Най-важното за носачите


11
авг.
2019

По някакъв начин колелата трябва да носят автомобила, но и да пружинират при неравности, да се въртят в завой и да пренасят мощността на двигателя към пътя. Един от съществените свързващи елементи между каросерията и колелата е носачът.

Какво разваля носачите?

В зависимост от пътната настилка и пробега свързващите елементи започват да се износват. Гумата в тампоните остарява, втвърдява се и започва да се къса. При по-тежки случаи гумата се отделя от свързания с нея метал, което обикновено е придружено с отвратително силно тропане от ходовата част. Шарните също се износват в определен момент и стават хлабави. Сама по себе си основната част на носача не се износва, в най-лошия случай може да се огъне – например ако автомобилът поднесе на лед и се удари в бордюр. При подобни случаи не се допуска изправяне, тъй като в случай на по-голямо натоварване частта би могла да се счупи.

Как да разпознаваме дефектните носачи?

Носачите не са защитени от остаряване и износване – като последното е свързано с фактори като възраст и начин на шофиране. По принцип този компонент, както и всички подобни на него, е изложен на механично натоварване. Увредените носачи се забелязват по промененото пътно поведение, обикновено водачът бързо усеща влошения контрол над автомобила. И тогава идва време за смяна на носачите.

Симптоми на дефектни предни носачи:

  • Автомобилът „тегли“ на една страна, не поддържа правата посока
  • Непрецизно кормилно управление
  • Автомобилът не следва добре зададената от водача посока
  • При шофиране се чува тропане
  • Скърцане при завой
  • Неравномерно износване на предна гума
  • Закъсняли реакции при команди от волана
  • „Теглене“ наляво или надясно при спиране

Симптоми на дефектни задни носачи:

  • Както и при предните: шумове като скърцане и трополене
  • При излизане от завой и продължаване направо задницата e нестабилна

Ремонт и разходи

При някои модели автомобили шарнирите могат да се сменят отделно от носача, при други – не. При втория тип шарнирите към колелата, както и втулките са запресовани в носача – така че при износване собственикът ще трябва да смени целия носач, т.е. не може да „мине“ само с шарнира, както става при много други модели. При моделите, където могат да се сменят отделно шарнир/втулка, се препоръчва смяната да бъде и за двете страни на автомобили – за да бъдете сигурни, че автомобилът ще държи правия ход.

При някои автомобили шарнирите не могат да бъдат сменяни отделно от носачите – което е причина за по-високи ремонтни разходи.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap
С колко карам всъщност?

19
мар.
2016

Един въпрос към г-н Виланд, главния редактор на AUTO BILD Германия

Card image cap
Volvo XC90 V8: Великолепно неразумно… и без загуба на стойност!

17
февр.
2017

С единствения V8 в историята на марката първият SUV Volvo XC90 най-сетне се превърна в класик

Card image cap

В последния брой:

Архив >