Най-благородният Fiat: Dolce Vita на електрическата мобилност (ТЕСТ)

2506
2024

За втора поредна година Fiat 500e е лидер на пазара на градски електромобили в Европа. Ние проверихме защо моделът е толкова обичан

Леле, какво да облека днес?! Не, никога не съм бил суетен – дори и когато кризата на средната възраст чука на вратата! Просто този автомобил го налага! Когато караш новия електрически Fiat 500e няма как да бъдеш неглиже – защото всички погледи ще бъдат вперени в теб. И ако си се облякъл като общ работник, определено ще си личи… А въпреки миловидното си изражение „мъникът“ няма да ви прости. Затова изглаждам новата ризка, лъсвам мокасините и се мятам зад волана. Но как да потегля? Скоростен лост няма – вместо него ви посреща цял ред (!) големи физически бутони за управление на трансмията. А върху волана няма да откриете нито надписа, нито логото на Fiat – а просто надписа 500, който ни посреща върху седалките. Защото марката Fiat e символ на достъпно превозно средство за масите… а 500 е премиум продукт. 

Цветът Ocean Green е почти като този на планината зад 500е. Третият стоп отзад напомня на Ferrari – но всъщност „мъникът“ няма спортни амбиции

Целият автомобилен свят в момента е в много шантава ситуация… Преходът към електрическа мобилност позволи много нови „играчи“ да се намесят в бранша и да разбъркат картите. Oт друга страна, скъпите батерии принуждават традиционните производители да „режат“ оттук-оттам, за да постигнат що-годе сносна цена. Това обаче далеч не се усеща само при копчетата за стъклата на VW, но и при директно сравнение на електрически с конвенционални модели на Mercedes или Porsche. 

В отделението горе на таблото не трябва да поставяте ключове, но можете да зареждате смартфона си…
За ключа на автомобила е предвидено специално отделение в подлакътника

На фона на всичко това Fiat – марката, която от десетилетия се е доказала като изключителна сила при малките модели, проявява изключителна смелост, като се осмелява да позиционира към премиум класа в своя електрически чаровник 500e. Неслучайно нито на волана, нито в центъра на предницата откриваме традиционното лого на марката – а само цифровото означение на модела. То трябва да подскаже, че тук не става въпрос за бюджетен и практичен модел, а за лайфстайл продукт, внасящ усещане за Dolce Vita навсякъде, където се появи. И честно казано, 500е не става за всеки – това е автомобил само за хора със стил. 

Шикозно: върху бялата тапицерия са избродирани надписите 500 и Fiat

Иначе управлението е като при повечето други електрически модели – и може да става само с един педал благодарение на мощната рекуперация. Можете да изберете един от трите режима на шофиране – Normal, Range и Sherpa, които променят динамиката и увеличават/намаляват пробега. Последният е замислен за почти критични ситуации – и дори спира климатика, така че да разчитате на максимално голямо количество енергия, преди да стигнете до зарядната станция. В нашия случай „пълният“ на 96% мъник с ретро чар ни обещава 285 км.

500е предлага изненадващо добра за късото си междуосие возия, както и солиден пакет от асистиращи системи в помощ на водача

Какво повече му трябва на човек при модел с дължина 3,6 метра? Иначе по официални данни според цикъла WLTP пробегът на тестваната от нас модификация с 42-киловатчасова батерия и мощност 118 конски сили e 320 км. В момента специалните изпълнения на модела с този тип задвижване и топоборудването La Prima могат да бъдат поръчани с бонус близо 14 хил. лева. Така вариантът с разкошния панорамен покрив, създаващ усещане за повече простор в купето, излиза 81 239 лв., а със стандартния – 78 899.

Спомен за легендарния предшественик ни посреща в дръжката на вратата
Светъл и добре подреден интериор. Управлението на трансмисията става посредством бутони

Oсвен симпатичните типично италиански „заигравки“ като надписите FIAT, бродирани десетки пъти върху седалките, или виртуалните стаи на аудиосистемата, проектирани от Андреа Бочели, моделът има и своите странности – като например отделението за съхранение на ключа, разположено дълбоко в централния подлакътник. Нишата по-нагоре в таблото е предназначена за зареждане на смартфон – а специално найлоново означение ни предупреждава да не слагаме ключа там, за да не повредим пада за индукционното зареждане.

Сезам, отвори се! Версията с 3+1 врати осигурява възможност за по-лесно качване – особено на малки деца

Тестовият автомобил, подобно на Hyundai Veloster, ни посреща с концепцията за 3+1 врати: на практика отдясно можете да разчитате и на врата „половинка“ (децата много й се радват), която все пак улеснява качването на пътници отзад – и то от правилната страна, т.е. откъм тротоара – с цел сигурност. Във Великобритания този вариант на каросерията не се предлага – там клиентите ще трябва да се задоволяват „само“ със стандартното изпълнение с две врати или с кабриолета. Иначе в континентална Европа купувачите имат достъп и до трите опции – което е друга от уникалните характеристики на 500е.

Кабелите и зарядното устройство са прибрани елегантно в чанти. При зареждане с максималните 85 кВт ще получите заряд за 50 км само за 5 минути

За щастие италианците не са влагали излишна фантазия при оформлението на кокпита: въпреки атрактивния дизайн ще се ориентирате лесно с управлението на функциите. Изненадващо, отварянето на вратите става електрически – след натискането на кръгли бутони. Ако нещо се обърка обаче, по-долу ще откриете и традиционното лостче за ръчно отваряне. Може би, това е едно от решенията, благодарение на които кокпитът би пасвал добре и на модел от по-висок клас. Дигиталното табло пред водача е комбинирано с изключително широк тъчскрийн. Освен това навигацията, мултимедията и асистиращите системи за водача са на топниво. Физическите бутони за управление на климатика улесняват ориентацията в кокпита. Жалко, че двата пластмасови контролера в централната конзола (за звука и за режимите на шофиране) не осигуряват добра обратна връзка – но все пак поздравяме хората от Stellantis, че не са „забутали“ контрола на тези функции в някое меню на тъчскрийна.

Бутонът UV-C издава специалната функция за дезинфекция на жабката

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин