Най-важното за датчика на разпределителния вал


21
мар.
2020

Задачите на сензора на разпределителния вал

И ако преди беше можеше да развием свещите независимо от положението на вала и да оставим всички дюзи да пръскат едновременно и постоянно гориво, след въвеждането на Евро 4 към 1 януари 2005 този метод вече не беше достатъчен. Тъй като 4-тактовият принцип крие една особеност:  в рамките на един цикъл на всмукване, сгъстяване, горене и разширение и изпускане коляновият вал се завърта два пъти. Но откъде компютърът за управление на мотора ще знае в кой такт е всеки от цилиндрите? Разпределителният вал може да помогне. Защото в рамките на четирите такта се завърта само веднъж и следователно от неговата позиция може да бъде „прочетено“ какво се случва във всеки цилиндър, т.е. къде предстои следващото възпламеняване или къде трябва да бъде впръскано съответното прецизно отмерено количество гориво. Установяването на тази позиция става с помощта на сензора на разпределителния вал. В практиката сензорът на разпределителния вал, както и неговият колега – този на коляновия, подават към ECU-то информация за горна мъртва точка на първи цилиндър. Естествено, това трябва да става по едно и също време, в противен случай има проблем в задвижването на разпределителния вал. Taка при разтегната верига или „прескочил“ ангренажен ремък ще светне контролната лампа на двигателя и двигателят ще влезе в авариен режим.

Същото важи и за дизеловия двигател – само дето там искрата не подава свещ. За сметка на това изискванията за прецизността на момента за впръскване са по-високи, отколкото при бензина.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >