Най-важното за ауспуховите системи с клапи


13
окт.
2019

Трещене, рев, съскане: прекалено шумните ауспуси нервират. Но какво изобщо е разрешено и как се образува звукът от изпускателната система

Около 1 през нощта на улица „Репербан“ в Хамбург е въпрос на чест да имаш ауспух с клапи… Поне за младите „тежкарчета“, познати като Autoposer в Германия. Именно Хамбург е смятан за тяхната столица. Там млади мъже с мощни и атрактивни автомобили се разкарват на пръв поглед безцелно. „Autoposer-ите правят всичко възможно, за да ги взимат насериозно“, казва главен комисар Тобиас Хенш. Ръководителят на контролната група Autoposer знае добре: „Техният ексхибиционизъм е безграничен.“

Напоследък за фукльовците дори по-важно от скоростта, която развива автомобилът, се оказва звукът, който генерира. Естествено – колкото по-шумно, толкова по-добре. 100 децибела и дори отгоре не са рядкост. А по отношение на агресивния звук от двигателите „сцената“ по пътищата невинаги отговаря на законовите норми.

Според германския закон за движение по пътищата при новите модели автомобили след 1 юли 2016 г. са допустими между 72 и 75 децибела – и колкото по-висока е мощността на двигателя, толкова по-шумен е разрешено да бъде автомобилът. В България принципът е същият – но тук границите варират от 74 до 80 децибела (в зависимост от мощност на двигателя, типа МПС, максимално допустимата маса). До 2026 ЕС предвижда да свали граничните стойности с до 4 децибела, за да намали натоварването от шума върху хората.

В момента обаче автомобилите на Autoposer-ите, както и серийни модели с много „коне“ под капака, клапи в ауспуха и звукови генератори са значително по-шумни – и то при нормално шофиране. Как е възможно това?

Самите производители карат на стенда за типово одобрение автомобилите с клапи на ауспуха в затворено положение. При нормално шофиране обаче същите тези автомобили „реват“ с отворени ауспуси и вдигат значително по-голяма врява. В интерес на истината, това не е забранено – но е адски шумно. При това тунинг феновете често прибягват до нелегални модификации, за да постигнат колкото се може повече децибели.

Тук законодателят вече се е намесил и е забранил т.нар. „звуков тунинг“ с допълнително поставени звукови генератори. Който бъде хванат в нарушение, трябва да очаква глоба от 90 евро, взимане на една контролна точка и дори спиране от движение на МПС-то. Подобни модификации могат да бъдат предприемани само тогава, когато не правят автомобила по-шумен.

Но защо се намесва законодателят? Тъй като много шумните мотори могат да причинят опасни ситуации на пътя, а звукът разболява хората. В градовете основният източник на шум по правило е трафикът. Всеки ден 2 милиона германци са изложени на шум над 70 децибела. Звукови нива от 80 до 85 децибела, които съответстват на натоварен трафик, в продължителен период могат да доведат до влошаване на слуха.

И докато в Германия обръщат сериозно внимание на това, у нас органите на реда са безсилни: всяка вечер в големите градове по централните булеварди недобросъвестни водачи на автомобили и мотоциклети се измъкват от полицаите, тъй като униформените в повечето случаи не разполагат с устройства, които да „хващат“ децибелите над нормата. Устройства за измерване на шума често липсват дори в пунктовете за ГТП. Но както добре знаем, доскоро прегледите там минаваха кротко… и тихо. Само по талон. Който не издава звук.

Как функционират ауспуховите системи с клапи?

Още от завода звукът на двигателя се контролира от байпасни клапи. В зависимост от оборотите на двигателя, положението на педала на газта и режима на шофиране компютърът дава команда за отваряне на клапите . Когато те са отворени, излиза „чист“ нефилтриран звук. Газовете минават покрай шумозаглушаващата част на генерацията. При някои модели клапите в ауспуха могат да бъдат управлявани и ръчно посредством бутон (3) в кокпита. По правило спортните ауспухови системи се предлагат само като опция срещу допълнително заплащане. При дизеловите двигатели за атрактивния звук се грижат звукови генератори (малки високоговорители).

В Хамбург полицията не се шегува: контролно звено Autoposer

От септември сцената на „Autoposer“-ите в Хамбург се държи внимателно под око и ухо. Органите на реда, в т.ч. и ръководителят на звеното – главен комисар Тобиас Хенш, са проверили над 5200 МПС-та. Освен за нерегламентирани модификации и нелегални състезания групата следи преди всичко за нарушения на нормите за шума. До момента са регистрирани над 450 нарушения, а над 600 автомобила са спрени от движение.

Кое колко е шумно?

Ниво     Примери

120 dB  граница на болка, свирка

100-110 dB         концерт, пневматичен чук

90 dB     камион, мотоциклет в уличния трафик

80-85 dB              шум от уличен трафик

50 dB     нормален разговор

20 dB     разлистване на страници

10 dB     дишане

0 dB       граница на слуха

Силата на звука се мери в децибели

МОЯТА ПРЕПОРЪКА

Скъпи Autoposer-и и водачи на спортни автомобили, моля, понякога затваряйте клапите. Аз съм луд по красивия шум на двигателя. Но не и когато той нахлува в малките часове в жилищна зона. Тъй като обикновеният качественият саунд върви и с висока скорост. И тогава удоволствието може да приключи неочаквано.

Още по темата

Card image cap
10 точки за проверка при покупка на ремарке

17
окт.
2016

В автокъщи, от частни обяви и в интернет борсите се предлагат много употребявани малки ремаркета. Ние ще ви разкрием за какво трябва да внимавате преди покупката

Card image cap
Audi Q5 – почти блестящ според статистиката на TÜV

20
мар.
2018

Докладът на TÜV за 2018 г. ни информира, кои автомобили са надеждни и в добро състояние и след години. AUTO BILD ще ви представи най-добрите 15 SUV-а, които са препоръчителни като употребявани

Card image cap

В последния брой:

Архив >