Volvo V70 2.4T, производство 2001 г., без катастрофи и със свеж TÜV струва около 5000 лева. Официалният сервиз иска 2800 лева за
смяна на турбокомпресора. А това означава, че ремонтът просто не си струва – и Volvo-то трябва да се запъти към моргата или да бъде продадено в чужбина (разбирайте
Източна Европа). А това е лошо, защото връзката между автомобила и човека не е базирана само на парите, това е любов. Разумът казва „Не“, но сърцето казва „Да,
трябва да бъде ремонтиран“! Но ако може, не и на тази цена…

Така че трябва да намерим начин да спестим малко от разходите. Сервизът калкулира 3,5 часа работа (над 750 лева труд, в Германия) и още 2000 лева за нов турбокомпресор. Но можете да си спестите от разходите и по двете пера. Всичко зависи от склонността ви да поемате рискове и уменията ви като майстор-любител.

Първата възможност: да купите

Автомобилът ви е стар, турбокомпресорът е повреден – това е комбинация, която често е равносилна на икономическа тотална щета. Но има и начини да спасите автомобила си рециклиран турбокомпресор и да го монтирате – цената му ще е два пъти по-ниска, можете да си спестите близо 1000 лева. Друг вариант е да изберете обикновен сервиз, а това ще намали разходите за труд с около 300-400 лева. Естествено, можете да купите турбокомпресор от морга и да си го монтирате сами. Но бъдете
внимателни: турбокомпресорите са сложен и чувствителен детайл. Чужди тела във всмукателния колектор, запушени маслени магистрали – и изведнъж преимуществото по отношение на цената ще се превърне в облак бял дим и турбокомпресорът отново ще е за смяна.

СМЯНА НА ТУРБОКОМПРЕСОР

ИЗДАЙНИЧЕСКА КАПКА МАСЛО – индикатор за дефектен турбокомпресор: теч на масло – от уплътнението между турбокомпресора и изпускателната система,
освен това се чува и силно тракане.

РАЗВИВАНЕ НА БОЛТОВЕТЕ. Звучи като нещо лесно, но може да се окаже почти невъзможно. Запечените болтове могат да се скъсат, гайките да превъртят.

СВЕЖ ВЪЗДУХ. Отгоре се демонтира пластмасовата тръба, трябва да свалите и другите връзки по турбокомпресора. Тясно е, не губете търпение.

СМАЗВАНЕ. Демонтирайте тръбопроводите за охладителна течност и масло. В тях не трябва да попада мръсотия, запушените тръбопроводи са гаранция за внезапна смърт на турбокомпресора.

ТУРБОКОМПРЕСОР. Сваля се лесно отдолу, монтиране то се извършва в обратна Сваляпоследователност. Отстранете предпазните запушалки едва преди монтажа на тръбопроводите.

ТЪРСЕНЕ НА ПРОБЛЕМА. Скъсването на вала между турбината и компресора вероятно е причинено от лошо смазване.

 

УПОТРЕБЯВАН ИЛИ НОВ?

Цената му е несравнимо ниска, но за сметка на това е трудно да прецените състоянието му. Продавачът трябва да даде гаранция.

РЕЦИКЛИРАН ТУРБОКОМПРЕСОР

Професионалистите сменят всички износващи се детайли, качеството до голяма степен отговаря на това на нов детайл – препоръчително.

НОВ ТУРБОКОМПРЕСОР

Когато не можете да намерите рециклиран, остава само този най-скъп вариант. При стари автомобили обаче смяната често не е оправдана финансово.

 

ГРЕХОВЕТЕ ПРИ ТУРБОКОМПРЕСОРИТЕ

Независимо дали става дума за малки, икономични бензинови двигатели или големи, мощни дизели – вече почти няма автомобили без турбокомпресори. А работата му е много тежка, той се върти със 100 000 до 300 000 оборота в минута и в турбината навлизат горещи отработени газове с температура до 950 градуса. Затова охлаждането и смазването трябва да функционират добре. За собственика на автомобила това означава: спазвайте интервалите за смяна на маслото и винаги наливайте предписаното от производителя качество. Запушванията в маслените магистрали са смъртоносни за турбокомпресора. Същото важи и за чуждите тела във всмукателния тракт. Сменяйте редовно масления и въздушния филтър. Турбокомпресорите не обичат изключването на двигателя след бързо шофиране – оставете двигателя да поработи на място, за да може да се охлади. А който иска да щади турбокомпресора си, не „настъпва“ веднага до дупка педала на газта, а оставя време на маслото да загрее и да достигне до лагерите на компресора.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин