Над 70% от германците – против забраната за ДВГ, 60% – „за“ ограничение на скоростта

1707
2024

Какво отношение имат хората в Германия към ограниченията на скоростта и забраната за двигателите с вътрешно горене? Институтът за икономически изследвания Лайбниц (RWI) направи проучване по въпроса

Ограничения на скоростта, такси за влизане в градовете, забрана за двигателите с вътрешно горене – в момента има много теми, които предизвикват оживени дискусии и недоволство сред населението. Но как точно изглежда „картината“ на настроението? За да я „нарисува“, Институтът за икономически изследвания Лайбниц (RWI) проведе проучване. Ние обобщихме резултатите от него.

Темата за ограниченията на скоростта по магистралите разделя обществото

RWI информира, че проучването се основавало на данни от панела за климат и мобилност на RWI за годините от 2018 до 2024 г. Общо 6107 души са взели участие в националното проучване посредством онлайн панела forsa.omninet. В настоящото проучване институтът се e фокусирал върху това как германското население възприема 25 мерки на транспортната политика през 2024 г. Около 63 процента от анкетираните изразяват положително отношение към ограничението на скоростта от 130 км/ч по магистралите. От 2019 г. одобрението на лимита сред обществото се е увеличило рязко. В същото време от института съобщават, че това била и една от „най-поляризиращите мерки, тъй като се посреща едновременно със силно изразено одобрение и силно изразено неодобрение. Това е и мярката, при която болшинството от анкетираните посочват твърди нагласи „за“ или „против“ – т.е. без колебания.

Екобонус за връщане на автомобил с ДВГ, такси за влизане в градовете, забрана за ДВГ

Екобонусът за предаване на стар автомобил с ДВГ е получил одобрение само сред 19 процента от анкетираните. При тази мярка идеята е да получите пари, ако дерегистрирате своето МПС с обикновен двигател на вътрешно горене. Таксите за влизане в градовете, както и забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. също не срещат голямо одобрение – то се движи в диапазона между 22 и 24 процента.

Без автомобил: въздушен транспорт, велосипеди, влакове

Ако не става въпрос за шофиране, а по-скоро за мерки на транспортната политика в други области, анкетираните са доста непредубедени: около 73 процента подкрепят разширяването на велосипедните алеи, както и въвеждането на данък върху керосина за въздушния трафик. 67 процента подкрепят обособяването на автобусни и влакови ленти по натоварените пътни артерии.

Изводите на анкетата

„Населението иска мерки за насърчаване на устойчива мобилност. С няколко изключения анкетираните са склонни да отхвърлят мерки, които ограничават или оскъпяват шофирането “, казва икономическият експерт на RWI Марк А. Андор. „Въпреки това, повечето респонденти и по-голямата част от шофьорите сред тях подкрепят въвеждането на ограничение на скоростта от 130 км/ч по германските магистрали.“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин