Най-важното за поддръжка на климатика

Климатичната инсталация на всеки автомобил се нуждае от регулярна поддръжка. Запознайте се с най-ценната информация, която трябва да знаете за сервизиране, почистването, дезинфекцията и употребата на климатика

1608
2016

Днес почти никой по нашите географски ширини не си купува кола без климатик. Той осигурява не само приятна температура в купето, но и повече сигурност: статистиката доказва, че с покачването на градусите расте и рискът от инциденти в резултат на намалената заради жегата концентрация. Затова не е чудно, че болшинството клиенти решава да инвестира в климатик. Това, което повечето шофьори обаче не знаят, е, че климатикът изисква редовна профилактика. В повечето случаи тя ще ви излезе между 50 и 100 лева. Ако човек я пренебрегне, ремонтът може да излезе и над 1000 лева.

Климатиците не са необслужваеми – ако забравите за профилактиката им, с времето те започват да смърдят, текат и като цяло да не работят нормално. За да избегнете тези проблеми, проверявайте поне веднъж годишно климатика в сервиз

Климатиците не са необслужваеми – ако забравите за профилактиката им, с времето те започват да смърдят, текат и като цяло да не работят нормално. За да избегнете тези проблеми, проверявайте поне веднъж годишно климатика в сервиз

Климатиците не са необслужваеми

За да функционира климатикът нормално, той трябва да бъде обслужван редовно. При профилактиката на климатика се проверяват основните му компоненти – компресор, кондензатор, изсушител и управляващ клапан. Маркучи и уплътнения също могат да започнат да пропускат вследствие на възрастта си. Затова автомобилните производители препоръчват климатикът да бъде проверяван всяка година. Добре е това да става през пролетта, преди на системата да й се наложи да работи на „пълни обороти“. Taка автомобилът ви ще бъде готов за най-топлите дни в годината. В случая е важно да намерите сервиз със специализиран уред за диагностика и обслужване на климатици и добре обучен персонал.

 

 

НАЙ-ВАЖНИТЕ ОПЕРАЦИИ ПРИ СЕРВИЗИРАНЕ НА КЛИМАТИКА

  • Проверка с оглед и тестване
  • Смяна/допълване на хладилен агент
  • Допълване на масло за компресора
  • Дезинфекция за отстраняване на бактерии
  • При нужда – ремонт на дефектирали агрегати

Обикновено не при всяка редовна сервизна инспекция се обръща внимание и на климатика. Ако обаче охладителната мощност отслабва, системата трябва да бъде проверена първо за загуба на хладилен агент (по-познат като „фреон“). Дори и без течове с времето климатиците губят определено количество хладилен агент, средно около 8 процента годишно. С това намалява не само охладителната мощност на системата, но и вероятността от по-скъпи последващи ремонти, тъй като хладилният агент се грижи не само за охлаждането. С помощта на добавеното масло той се грижи за смазването на компресора и пази уплътнения от деформация вследствие на изсушаване. Ако компресорът дефектира, смяната му може да излезе и над 1000 лева.

С UV-светлина техническите специалисти търсят течове в системата. Без редовна проверка течовете обикновено остават скрити

С UV-светлина техническите специалисти търсят течове в системата. Без редовна проверка течовете обикновено остават скрити

Грижа за околната среда

Загрижеността за екологията е още една сериозна причина, поради която трябва да обслужвате редовно вашия климатик – защото напускащият системата хладилен агент замърсява околната среда. С редовна проверка течовете могат да бъдат открити и отстранени. Изправната климатична система е предпоставка и за добро здраве – защото замърсените климатици са магнит за гъбички и бактерии. Микробите във въздуха не само могат да причинят по-бърза умора на шофьора, но и да раздразнят очите и дихателните пътища. Ето защо алергичните хора трябва с особено внимание да проверяват климатика си.

Лесна дезинфекция

Който иска, може и сам да почисти климатика си и да го защити от образуване на гъбички, бактерии и неприятна миризма. При тази операция се извършва дезинфекция на маркучи, съединения и въздуховоди. Допълнително трябва да смените филтъра за купето. Смяната на филтъра за купето понякога е малко по-сложна, тъй като той обикновено е над стената между моторния отсек и купето. С малко сръчност и търпение обаче дори и лаик би могъл да се справи със смяната. Самият филтър е евтин – струва 20-30 лева.

Редовната смяна на филтъра за купето е задължителна, на снимката – нов и стар филтър

Редовната смяна на филтъра за купето е задължителна, на снимката – нов и стар филтър

Горе-долу толкова излизат и дезинфекциращите спрейове, предлагани от различни производители. Употребата им е лесна: пяната от флакона се изпръсква в моторния отсек посредством дълъг маркуч към изпарителя. След половин час се стартира двигателят, дюзите за вентилация се отварят, климатикът се включва на пълна мощност и се оставя да поработи, за да бъде разпределено добре активното вещество. За разлика от пяната, спреят се вкарва директно в купето на колата при работещ двигател, затворени прозорци, включена рециркулация на въздуха и насочено към краката обдухване. Един флакон е достатъчен за дезинфекцията на климатичната и вентилационната система. По време на дезинфекцията човек не бива да седи вътре в колата. След процеса интериорът трябва да бъде проветрен.

Как функционира климатикът

Газ, който бива компресиран, се загрява. И обратно – щом се охлади, намалява обема си. На този принцип се основава работата на климатика. Хладилният агент бива засмукан от компресора и компресиран, а след това – охладен в изпарителя. По този начин газът преминава в течно състояние. След това хладилният агент отива към клапан, от който бива дозиран и предаван към изпарителя. Тъй като хладилният агент тук вече не е под налягане, той преминава изпарителя отново в газообразно състояние. За тази промяна на агрегатното състояние е нужна топлина. Тя бива отнемана от въздуха. Така въздухът след изпарителя бива охладен и достига посредством вентилационните дюзи в интериора. От компресора хладилният агент (вече в газообразно състояние) бива засмукан и целият кръговрат започва от начало.

Лошата миризма в купето обикновено е причинена от бактерии и гъбички. Решението е спрей за дезинфекция

Лошата миризма в купето обикновено е причинена от бактерии и гъбички. Решението е спрей за дезинфекция

По принцип всички автомобилни климатици работят на този принцип. Разлики има единствено при управлението. Обикновено има два варианта: автоматичен климатик (наричан често Climatronic, което е запазена марка на VW) и климатик с ръчно управление. При последния вид охлаждането се извършва само в зададения температурен диапазон. Автоматичният климатик поддържа желаната температура посредством сензори и при променени външни условия. Още по-комфортни са климатичните системи с много зони – те позволяват отделна настройка за температурата при водача и при пътника до него, а при по-луксозни модели – и за задните места. Ето защо модерните инсталации разполагат с множество сензори. Някои системи регулират своята мощност в зависимост от положението на слънцето.

Увеличение на разходите

Използването на климатик неминуемо е свързано с повишен разход – защото компресорът натоварва двигателя и с това увеличава горивната консумация. Работата на компресорите обаче е променена в последните години. Т.нар. „регулируеми компресори” адаптират своята работа спрямо охладителната потребност. Според ADAC климатиците с ръчно управление ставали причина за по-висок разход от тези с автоматично, адаптиращи своята мощност в съответствие с избраната първоначално температура. До колко ще бъде увеличен разходът зависи не само от типа на компресора, но и от мощността на автомобила. Освен това увеличението в горивната консумация е различно при каране по магистрала (0,4-1,2 л/100 км) и при градско шофиране (2-5 л/100 км). Различни организации за защита на потребителите пледират за обявяване на увеличението на разхода вследствие на използването на климатик и за записването му в данните за автомобила.

Източник: https://www.autoclimabg.com/

Източник: https://www.autoclimabg.com/

НЯКОЛКО СЪВЕТА ЗА ПРАВИЛНО ИЗПОЛЗВАНЕ НА КЛИМАТИКА

  • Преди включването на климатика отворете прозорците, за да излезе топлият въздух навън.
  • Докато климатикът е включен, дръжте прозорците и шибедаха затворени. Старайте се да отваряте вратите рядко и да ги затваряте бързо.
  • Вътрешната циркулация на въздуха намалява замърсяването на филтъра за купето и по този начин удължава интервала за смяна.
  • Вече охладеният въздух в купето може да стигне по-лесно до желаната температура в сравнение с топлия въздух отвън.
  • Зададената температура не трябва да бъде прекалено ниска и не бива да бъде с над 5°C под тази отвън, за да бъде въздушният поток охлаждан само леко.
  • 5-10 минути преди да спрете изключете климатика – така ще предотвратите образуването на влага по изпарителя и развитието на микроорганизми.

Наред с допълнителни разходи за гориво използването на климатик е свързано и със смяна на хладилен агент и с износване на лагерите на компресора. Много шофьори вярват, че ще спестят средства, ако държат климатика си изключен постоянно. В дългосрочен план обаче неизползването на климатика води до проблеми – защото дори когато той е изключен, бива задвижван с ремък от двигателя. Ако климатичната система не е активна, лагерите на компресора могат да не получат добро смазване и с времето да започнат да пропускат хладилен агент. А последващият ремонт на системата и допълването с хладилен агент не излизат евтино. Ето защо и през зимата е хубаво от време на време да включвате климатик. Най-добре го оставяйте на температура, малко по-висока от външната. Тогава управлението не изисква охлаждане и компресорът се върти без да увеличава разхода.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв