Най-важното за датчика на разпределителния вал


21
мар.
2020

Компютърът за управление на двигателя винаги знае какво се случва. За да осигури по всяко време възможно най-нисък разход при минимални вредни емисии и подобаваща мощност, той разчита на работата на много сензори. Изключително важна е ролята на един от тях, свързан директно към газоразпределението – сензора за положението на разпределителния вал.

Функция на сензора за положението на разпределителния вал

Сензорът за положението на разпределителния вал е от типа „датчик на Хол“. Той се състои от полупроводник, през който тече слаб ток и който е монтиран съвсем близо срещу закрепен директно на разпределителния вал метален зъбен венец. При работещ двигател неговите зъби се движат покрай полупроводника, променят неговото магнитно поле, а с това – и тока. Всички тези промени биват регистрирани. Само с това обаче не може да бъде определена позицията на вала. Трикът е, че определени зъби на венецa умишлено липсват. Има и възможност за наличие на един-единствен зъб, който маркира горна мъртва точка на първи цилиндър.

По какво разпознавате проблем

Най-важният симптом за проблем със сензора на разпределителния вал е светването на лампата, позната като check engine. Тогава следва да проверите дали моторът е загубил центровка или просто има дефект в сензора (което е доста по-редкият случай). Проблеми със стартирането, когато стартерът трябва да „върти“ малко по-дълго от обичайното, също свидетелстват за подобен проблем. При всички положения първо следва да прочете паметта за грешки.

Цени на ремонта за смяна на сензора за разпределителния вал

Сензорът за положението на разпределителния вал е с капсулован датчик на Хол, ремонт на компонента не е предвиден, единственият вариант е смяната. Цените на сензори за разпределителния вал започват от около 50 лв. Обикновено смяната отнема около 20 минути – така че и за нея ще трябва да предвидите горе-долу същата сума. Във всички случаи си заслужава да видите и периферията около датчика, тъй като самият той дефектира рядко. Често датчикът просто е замърсен с маслени отлагания, които изолират магнитното поле. На второ място са случаите с проблеми поради корозирали или прекъснати електрически връзки, много рядко дефектът е в самия датчик на Хол. Те се установяват сравнително лесно, към диагностичния тестер работещ нормално датчик на Хол трабва да подава т.нар. „правоъгълен“ сигнал. Ако сигнал липсва или напомня по-скоро на абстрактно изкуство, а не на правоъгълник, значи сензорът е дефектирал. Иначе повечето сензори на коляновия вал трябва да бъдат сменяни поради съвсем друга причина – гарнитурата между сензора и цилиндровата глава се втвърдява с времето и оттам започва да тече на масло. В много случаи самата гарнитура не може да бъде поръчана отделно и трябва да бъде сменен целият сензор. Това обаче е друга тема.

Когато контролната лампа за двигателя се включи, причината може да бъде дефектен сензор на коляновия вал.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >